Fizetés 2012: mire számítsunk?

A minimálbér emelkedés miatt a cégek 4 százaléka elbocsátásokat tervez, az efelett keresők pedig ne nagyon számítsanak emelésre, vagy ha mégis, valószínűleg reálértéken akkor is kevesebbet viszünk haza.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 

A felmérésről
A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2011 októberében felmérést végzett a 250 millió forintot meghaladó éves nettó árbevételű cégek körében, amelyek az összes hazai vállalkozást létszám alapján (1 millió 300 ezer fő) 63%-ban reprezentálják. Az 1200 válaszadó cégvezető többek között arra válaszolt, hogy 2012-ben a jelentősen emelkedő minimálbér következtében bocsát-e el minimálbéren bejelentett alkalmazottat, illetve mekkora emelést tervez a minimálbérnél magasabb bérek esetében.

A jelentős minimálbér-emelkedés ellenére a cégek mindössze 4 százaléka tervez minimálbéren bejelentett alkalmazottat elbocsátani, ezen belül a legnagyobb arányban a 100 és 200 fő közöttiek (7%). A minimálbérnél magasabb bérek esetében ugyanakkor 79 százalékuk nem emel bért, 8 százalékuk inflációtól elmaradó béremelést tervez, s mindössze 13 százalék tartja vagy emeli alkalmazottai bérének reálértékét. A minimálbér-emelés tehát nem elsősorban a létszámra hat, hanem a minimálbér feletti rétegek keresetére. A létszám növekedésével párhuzamosan emelkedik a béremelést tervezők aránya, de még az 500 fő feletti cégeknél sem emel 68 százalék, a 200-500 fősöknél 69 százalék. Ugyanakkor az inflációnak megfelelő béremelés sem kompenzálja a munkavállalók túlnyomó többségénél az adójóváírás megszűnése miatti nettó kereset csökkenést. (A magyarországi bruttó 221 ezer forintos átlagfizetésnél többet kapnak a dolgozók Csehországban és Szlovákiában is.)

A minimálbéremelés (18%-os béremelés) kikényszerítésére, valamint a nettó kereset csökkenés meggátlása érdekében (mivel az adójóváírás kivezetése, az egyéni tb-járulék megemelése 250 ezer forint bruttó keresetig csökkenti a nettó jövedelmeket) a „szokásos" bérkommandózás helyett egyéb fegyvert is be kíván vetni a kormányzat. Eszerint aki nem teljesíti (az irreálisan magas) béremelési elvárásokat (senkinek sem csökkenhet a nettó bére), az nem vehet részt közbeszerzési eljáráson és nem kaphat állami megrendelést és támogatást (szerencsére az EU forrásokat nem kívánják megvonni tőlük, persze erre módjuk sem lenne).

A cégek negyede vett már részt sikerrel közbeszerzésen és/vagy kapott közvetlen állami támogatást. A jövőben a cégek egyharmada tervez közbeszerzésen indulni vagy állami támogatásért folyamodni. Azok körében, akik kénytelenek elbocsátani, magasabb azok aránya, akik sikerrel vettek részt állami közbeszerzésen vagy kaptak közvetlen állami támogatást, illetve azoknál is, akik a jövőben kívánnak élni e lehetőségekkel. Vagyis ők formálisan teljesíteni kívánják a béremelési elvárásokat, de ezt jellemzően elbocsátásokkal fogják elérni, s a megtakarított bérkiadásokkal fogják fedezni a megmaradó alkalmazottak növekvő bérterheit. A létszám növekedésével párhuzamosan fokozatosan emelkedik a jövőbeli közbeszerzésen való szándék, illetve az állami támogatás igénybevételi szándék aránya. (A KSH kimutatta, hogy nem az elvégzett munka, hanem a gyermekek száma növelte idén a fizetéseket.)

Azok, akik a jövőben sem közbeszerzésen nem kívánnak indulni, sem nem szándékoznak közvetlen állami támogatást igényelni, jóval nagyobb arányban nem emelnek bért (82%-uk), mint azok, akik ilyenekben gondolkodnak (73%-uk). Ez utóbbiak számára nyilván választás kérdése, hogy az állami megrendelések, támogatások elmaradása okoz-e nagyobb kárt, vagy a megemelkedő bérterhek okozta nyereségcsökkenés, versenyképesség romlás. Látható, hogy még ebben a körben is a vállalkozások több mint 4/5-e képtelen lesz teljesíteni a kormány elvárásait a béremeléseket tekintve. Így azok a vállalkozások szorulhatnak ki az állami megrendelői körből, akik sok alacsony bérű dolgozót foglalkoztatnak, illetve, ahol az átlagbér jellemzően 250 ezer forint alatt van, mert ebben az esetben még az inflációnak megfelelő béremelés mellett is csökken a nettó kereset.

Különösen romlik azon munkavállalók helyzete, akiknek a munkáltatója a cafetéria-rendszer újabb megadóztatása (10% EHO) és az adható keretösszegek (pl. meleg étkeztetés) mérséklése miatt további veszteségeket kell, hogy elszenvedjenek, ha egyáltalán kapnak még ilyen juttatásokat. Náluk a kimutatott bércsökkenés mellett a tényleges jövedelem akár még a bérüknél is jobban visszaeshet. Így 2012-ben, ha meleg étkezésre nem is, meleg helyzetekre biztosan számíthatunk. (Tavaly 3,74 millióan rendelkeztek munkaviszonyból származó bérjövedelemmel.)

2011: az első hét hónap
A statisztikai hivatal adatai szerint összesen 36 ezer fővel többen dolgoztak 2011 első hét hónapjában a vállalkozási szektorban, mint egy évvel korábban, a költségvetési szférában foglalkoztatottak száma pedig csökkent. A nemzetgazdaságban - a legalább 5 fős vállalkozásoknál, a költségvetési intézményeknél és a megfigyelt nonprofit szervezeteknél - az alkalmazásban állók létszáma átlagosan 2 millió 684 ezer fő volt január-júliusban, gyakorlatilag ugyanannyi, mint 2010. hasonló időszakában. 2011-ben január és július között a bruttó átlagkeresetek 4, a családi kedvezmény figyelembevétele nélkül számított nettó átlagkeresetek pedig 5,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, derül ki a KSH legfrissebb jelentéséből.
A teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagos bruttó keresete 211200 forint volt, ezen belül a vállalkozásoknál dolgozóké 215700, a költségvetési szervezeteknél alkalmazásban állóké 202600 forint. A pénzügyi és biztosítási szektorban alkalmazottak viszont átlag 473600 forintot, az információ és kommunikáció szakemberei 393300 forintot, valamint az energiaiparban (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás) dolgozók 367700 forintot keresnek. Ezek a pillanatnyilag legjobban fizető munkahelyek, míg a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás - 124900 forint -, illetve a mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat - 146400 forint - ágazatban dolgozók keresik a legkevesebbet.
A költségvetési szférában foglalkoztatottak 2011-ben az adó- és járulékváltozások ellentételezésére a keresetbe nem tartozó havi kompenzációt kaptak, a szóban forgó hét hónap alatt a teljes munkaidősök mintegy 43 százaléka átlagosan 5300 forint juttatást vihetett haza ezen a címen. A rendszeres - prémium, jutalom, egyhavi különjuttatás nélküli - keresetek az év első hét hónapjában átlagosan 5 százalékkal, ebből a versenyszférában dolgozóké 4,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo