A Spar fenntarthatósági stratégiájának újabb fontos intézkedése, hogy idén a saját márkás, egyliteres S-Budget 1,5%-os és 2,8%-os UHT tejek csomagolásánál mellőzik a műanyag kupakot. A vállalat ezzel a környezetbarát intézkedéssel – az éves forgalom tekintetében – több mint 6,7 tonnával csökkenti a felhasznált műanyagmennyiséget. Az igen jelentős spórolással úgy tudják enyhíteni a környezeti terheket, hogy az áruk továbbra is a megszokott minőséget, tartósságot és ízélményt garantálják.
Tető nélküli tejfölök
A vállalat azonban nem csak a tejek, hanem a 450 grammos, 12 százalékos Spar és 20 százalékos S-Budget tejfölök esetében is átállt a műanyagfedelek nélküli verziók forgalmazására 2020. március 1-től. Ezzel az intézkedéssel további, mintegy 8 tonnával csökkenti a műanyaghulladék mennyiségét éves szinten. A kibontott tejtermékek minőségét a fogyasztók az üzletekben megvásárolható, többször használatos szilikon zárófedelekkel őrizhetik meg.
Az áruházlánc nem csak a műanyagok esetében, hanem – a működése, illetve a vásárlói tájékoztatóanyagok és a termékcsomagolás kapcsán szintúgy – a papírfelhasználást illetően is takarékos, alternatív megoldásokat alkalmaz. Ma a hazai kiskereskedelmi gyakorlatban még ritka, hogy egy üzletcsoport az informatív reklámlapjait túlnyomó részt újrahasznosíthatott papírból állítja elő. A Spar úttörőnek minősíthető ezen a téren: a heti szórólapjai immár 75 százalékban újrahasznosított papírból készülnek. Az üzletlánc a szórólapjait környezetbarát papírra nyomtatja. A felhasznált papírtermékek az Európai Unió (EU) Ecolabel minősítésével rendelkeznek.
Műanyag helyett papír
Már korábban is csökkentette a műanyaghulladék mennyiségét a Spar a papírtojástartók használatával. A vállalat a csomagolásokkal kapcsolatosan a műanyag helyett már jó ideje a papírt részesíti előnyben. Az alternatív, környezetkímélő csomagolási megoldások egyike az újrahasznosítható papírrost-anyagok alkalmazása – például a tyúktojás-tartó dobozok esetében –, melyek újra felhasználhatóak, szén-semlegesek és biológiailag maradéktalanul lebomlanak. Az értékesítési adatok alapján a Spar az újrahasznosított papír felhasználásával jelentős mennyiségű műanyagteher-csökkentéssel számol.
A Spar a 4 darabos paradicsom eddigi műanyag habtálcáját papír csónaktálcára cseréli. Az áruházlánc ezzel egy év alatt akár 235 kilogramm polisztirolt vált ki, és már a 2020-as idényben papíralapú alátéttel kínálja ezt a termékét. A vállalat csomagolást vált a 3 darabos étkezési és csípős paprika esetében is. A 100 százalékban lebomló csomagolásra való áttérés a tavalyi számok ismeretében az előbbi termék esetében 660, míg a másiknál 1015 kilogramm műanyag spórolását jelenti.
Más zöldségek esetén is egyre inkább csökkenti a vállalat a felhasznált műanyagot. A fél kilogrammos bio citrom műanyag háló helyett környezetbarát cérnahálós csomagolásban kerül a polcokra, amelynek révén a tervek szerint idén csaknem 686 kilogrammal kevesebb műanyag keletkezik.
Az 1 kilogrammos bio narancs csomagolásánál hasonlóképpen mellőzik a plasztik anyagot, aminek köszönhetően egy évben több mint 152 kilogramm műanyag-megtakarítás mutatkozik.
Könnyebb flakonok és kupakok
További jelentős mennyiségű, éves szinten 7,2 tonnányi műanyagot fog megspórolni a vállalat azzal, hogy egyliteres saját márkás Spar étolaját súly-csökkentett, de a megszokott tartást biztosító palackokba tölti. Ezzel a fejlesztéssel együtt a beszállító partner a kupakok méretét és súlyát is redukálta, még kevesebb műanyagot használva fel a gyártás során, ami az éves kereslet alapján összességében újabb számottevő műanyag-visszafogást eredményez.
Az egyszer használatos műanyagok hazai betiltásának kérdésével több, átfogó cikkben is foglalkoztunk az elmúlt hónapokban. Az áruházláncok terveiről például ebben a cikkben írtunk, a vendéglátósokról itt, a magyar kormány terveiről itt, a hétköznapi, zacskómentes életről pedig itt írtunk.