Az “iLint” vonatokat olyan mellékvonalakra szánják, amelyeket nem lehet villamosítani, de azokon is véget akarnak vetni a dízel-motorok légszennyezésének. A szerves anyagok gyártásánál melléktermékként felszabaduló hidrogént eddig csak a műtrágyagyártásnál használták, vagy áramtermelés céljából elégették.
A vasútnál a szerelvény tetején helyezik el a hidrogén-tartályokat, illetve a kinyert energiát tároló üzemanyagcellákat. A cellákban a hidrogén és az oxigén ellenőrzött folyamatban termel energiát az elektromos motor meghajtására, emellett két nagy akkumulátor tárolja a vonat fékezéséhez szükséges energiát, illetve a cellák tartalékolt áramát.
A hidrogén felszabadításához vezető vegyi folyamat maga sok energiát igényel, így jelenleg ez a fajta meghajtás is kihat a környezetre. A cél a “zöld hidrogén”, amikor a szélerőművek által termelt áram segítségével bontják a vizet oxigénre és tárolható hidrogénre.
Elsőnek az északi Schleswig-Holstein tartományban kapcsolják majd össze a szélerőműveket a hidrogénmeghajtású vasúttal. A tervek szerint ilyen szerelvények 2022-től bonyolíthatnak majd rendszeres forgalmat Németországban.
(Forrás: FAZ)