A konzervatív amerikai gazdasági napilap arról írt, hogy Oroszország kijátszotta az Európai Unió gázvezetéktervét, a Nabuccót abban a versengésben, amelynek kimenetele nemcsak a kontinens energiaellátását, hanem a politikai befolyást is meghatározhatja évtizedekre. Az újság szerint a Kreml és az orosz gázmonopólium, a Gazprom gyorsan és könyörtelenül tárgyalt a Déli Áramlat ügyének előmozdítása érdekében.
Hetek alatt
A cikk részletesen felidézi, milyen manőverrel hódította meg Oroszország Magyarországot, amely akkor a Déli Áramlat hiányzó láncszeme volt. Miután a 2007 szeptemberi budapesti Nabucco-konferencián Gyurcsány Ferenc miniszterelnök "teljes támogatásáról" biztosította az EU-projektet, Moszkva ellentámadásba lendült. Vlagyimir Putyin elnök és képviselői bejárták Kelet-Európát, és heteken belül megnyerték Bulgáriát és Szerbiát tranzitországnak, megszerezték egy fontos ausztriai gázelosztó felét, majd nyomást kezdtek gyakorolni Magyarországra. A február 22-i moszkai magyar-orosz egyeztetések kudarcba fulladtak, miután Moszkva 51 százalékos részt kért a vezeték magyarországi szakaszát majdan üzemeltető közös vállalatból, továbbá adókedvezményekre tartott igényt. A magyarok ezt nem fogadták el, ezeknek ez előnyöknek a megadása ugyanis ellentétes az EU-szabályokkal.
Veres János pénzügyminiszter hazafelé tartott a tárgyalások után - ahol a felek tehát nem tudtak megegyezni a tranzitmegállapodásról -, kocsijával azonban dugóba került, le is késte repülőgépét. A dugóban hívta fel őt a budapesti orosz nagykövet, s közölte, Dmitrij Medvegyev miniszterelnök-helyettes következő héten hétfőn Magyarországra utazik a tárgyalások felújítására.
Engedékeny orosz tárgyalók
Mint a The Wall Street Journal megjegyezte, az ilyen magas szintű tárgyalások előkészítése általában több hetet vesz igénybe. Ez esetben a magyar felet két nappal előbb értesítették az útról. Az újság szerint "az orosz politikai óra ketyegett" a következő vasárnapra kitűzött orosz elnökválasztás előtt. Veres János szerint "nyilvánvaló, hogy az üzletet a választások előtt nyélbe akarták ütni", hiszen Moszkva számára fontos projektről van szó.
Medvegyev néhány órával azután, hogy Budapestre érkezett, feladta a két korábbi fontos orosz követelést. Belement abba, hogy a közös vállalat tulajdona 50-50 százalékos legyen, és már nem esett szó adózással kapcsolatos ígéretekről.
A lap Garamhegyi Ábelt, a gazdasági minisztérium szakállamtitkárát idézte, aki szerint Budapest tudta, hogy ha elutasítják az orosz ajánlatot, akkor Oroszország másik útvonalat keres. A lap szerint a képlet Magyarország számára ez volt: ha nincs gázvezeték, tranzitdíj sincs. Négy nappal később Gyurcsány Ferenc miniszterelnök Moszkvába utazott az aláírási ünnepségre.
A Nabucco-terv vége?
A The Wall Street Journal arról írt, hogy az ügylet a magyar ellenzék felháborodását és az Egyesült Államok dühét váltotta ki. Németh Zsolt, az ellenzéki Fidesz parlamenti képviselője kijelentette: "ahelyett, hogy csökkentenék függőségünket Oroszországtól, növelik". Dan Fried amerikai külügyi államtitkár-helyettes egy magyar lapban közölt cikkében arról írt: Moszkva a Nabucco-projekt terén történt haladásra azzal válaszolt, hogy nyomást gyakorolt Magyarországra és szomszédaira a Déli Áramlatról szóló gyors megállapodás érdekében. Fried rámutatott: az orosz monopólium a versenye elfojtására fogja felhasználni a gázvezetéket.
Az amerikai újság szerint Oroszország azóta továbblépett. A Gazprom június elején olyan hosszú távú szerződést ajánlott fel Azerbajdzsánnak, amelynek értelmében világpiaci áron vásárolná meg a földgázt. Ez a megállapodás megszüntetné a Nabucco-vásárlóknak a Gazprommal szembeni előnyét az ázsiai és kaukázusi gázért folyó versengésben.