Export: Kevés a segítség

A magyarországi vállalkozások jelenleg főleg az exportpiacokban bízhatnak, miután a hazai fogyasztás bővülése, így a belső piaci lehetőségek még váratnak magukra. Tavaly leginkább a külpiacra termelő nagy, túlnyomó részben külföldi tulajdonú cégek tudták érdemben javítani számaikat. A magyar tulajdonú kkv-k exportteljesítményének fokozására az elmúlt évtizedben ugyan számos alkalommal hirdettek meg állami programokat, ám a 2006-2009 közötti időszakban mindössze 18 százalékuk adott el legalább egy alkalommal árut vagy szolgáltatást külföldön, szemben az EU-tagállamok 25 százalékos átlagával.

A magyar tulajdonban lévő, exportáló kisvállalkozások száma legfeljebb kétezerre tehető. A csekély szám nem véletlen, hiszen a hazai kkv-k jelentős része tíz főnél kevesebbet foglalkoztat, és legtöbbször nincs olyan munkatársa sem, akinek kizárólag az exportpiacok felmérése és a kapcsolattartás lenne a feladata. Az is gondot jelent számukra, hogy a cégvezetés rendszeresen ellátogasson a külföldi szakmai vásárokra, kiállításokra, holott ezek azok a fórumok, ahol fel lehet mérni a piacot, meg lehet ismerni a versenytársakat, ami hosszú távon felbecsülhetetlen előnyt jelenthet.

A késlekedő siker tehát elsősorban a kkv-k információ- és tőkehiányával magyarázható. A 2011 januárjában felállított Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) ezért új külgazdasági stratégia kidolgozását kezdeményezte, amelynek szakmai konzultációja augusztus 10-éig tartott. Az új hivatal az eddiginél összeszedettebb intézményrendszer kialakítását javasolja, amelyben szerepet kaphat egy kereskedőház, „amely a hazai kkv-k külpiacokra jutásának segítését célozza, (...) a termelőktől gyűjtve össze az árukat, és juttatva el a piacokra". Elindulhat egy exportakadémia, amely a kkv-k exportképzését lesz hivatott elvégezni. Emellett a hivatal szerepet szán a kistérségi szintű segítségnyújtásnak, és létrehozna egy exportőr-adatbázist is. A tervek megvalósítására nyilván még várniuk kell azoknak, akik egyelőre nem voltak képesek saját erőből külpiacra jutni. A hivatal saját beszámolója szerint 2011 májusáig 37 exportfejlesztési programot szervezett, ágazati tanácsadói több mint ezer magyar exportőrrel vették fel a kapcsolatot, s a versenyképes cégek felkutatására külön programot szándékozik indítani.

A hazai kis cégek nehéz helyzetét az sem segíti, hogy a tervek és pályázatok jelentős része a nagyobb kkv-k külpiaci érvényesülését támogatja - jellemzően az 500 millió forint feletti árbevétellel rendelkezőket -, és mind a kereskedelmi bankok, mind az állami intézmények az egy ügyletre számolt 250 millió forintos határt átlépő cégekre összpontosítanak. Ezt a kormányzat is felismerte, hiszen az új stratégia szerint a kisebbek számára nemzeti támogatási programok kidolgozását javasolja. Mindeddig a kkv-k szerepének - és így szükségszerűen sikerességének - növelésére fókuszáló Új Széchenyi Terv késik a célzott projektekkel: a program weboldalán az „export" kifejezésre nulla találat az eredmény.

Ma az exportot kitörési lehetőségként felhasználni kívánó kisebb cégek a kormányzati szervek, a magyar és a külföldi kamarák, az Enterprise Europe Network vagy a Külgazdasági Kerekasztal által szervezett üzletember-találkozókon és a nemzetközi szakvásárokon kereshetik új partnereiket, illetve tanácsadást kérhetnek a magyar piacon régóta működő és így jelentékeny külföldi kapcsolatrendszerrel bíró, tanácsadói irodától.

A jó ötlet nem elég
Egy jó ötletből ritkán lesz azonnal sikeres külpiaci árucikk. Előbb itthon kell sikeressé tenni, és azután újabb energia-, idő- és pénzráfordítással megtalálni a helyét a határon túl. Kevés, ha a vállalkozó ért a szakmájához, és még az sem elegendő, ha ismeri a hazai piacot. Nem mindegy, hogy milyen a termékről készült katalógus, marketinganyag, vagy milyen a cég weboldala. A tárgyalóképes nyelvtudás is szükséges a sikeres üzlethez. „Azon túl, hogy a termék vagy szolgáltatás versenyképes, azok a cégek tudnak sikeresek lenni a külpiacon, amelyeknek tiszta a belső struktúrája, mindenki pontosan tudja, mik a feladatai, ki miért felel, és ki miben jó” – mondta Dobos Erzsébet, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) elnöke (Piac & Profit 2011/5. szám). A gyártási kapacitás az exportpiacok meghódításakor is kulcsfontosságú. Szakemberek szerint minél távolabb van egy piac, annál nagyobb az üzleti kockázat. Kkv-knak elsősorban a környező régiókban érdemes feltérképezniük a lehetőségeket, ahol még a nyelvtudás és a kulturális különbségek sem jelentenek akadályt.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo