A kezdő, feltörekvő vállalkozások életében az egyik legfontosabb pillanat, amikor megpróbálnak tőkét szerezni az ötletük megvalósításához, piacra viteléhez. A jó ötlet azonban önmagában kevés, a befektetőket meg kell győzni arról, hogy ez a legjobb kezekben van. Az üzleti angyalok ugyanis alapvetően a zsokéra fogadnak, nem a lóra - mondta a Piac&Profitnak egy aktív angyal. Ehhez azonban meg is kell győzni az érdeklődőket, lehetőleg egy hatásos előadás keretében. Az alábbiakban összefoglaltuk, mire fókuszál egy jó prezentáció.
1. Legyünk tisztában vele, milyen célt szeretnénk elérni
Sőt, nem elég csak tisztában lenni vele, a hallgatóságot is meg kell győzni erről. Az előadásban feltétlenül ki kell térni arra, mely, a potenciális befektetők számára is fontos pénzügyi és működési eredményeket szeretne elérni a vállalkozás. Egy üzleti angyal például biztosan szeretne meggyőző számokat hallani arról, hol tart majd a vállalkozás öt éven belül, vagy milyen éves hozamot remélhet a befektetésétől.
2. A jó barátság alapja a pontos elszámolás
Legyen pontos tervünk arra, mire is szeretnénk elkölteni a tőkét, amit remélünk a befektetőktől. Senki nem fog súlyos tízmilliókat áldozni néhány vízióra és homályos elképzelésre. Legyenek pontos számításaink, milyen költségeink merülnek fel a fejlődés során, legyen szó forgóeszközről vagy emberi erőforrásról. Mindig tartsuk szem előtt: a befektetők a pontos üzleti terveket szeretik, nem a nagy körvonalakban felvázolt ötleteket.
3. Gondolkodjunk a következő lépésben
És arra is kérjünk forrást. Ne kérjünk túl nagy összegeket hosszabb távú bizonytalan célokra, mert csak elriasztjuk a befektetőket. Inkább fókuszáljunk arra, mi a következő cél és mi az a minimális összegű befektetés, amivel elérhetjük azt. Akárki is fogja szponzorálni a vállalkozásunkat, jó pont lesz a szemében a puritán hozzáállásunk az üzletfejlesztéshez.
Egy új üzlet nem épül fel egyik pillanatról a másikra, rengeteg utánajárás és főleg rengeteg beszélgetés kell hozzá, hogy végül áttörést érhessünk el egy érdeklődő befektetőnél. A legjobb módja, hogy visszajelzést kapjunk, ha beszélgetünk azokkal, akiknek előadtunk: így nem csak az eladás tartalmán, de az előadásunk stílusán is csiszolhatunk. Persze a kritikák elfogadásához általában jó adag türelem és empátia kell, de ha képesek vagyunk elfogadni, hogy nem ellenünk, hanem értünk szól a kritika, máris sokat fejlesztettünk az üzleti képességeinken.
5. Ne számítsunk gyors válaszokra
Akármilyen lelkesnek is hangzik egy befektető elsőre, hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy végül meghozza a döntését. És ennek nem csak a bizonytalanság az oka, néha egyszerűen csak kíváncsiak arra, mennyire vagyunk képesek eladni az ötletünket másoknak, mennyire vagyunk lelkesek és kitartóak. Aki nem készül fel arra, hogy türelemmel viselje a sok "talánt", az végül kénytelen lesz rengeteg "nemmel" szembesülni.
(A cikk a Forbes alábbi írása alapján készült.)