A tegnap ismertetett cselekvési terv az energiahordozó-import diverzifikálására helyezi a hangsúlyt, elsődlegesen Közép-Ázsia, a Közel-Kelet, Afrika és Norvégia bevonásával - ismertette az EUvonal. A dokumentum Azerbajdzsánt, Irakot, Kuvaitot, Libanont, Szíriát és Türkmenisztánt nevezi meg lehetséges beszállítóként, valamint Iránt és Üzbegisztánt, amennyiben a politikai feltételek alakulása ezt lehetővé teszi. Az Európai Unió jelenleg energiafogyasztásának 54 százalékát, gázfelhasználásának 61 százalékát külföldről szerzi be, mely minden európai polgárnak évente mintegy 700 eurójába kerül. Az Európai Bizottság becslése szerint 2030-ra ez 84 százalékra fog nőni. Az import 42 százalékát Oroszországtól szerzi be az unió.
A Bizottság cselekvési terve szerint Európának a lehető legjobban ki kell használnia a határain belüli, elsősorban megújuló energiaforrásokat. A dokumentum javaslatot tesz a tagállamok országos hálózatainak összekötésére is, egy mediterrán és egy észak-európai gyűrű kiépítésével, melyek egy majdani összeurópai hálózat alapjai lehetnek. A cselekvési terv emellett részletesen foglalkozik az épületek, járművek, termékek energiahatékonyabbá tételének lehetőségével, valamint az energia-ellátás biztonságának növelése érdekében az olaj- és gázkészletek átláthatóságával.
Megint a 20 százalék
A cselekvési terv épít a Bizottság korábban bejelentett "háromszor húszas" célkitűzéseire, melyről a tagállamok a várakozások szerint jövő hónapban fognak dönteni.
A Bizottság új jogszabályokkal segítené elő a cselekvési tervben foglalt célok megvalósulását. Így előírnák például, hogy az új vagy felújított épületeknek milyen energiahatékonysági mutatóknak kell megfelelniük, mellyel 2020-ra 5-6 százalékos energia-megtakarítást is el lehetne érni. Ez Belgium és Románia teljes energiafogyasztásának felel meg.
Előírásokat fogadnának el továbbá az energiatakarékos izzókról és a háztartási eszközökről is. Mindezzel akár évi ezer euróval is csökkenhetne a háztartások energiafogyasztása. Külön jogszabály-javaslatként a Bizottság indítványozza majd a járművek gumiabroncsainak energiahatékonyság szerinti osztályozását. A fogyasztók üzemanyag-költségeiket akár tíz százalékkal is csökkenthetik, ha jobb minőségű gumit választanak.
A Bizottság kapcsolódó dokumentumai ide kattintva érhetőek el.