A magyar tőkepiaci terminológiákat használva kínál vállalati befektetési lehetőségeket egy német vállalkozás, amelyik saját jogon tőzsdei bejegyzésű társaság. A termékeket - bejelentésük szerint - bankok, takarékszövetkezetek és más pénzügyi szolgáltatók értékesítik majd. A HCI Capital AG nevű német üzleti csoport a Magyarországon végképp, de Európában is viszonylag ismeretlen hajórészesedéseket kínál azoknak, akik hosszú távon akarnak pénzt fialtatni, s nincs ellenükre az sem, hogy a kettős adóztatást elkerülő szabályozás alapján Németországban, s vélhetően a hazai feltételeknél kedvezőbben róhatják le az államnak járó közterhet.
A tavaly már 685 millió euró saját tőkével bíró HCI Capital AG Ausztria után és Svájc előtt Magyarországon kíván piacra lépni az általuk zárt végű befektetési alapok jegyeinek nevezett termékkel, melyet a társaságot Budapesten képviselő ügyvédi iroda betéti társaság kültagi részesedésének tekint. A június 8-án Magyarországon is bemutatkozó cég elnöke, dr. Ralf Friedrichs az 1985 óta HCI Capitalt a jelenlegi üzleti adatok alapján úgy jellemezte, hogy 70 ezer befektetőt tartanak nyilván alapvetően Németországban, s maguk mögött tudhatnak 410 kibocsátási akciót. A hajórészesedés "alanya" 336 vízi jármű, amúgy 420 tengerjárót mondhatnak magukénak. Vállalkozásuk 1997 óta ingatlanalapokban is elhelyez pénzt, eddigi befektetésük elérte az egymilliárd eurót, s érdekeltek az életbiztosítási piacon is, igaz, csak az USA-ban.
A Magyarországra hozott termékük, a hajórészesedés értelemszerűen a vízi járművek vásárlásában, illetve működtetésében, időnek utána pedig értékesítésében ölt testet, az ügyleteket saját tőkével, illetve banki kölcsönökkel valósítják meg. A hajók "futamideje" 12-17 év, a cég ekkor, de inkább előbb már eladja a járműveket, rendszerint igen jó kondíciókkal, hiszen 20-25 évig "élnek" a korszerű tengerjárók. Emellett a HCI Capital AG főleg a konténeres vízi fuvarozásban külön is megtalálja számítását, lévén ez az üzletág kínálja a leggyorsabb fejlődést a tengerhajózási szektorban.
A befektetés utáni évenkénti "részesedés" és a speciális adózás miatt a másmilyen invesztícióknál nagyobb adóhaszon az, ami miatt megéri az ügyfeleiknek a hajózásban fialtatni pénzüket - állította a cégelnöke Ralf Friedrichs. A raktérfogat szerinti adózásnak köszönhetően - érvelt - a nyereség-kifizetések gyakorlatilag adómentesek. Ügyelnek arra, hogy a hajók, funkcióikat és méretüket tekintve sokfélék legyenek, azaz a piaci kockázatot ezzel a módszerrel is mérséklik. A magyar piacon kétféle befektetési konstrukcióval jelennek meg júliust követően. "Tőkesúly XVII" elnevezéssel 5 ezer eurós befektetési lehetőséget ajánlanak, ekkor négy különböző hajózási piacról származó 5 hajóból álló flotta javára hasznosul a pénz. A tervezett kifizetés kezdetben 7 százalék lesz, majd évi 12 százalékra növekszik, s a cég azt állítja, hogy összesen 227,5 százalékos teljes kifizetés prognosztizálható. A magyar befektetők a "Navigátor V"-tel is találkozhatnak majd, itt havi 50 eurótól invesztálhatnak az ügyfelek. A teljes futamidő 20 év. A HCI a július 1-től Magyarországon is kínált termékekkel abban is követni kívánja a klasszikus befektetési formákat, hogy prospektusokat hoznak létre a potenciális ügyfeleknek. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete nem ellenzi a vállalkozás beindítását, mert - amint a német és az osztrák felügyelet is - nem tekinti értékpapírnak, de még csak betétgyűjtésnek sem a hajórészesedést.