A vállalkozásnak fejlődnie kell! De miből?

A vállalkozás lételeme a fejlődés. Az a vállalkozás, amelyik nem képes erre, előbb-utóbb elbukik. De miből lehet pénz a fejlesztésre, fejlődésre? A kérdésre a Piac&Profit szakértője válaszol.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A vállalkozás folyamatos fejlődésének forrását ideális esetben a  nyereség és az amortizáció kellene, hogy fedezze. Így lenne képes kitermelni a vállalat az eszközök megújításához és a fejlesztésekhez szükséges pénzt. De a mai felpörgött világban a fejlődésnek ez az útja túl lassú.

Lehetőségek
A fejlődésnek is több lehetséges útja van: – konkurencia felvásárlása – új termék/szolgáltatás bevezetése – zöldmezős beruházás – eszköz, bérlet, import, know-how vásárlása stb.
Aki megfelelő üzleti modellel rendelkezik, annak sokkal több forrásra van szüksége, hiszen mára az idő vált az egyik legszűkösebb erőforrássá. Aki lassú, az lemarad, az ötletét átveszik, lemásolják, megvalósítják helyette.

Honnan szerezhetünk pénzt?

A legtöbb hazai kisvállalkozás tőkehiányos, már az indulástól folyamatosan tőkekorlátba ütközik a fejlődésük. De a nagyvállalatoknak is folyamatos kihívást jelent a fejlesztésekhez szükséges forrás előteremtése. Milyen forrásokból juthat egy vállalkozás pénzhez?

  • Családi, baráti segítség, csendestárs kölcsöne: induló vállalkozások alkalmazzák leggyakrabban, általában a kis cégekre jellemző megoldás.
  • Bankhitel felvétele: a bankok általában két év működést várnak el, továbbá szigorú hitelképességi vizsgálattal kell számolni e forrásbevonásnál.
  • Részvény- vagy kötvénykibocsátás: a nagyvállalati körre jellemző megoldás, magasak a költségek, feltétele a meggyőző vállalati múlt.
  • Kockázatitőke-társaság bevonása: induló és hirtelen növekedés előtt álló vállalkozásoknál működhet, nem egyszerű megfelelni az elvárásoknak.
  • Pályázati forrás: a forrás elnyerése viszonylag könnyű, de előfinanszírozás kell, ami gondot szokott jelenteni a cégeknek.
Fotó: Pixabay

Egy olyan kis országban, mint Magyarország, kicsi a belföldi piac. Ezért minden fejlődő hazai vállalkozás előbb vagy utóbb beleütközik ebbe a piaci korlátba.  Eljön a külföldi terjeszkedés ideje.

Hogyan jelenhet meg egy vállalkozás a külföldi piacokon?

  • Export: a legegyszerűbb módja a külpiaci megjelenésnek, ez valóban az első lépés szokott lenni, megfelelő gyártókapacitás megléte esetén kisvállalkozások számára is elérhető.
  • Külföldi munkaerő: erősen vezetőfüggő lehetőség, értékesítési vezető, gyakorlott csapatépítő elengedhetetlen feltétele.
  • Külföldi értékesítési hálózat: a nagyvállalatok eszköze, piacismeret, komolyabb helyi bevétel kell a költségek fedezésére.
  • Franchise-átadás: alapvetően termékfüggő, vigyázni kell, hogy a tudást ne lopják el.
  • Leányvállalat létrehozása: komoly termék, valamint termelési és tőkeháttér szükséges hozzá.
  • Piacvásárlás:elsősorban helyi cég felvásárlását jelenti, de több egyedi megoldás is létezhet, mint például a szerződéses kapcsolat.
  • Know-how-, licencvásárlás: drága, kockázatos, csak megfelelő technológiai háttér esetén éri meg.
Csak piac van

Napjainkban az Európai Unió jelentős előnyöket biztosít a fejlődő vállalkozások számára. Ledőltek az országhatárok, egységes devizában lehet a külföldi partnerekkel elszámolni, egyszerűbbé és olcsóbbá vált a külföldi terjeszkedés. A nemzetgazdaságok közötti merev határok fokozatosan megszűnnek, a piacok összeolvadnak, a munkaerő, a tudás és a tőke egyre intenzívebben és szabadabban áramlik az országok között!

Ma már nincs elszigetelt belföldi piac, csak piac van. Aki ma piacvezető pozícióban van, nem érezheti magát biztonságban, hiszen egy pillanat alatt a nyakán érezheti egy tőkeerős multi lihegését.

Dr. Tatár Attila www.bankweb.hu

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo