Varga Mihály: nem lesz több támogatás az elektromos autókra

Cél a közösségi közlekedés dekarbonizácója, gyorstöltők támogatása is jöhet. A hazai ipar pedig válságálló az autóipar domináns szerepe ellenére is – többek között ezekről is beszélt Varga Mihály pénzügyminiszter a Trend FM Mozgásban című műsorában.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rádiónak arra a kérdésére, hogy osztja-e azokat a nézeteket, hogy idehaza sokan kongatják  a vészharangot a túlzott autóipari kitettség miatt, Varga azt mondta, jó kérdés az autóipar domináns szerepének felvetése a magyar gazdaságban.

Emlékeztetett: öt százalékot nőtt a gazdaság a legfrissebb adatok szerint, és ebben meghatározó része az iparnak volt, amely 8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben, szeptemberben 11 százalékkal, és ebben vastagon benne van az autóipar jó teljesítménye.

„Egy kicsit azt látjuk, hogy elszakadtunk a német ipar teljesítményétől és a magyar és a régiós ipar jobban tud teljesíteni” – tette hozzá.
Hogy milyen védekezési stratégiával rendelkezik az ipar a német gazdaság jelentős lassulása esetén a miniszter azt válaszolta, hogy ez a stratégia már részben felépült, hiszen 15 hónapja a német ipar csökken, míg a magyar iparon ez nem látszik.
„Az autóiparban is azt látjuk, hogy amikor egy német multinacionális cég dönt arról, hogy hol csökkentsen a kereslet visszaesés miatt kapacitást, azt nem Magyarországon teszi meg, hanem elsősorban Németországban. Miközben, ezzel párhuzamosan Magyarországon beruház” – mondta.
Képzésekkel a digitalizációra

A digitalizáció, robotizáció együtt járhat munkahelyek megszüntetésével az autóiparban.

Varga Mihály kitért arra, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával 8 éve együtt dolgoznak azon, hogy a duális képzés és a felnőttképzés megváltozzon, sokkal inkább a gazdaság igényeihez illeszkedjen. Ez működik is, 3,5 százalékos a munkanélküliségi ráta, és minden megyében jelentős üres álláshely van meghirdetve. "Így könnyebb munkát találnia annak, aki valamiért elvesztené az állását. Azon dolgozunk, hogy a képzési rendszereinkkel akár más szakmában is el tudjanak helyezkedni az emberek. Erre fel kell készülni, bizonyos szakmák, munkahelyek megszűnnek, de keletkeznek újak" - jegyezte meg.

A Trend FM-nek arra a felvetésére, hogy Németország nem tudta tartani az elektromos automobilitás elterjedési ütemének tervét a támogatás dacára, Magyarország az éllovas volt a régióban, hiszen másfél millió forintos maximális összeggel támogatta eddig a vásárlásokat.

Lassú alkalmazkodás

Tervezi-e a kormány, esetleg német mintára megemelik ezt a kvótát, a miniszter azt válaszolta: mindenhol lassabban megy ez az átalakulás Európában, nemcsak Németországban, hanem a többi országban is. Az emberek  lassabban alkalmazkodnak egy új technológiához és ennek a technológiának még vannak korlátai, amelyeket nem sikerült átlépni. De a jövő az kétségtelen, hogy a zöldebb és a klímabarátabb eszközök használatának terjedését fogja magával hozni.

„A magyar kormány ebben részt vesz, a másfél millió forintot egyelőre elegendőnek látjuk támogatásnak. Bízom benne, hogy lesz megfelelő eszköz is hozzá, hiszen voltak olyan tapasztalatok, hogy ilyen típusú autó beszerzése azért kicsit nehézkesebb, mint a hagyományos fosszilis energiára épített autónak a beszerzése. Tehát, ezt a programot folytatni fogjuk” – mondta Varga.
Hogy miért nincs még mindig radikális szigorítás a környezetszennyező, koros használtautók behozatalánál a miniszter azt válaszolta: hozzájuk azok a vélemények is eljutnak, amelyek szerint túlságosan szigorú a használtautók behozatala Magyarországra. Varga szerint Románia felé nagyobb arányban visznek használtautókat, mint Magyarország felé, tehát valószínű az ottani szabályozás lehet kedvezőbb. A gazdaságban tapasztalható bruttó bérnövekedés egyébként az újautó vásárlás irányába viheti a vevőket – jegyezte meg.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo