Varga Mihály: nem lesz több támogatás az elektromos autókra

Cél a közösségi közlekedés dekarbonizácója, gyorstöltők támogatása is jöhet. A hazai ipar pedig válságálló az autóipar domináns szerepe ellenére is – többek között ezekről is beszélt Varga Mihály pénzügyminiszter a Trend FM Mozgásban című műsorában.

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rádiónak arra a kérdésére, hogy osztja-e azokat a nézeteket, hogy idehaza sokan kongatják  a vészharangot a túlzott autóipari kitettség miatt, Varga azt mondta, jó kérdés az autóipar domináns szerepének felvetése a magyar gazdaságban.

Emlékeztetett: öt százalékot nőtt a gazdaság a legfrissebb adatok szerint, és ebben meghatározó része az iparnak volt, amely 8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben, szeptemberben 11 százalékkal, és ebben vastagon benne van az autóipar jó teljesítménye.

„Egy kicsit azt látjuk, hogy elszakadtunk a német ipar teljesítményétől és a magyar és a régiós ipar jobban tud teljesíteni” – tette hozzá.
Hogy milyen védekezési stratégiával rendelkezik az ipar a német gazdaság jelentős lassulása esetén a miniszter azt válaszolta, hogy ez a stratégia már részben felépült, hiszen 15 hónapja a német ipar csökken, míg a magyar iparon ez nem látszik.
„Az autóiparban is azt látjuk, hogy amikor egy német multinacionális cég dönt arról, hogy hol csökkentsen a kereslet visszaesés miatt kapacitást, azt nem Magyarországon teszi meg, hanem elsősorban Németországban. Miközben, ezzel párhuzamosan Magyarországon beruház” – mondta.
Képzésekkel a digitalizációra

A digitalizáció, robotizáció együtt járhat munkahelyek megszüntetésével az autóiparban.

Varga Mihály kitért arra, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával 8 éve együtt dolgoznak azon, hogy a duális képzés és a felnőttképzés megváltozzon, sokkal inkább a gazdaság igényeihez illeszkedjen. Ez működik is, 3,5 százalékos a munkanélküliségi ráta, és minden megyében jelentős üres álláshely van meghirdetve. "Így könnyebb munkát találnia annak, aki valamiért elvesztené az állását. Azon dolgozunk, hogy a képzési rendszereinkkel akár más szakmában is el tudjanak helyezkedni az emberek. Erre fel kell készülni, bizonyos szakmák, munkahelyek megszűnnek, de keletkeznek újak" - jegyezte meg.

A Trend FM-nek arra a felvetésére, hogy Németország nem tudta tartani az elektromos automobilitás elterjedési ütemének tervét a támogatás dacára, Magyarország az éllovas volt a régióban, hiszen másfél millió forintos maximális összeggel támogatta eddig a vásárlásokat.

Lassú alkalmazkodás

Tervezi-e a kormány, esetleg német mintára megemelik ezt a kvótát, a miniszter azt válaszolta: mindenhol lassabban megy ez az átalakulás Európában, nemcsak Németországban, hanem a többi országban is. Az emberek  lassabban alkalmazkodnak egy új technológiához és ennek a technológiának még vannak korlátai, amelyeket nem sikerült átlépni. De a jövő az kétségtelen, hogy a zöldebb és a klímabarátabb eszközök használatának terjedését fogja magával hozni.

„A magyar kormány ebben részt vesz, a másfél millió forintot egyelőre elegendőnek látjuk támogatásnak. Bízom benne, hogy lesz megfelelő eszköz is hozzá, hiszen voltak olyan tapasztalatok, hogy ilyen típusú autó beszerzése azért kicsit nehézkesebb, mint a hagyományos fosszilis energiára épített autónak a beszerzése. Tehát, ezt a programot folytatni fogjuk” – mondta Varga.
Hogy miért nincs még mindig radikális szigorítás a környezetszennyező, koros használtautók behozatalánál a miniszter azt válaszolta: hozzájuk azok a vélemények is eljutnak, amelyek szerint túlságosan szigorú a használtautók behozatala Magyarországra. Varga szerint Románia felé nagyobb arányban visznek használtautókat, mint Magyarország felé, tehát valószínű az ottani szabályozás lehet kedvezőbb. A gazdaságban tapasztalható bruttó bérnövekedés egyébként az újautó vásárlás irányába viheti a vevőket – jegyezte meg.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo