1. Miért érdemes beindítani az üzletet?
Az első és legegyszerűbb: ha tőkét kérünk valakitől az üzletünkhöz, a minimum, amit elvár, hogy elmagyarázzuk neki, miért olyan nagy üzlet az, amin dolgozunk. Ne a hagymázas álmainkat vezessük fel, hanem fejtsük ki, miért is jár jól, ha minket támogat. Magyarázzuk el azt is, miért érezzük olyan jónak az ötletünket, hogy a karrierünket is hajlandóak vagyunk kockára tenni érte
2. Személyes áldozatvállalás
A legtöbb befektető szemében vörös posztó, ha nem látja, hogy az új üzlet tulajdonosa bármiféle (anyagi) kockázatot vállalna a beindítás érdekében. Ez a fajta magatartás egyenlő a befektetők szemében azzal, hogy a vállalkozó irreális célokat fogalmazott meg, és maga sem bízik a sikerben. Márpedig egy jó üzleti befektető nem fogad eleve döglött lóra.
3. Támogatók
A kívülről érkező befektetők szemében kifejezetten jó pontnak számít, ha látják, hogy az új üzletnek már vannak lelkes támogatói, még akkor is, ha a kör csak családtagokból és barátokból áll. Ha egy üzlet elnyerte egy barát elismerését annyira, hogy akár pénzt is volt hajlandó befektetni, ne féljünk ezzel elbüszkélkedni a potenciális újabb befektetőknek. Mindenkinek könnyebb beszállni egy üzlet támogatásába, ha azt látja, hogy nem egyedül kell megtennie azt.
4. A jó prezentáció mindent eldönthet
A jó üzlet bemutatásához elengedhetetlen egy jó prezentáció elkészítése: ha a hallgatóságra sikerül két perc alatt átragasztani a lelkesedésünket, félig már nyert ügyünk van. Csakhogy nem mindegy, milyen prezentációt készítünk. Az iparági szakértők ugyanis mélységbe menő részleteket akarnak majd hallani, míg az egyéb befektetők, akik a szakmai részletekkel nincsenek tisztában, inkább egy általános bemutatót szeretnének hallani. Érdemes tehát több verziót is készíteni a prezentációnkból, attól függően, kinek is adjuk elő.
Itt találja szakértőink tanácsait, hogy hogyan lehet igazán ütős prezentációt tartani!
5. Fel kell készülni a kötekedőkre
Miután jó néhány embernek bemutattuk a terveinket, előbb-utóbb egy komoly érdeklődő is akad, aki még részletesebb előadást is szeretne hallani a terveinkről. Sok kezdő vállalkozó azonban nem készül fel arra, hogy egy jövendőbeli befektető nem a lelkesedésünkre kíváncsi, hanem a buktatókat szeretné elkerülni. Éppen ezért rengeteg aggodalmas pontot fog majd találni az előadásunkban. Ezek egy részére könnyedén fel lehet készülni előre is, például a pénzügyi részeket biztosan komolyan kivesézi egy pénzügyes. Azonban lehetnek olyan helyzetek is, ahol egy iparági specialista köt bele olyan technikai részletekbe, amelyekkel alaposan meg lehet izzasztani bennünket. Készüljünk fel alaposan minden lehetséges kérdés megválaszolására.