Megújuló energiafékek

Elavult, talán lobbiérdekeket is szolgáló szabályok alakítják a mai energiapolitikát, nemcsak a megújuló energiával való áramtermelést akadályozva, hanem a helyi, közösségi önellátást is. A güssingi modellt, az EU-s támogatási rendszert is másolnák.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Güssing kezd magyar zarándokhellyé  válni. A burgenlandi kisvárosban megfordulnak energetikával foglalkozó szakemberek, oda szerveznek tanulmányutakat polgármesterek, de még újságírókból sincs hiány (lásd Piac & Profit 2006/12.).

Etalonok

A Güssing-élményről legutóbb Kiskunmajsa elöljárója, Terbe Zoltán vallott. Saját kisvárosa ipari parkjában az önellátáshoz is, a piacra termeléshez is energiát akarnak gyártani. Van már több termálkútjuk, s a kis sótartalmú víz az eddiginél mélyebb rétegekből is kinyerhető, immáron áramtermeléshez. Kiskunmajsán sokat süt a nap, s kimutatták: szélturbinákat is érdemes telepíteni. Bionövényekhez az 5-10 aranykoronás, elég gyönge földek még alkalmasak, így a biomassza kínálja magát, a biogázhoz pedig van szennyvíztelepük. A bionád különlegesség lehet, szaporítani is akarják, nem csak saját célokra, s gondolkodnak pelletálóüzem létesítéséről is. Kiskunmajsa polgármesterének álmai megelevenedtek: látta Güssinget, a „megújulókkal" működő ottani fűtőmű segítségével önellátók az osztrákok, a többletáramot eladják, járműveikbe saját bioüzemanyagot tankolnak.

Ugyanezt látta Burgenlandban Dely László is, aki egy kistérség energetikai „átállásának" a felelőse. A tatai szakember a Területi Önkormányzatok Országos Szövetsége és az Energia Klub közös rendezvényén, egy budapesti tanácskozáson adott számot a tatai, sőt a sümegi kistérség megvalósulóban lévő modelljéről. Az előadó szerint szinte teljesen kiszorítható, „megújulókkal" felváltható a fosszilis energia, kivált, ha lesznek az önkormányzatok döntéshozóinak segítségére valóságos energetikusok is. De nincsenek, s önellátó helyi energiarendszerek is csak véletlenszerűen születnek.

Azt már Ámon Adától, az Energia Klub vezetőjétől tudjuk, hogy az energiafogyasztás egyötödéért az önkormányzati szféra a felelős, s a távfűtés energiaigényével együtt ez az arány már eléri a 35 százalékot. Ámon Ada azonban látott már számos olyan auditot, amelyet önkormányzati intézmények készítettek azért, hogy feltárják az energiaveszteségeket. A megújuló energiaforrások nem a távlatok technológiái révén érhetők el, hanem napjaink lehetőségei, s megtérülő fejlesztéseket, illetve a helyi ellátási igények kielégítésére alkalmas lehetőségeket jelentenek - érvelt az energia klubos szakember, utalva arra, hogy e terület üzleti körei és az önkormányzati szféra képes egymásra találni.

Az etalon - Güssing - mellett szinte már fél Európa, Magyarország is felfedezheti magának a brüsszeli központú Polgármesterek Szövetségét, azon belül az Energia Városok Szövetségét. Az elöljárók - már több százan - aláírásukkal indítottak el 2009 elején egy energiagazdálkodási programot: a klímaváltozás megakadályozásához azzal járulnak hozzá, hogy 2020-ig az EU-s 20 százalékos előírásnál nagyobb arányban csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást. A települések klímareferenseket foglalkoztatnak, megfogalmazzák a fenntartható energiát illető akciótervüket, melyet záros határidőn belül megvalósítanak. Ezek a programot indító városok közvetlen segítséget is kapnak - tudtuk meg Dely Krisztinától, a brüsszeli iroda vezetőjétől -, június végén az Európai Bizottság, illetve az EBRD aláír egy megállapodást a beruházások kedvezményes hitelekkel való támogatásáról.

Azt nem tudni, hogy milyen gyorsan kezd el hatni Magyarországon az uniós városok mozgalma, de azt már látni lehet, hogy egyre több helyhatóság szeretne szél-, biogáz-, biomassza-erőművet. Az energetikai önellátásba már befektetni is hajlandók, ám egyre többször derül ki: nem jutnak egyről a kettőre.

Szelesek ellenszélben

A miértekről először a Magyar Szélenergia Társaság elnökétől, dr. Tóth Pétertől kaptunk választ. Tény, hogy a leglátványosabb alternatív energiatermelő eszköz a szélerőmű, amelyről sokáig csak azt mondta boldog-boldogtalan, hogy az osztrák határon túl megéri telepíteni, míg nálunk nyoma sincs annak, hogy áramot termeltetnénk a széllel. Noha ma már az M1-es mentén mifelénk is akad több erőműpark, a lényeg mégis az, hogy törvényes gátja is van annak, hogy tetszőleges számban szélgéperdők szülessenek. A hatóság megszabta a szélerőművek összteljesítményének felső határát.

Nem volt ez mindig így, 2000-ben a Tési fennsíkon, 2001-ben Kulcson úgy adták át az első, majd második berendezést, hogy semmilyen „ellenérv" nem létezett, s zöld utat kapott 1999-ben a győri Széchenyi István Főiskola, illetve a Pannon Egyetem Mosonmagyaróvári Kara közös munkája: tanulmányozták Nyugat-Dunántúl szélpotenciálját, feltárták a szélenergia hasznosíthatóságát. Az egyetemi docens Tóth Péter szerint kiderült, az adottságok jóval jobbak, mint gondolták, nem is csoda, hogy megindultak a fejlesztések. Elkészült több erőműpark terve, s 2004 közepén már 1100 megawatt szélerőmű-teljesítmény állt „készenlétben". Akkoriban csak környezetvédelmi, villamos hálózatra csatlakozási, építési engedély kellett, meg a Magyar Energia Hivatal (MEH) engedélye, viszont nem kellett a kapacitásokat a hatóság által jóváhagyott kvótán belül tartani. Mind a rendszerirányító Mavir, mind az energiahivatal ijedten figyelte, hogy felépülhet a több mint 1000 megawattnyi szélerőmű-teljesítmény, s összedönti a villamosenergia-rendszer szabályozását. Igen gyorsan megszületett egy kormányrendelet: további pecsétes papírok is kellettek a projektekhez, és a létesítési és üzemeltetési engedélyeken túl szükséges a kvótán belül maradni. Egy háttértanulmány alapján pedig meghatározták a 330 megawatt összes teljesítményt - azaz a kvótát. Ebből 180 megawattnyi már valóban megépült.

A szélerőművesek további akadályokat is kaptak. A kötelező áramátvételhez tartozó  mérlegkörös modell tökéletlensége „fokozódott" 2008 elején, mivel a gázmotoros kiserőműveken túl betették még ebbe a kategóriába a szélerőművek mellé a földgázt eltüzelő nagy teljesítményű erőműveket, és itt vannak a biomassza-tüzelésre áttért régi, nagy, rossz hatásfokú kondenzációs erőművek is. Az 1200 megawatt földgáztüzelésű „kis" erőművekre a rendszerszabályozás oldaláról nincs hatása a Mavirnak. Az úgynevezett kiszabályozásra alkalmas, gyorsan szabályozható kis gázturbinás erőműveket már jó ideje meg kellett volna építeni.

A „napi problémák" kategóriájába beletartozik az is, ha jó a széljárás, s teljes terheléssel mennek a turbinák. Ha a Nyugat-Dunántúlon előállítják a 150 megawattot, a rendszer addigi egyensúlya felborulhat: a fogyasztást és a termelést összhangba kellene hozni a teljesítménytöbblet exportjával, vagy a menetrendtartó erőművek visszaszabályozásával. A „szelesek" azt mondják, az ő berendezéseiket ugyanúgy lehet szabályozni, mint a mai korszerű gázerőműveket. A hatóság mégis a tiltásban bízik. Pedig Hollandia, Dánia már visszaszabályozás nélkül is megoldja a biztonságos ellátást. Dr. Tóth Péter a jóval kiszámíthatóbb jogi és közgazdasági szabályozás, a rendbe tett rendszerirányítás mellett a célirányos kutatás-fejlesztést kéri számon az energiapolitika irányítóin. Ez utóbbihoz ugyancsak ad támpontot a világ: sokfelé jutottak egyről a kettőre a villamos energia tárolásának megoldásában.

Termálvizes tervek

Az innováció kínálta lehetőségekkel más területeken sem sikerült áttörést elérni. Pedig sok település számára hosszú távú megtakarítást jelenthetnek a fosszilis tüzelés kiváltását ígérő termálvizes kiserőmű-projektek. A PannErgy Nyrt. igazgatótanácsának elnökétől, Bokorovics Balázstól azt igyekeztünk megtudni, aktívabb-e az állam - tekintettel a válságra- a fosszilis energiahordozókat kiváltó, a települések energiaellátásában részt vevő, áramot és fűtést adó kis erőművek megvalósításában. A cég harminc projekttel számol hosszabb távon, Szentlőrincen megkezdték a fúrásokat, a folytatás pedig Tamásiban, Csurgón, Miskolcon vagy Győrött lehet, függően attól, hogy a hitelszűkével járó gazdasági válság mekkora késedelmet okoz a geotermikus energiával való áramtermelést megvalósító programjukban. A Nagykanizsa közelében tervezett 3200 méteres, sok száz millió forintot igénylő fúrás például már bizonyosan késik, folytatni csak akkor tudják, amikor eredményre vezetnek az Európai Befektetési Bank és a PannErgy közötti tárgyalások.

A magyar vállalkozás is számol uniós forrásokkal, bár még számukra sem egyszerű a pályázati összeg felére bankgaranciát adni. A környezetvédelmi, energiahatékonysági pályázatok mellett léteznek regionális - ipari parki fejlesztéseket, települési célokat stb. szolgáló - programok is. Csurgón például a ROP- és a KEOP-támogatásokat megpróbálják összeadatni, hogy a geotermikus energiaprojektjük megvalósulhasson. A PannErgy szempontjából ez azt jelentheti, hogy Csurgón több lehet az állami és uniós támogatási arány, s a több pénz „kipótolja" azt a különbséget, amelyet a jobb geológiai adottságok jelentenek mondjuk a miskolci projekt javára.

A válság talán abban segít Bokorovics Balázs szerint, hogy a pályázatokhoz könnyebben hozzá lehet férni, de a projektek finanszírozása jóval nehezebb. A termálvizes, áramot és hőt termelő erőmű, melyről modellszámítást tett közzé honlapján a társaság, mintegy nyolc-tizenkét évnyi megtérülést kalkulál annak függvényében, hogy mely projekt milyen geológiai és természeti környezetben valósul meg, s például miként alakulnak a kötelező áramátvételi szabályok. A helyhatóságok maguk is így számolnak, és mind több helyen döntésre készülnek: áramot, fűtést akarnak termeltetni, s rendkívül kíváncsian várják az első PannErgy-projekt, a szentlőrinci átadását.

Erős a hagyományos lobbi

Nem biztos, hogy a hagyományos energiahordozók lobbija nem fogja meglepni a PannErgyt. Különösen tartós ugyanis a „régiek" állami érdekérvényesítése, hiszen - tudtuk meg a Magyar Megújuló Energia Szövetség elnökétől, dr. Balogh Lászlótól - eléggé deformáltan lépte át a magyar határt a nemzetközi gyakorlatban már javában alkalmazott „feed-in" támogatási rendszer. E rendszerben a kedvezményes áramátvételi tarifák differenciálnak az energiaforrás, a termelés időintervalluma és a teljesítmény szerint. Ehelyett nálunk, ha fát vagy szénnel kevert tüzelőanyagot használó fatüzelésű erőműről van szó, az átvételi átlagár 26 forint kilowattóránként, és ezen belül 10 forint a támogatás, míg a napelemmel előállított áram átvételi átlagára 16 forint, a támogatás pedig 0 forint.

Az elnök a külföldön már jól bevált egyablakos engedélyeztetést is jó ideje sürgeti. Már csak azért is, mert az államigazgatásban az egy hivatal egy jogszabály szisztéma él, s a közigazgatás kooperációja jóformán elképzelhetetlen, amikor egy szél- vagy naperőmű építéséhez hozzálátnak valahol.

A támogatások gyakorlata sem mondható rugalmasnak. A lakossági energiahatékonyság-növelő megoldásoknál, illetve megújuló forrásokat hasznosító berendezések beruházásánál tavaly az érték 30 százalékára lehetett pályázni, s összesen 3 milliárd forint állami pénz „kelt el", miközben a gázár költségvetési normatív támogatása elérte a 70 milliárd forintot. Európa egészen más normákat nemcsak hirdet, hanem valóra is vált: a múlt évben már 40 milliárd eurós új ipari piacot generált a megújuló energia szektora, félmillió új munkahely jött létre, s mind az iparnak, mind a mezőgazdaságnak a válságból való kilábalás egyik fontos eszközét is jelenti ez a fejlődő szektor.

Magyarországon még most is a földgáz alapú energiatermelést preferálja a gazdaságpolitika. Ezt a kritikai megállapítást azonban már dr. Németh Imre országgyűlési képviselőtől idéztük, aki szerint tudathasadásos állapotra vall, hogy a gázimportot dotálja az állam, de ez talán nem is véletlen: hihetetlenül nagy erők támogatják még most is ezt a tüzelési módot. A honatya azt azonban nem tartja torzulásnak, hogy a megújuló energiahordozókon belül a biomasszáé, illetve a fatüzelésé a meghatározó arány, azaz 85 százalékos. Az erdősítés mértéke ugyanis éppen nem csökken, hanem nő. A jövő az lehet, hogy decentralizált rendszerben, a hőenergia helyben való hasznosításával létesülnek további biomassza-erőművek, de ehhez a Mavirnak végképp meg kell változtatnia jelenlegi alapállását, azt, hogy a zöld mérlegkört is a kezében tartja, és ugyanúgy, mint a szélerőműveknek, negyedóránkénti időszakokra termelési „útiterveket" kell prezentálniuk.

Az EU a zöldáramot 66 százalékban vízből és 16 százalékban szélből állítja elő, s ez azért messze nem azonos a magyarországi, csaknem 80 százalékban biomassza alapú áramtermeléssel. Vagyis - kommentálja a képviselő - ezt a biomassza-mennyiséget hosszú távon nem lehet elvonni a hőtermelés elől, elegendő arra gondolni, hogy a pelletet igen jól, 90 százalékos hatásfokkal lehet elégetni. Németh Imre tromfol is, egyáltalán nem lehet véletlen, hogy míg nálunk összesen háromezer pelletkazánt használnak, Németországban már bőven meghaladták a százezret...

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo