Képek: környezetbarát autóbontás

Szabó Imre miniszter és Kling István államtitkár is elkísérte a Zöld Kommandós egységet idei akciósorozata első bevetésére, melynek célkeresztjében az illegális autóbontók és roncsautó lerakatok állnak. A budapesti roncsautó telepen azt mutatták be, hogyan kell egy autót környezetbarát módon szétbontani, míg ezzel egy időben a Zöld Kommandó többi egysége az illegális bontókra „csapott le". A zöldhatóságok az elkövetkező hónapokban országszerte mintegy ezer ellenőrzést hajtanak végre szigorú szankciók mellett.

Hazánkban évente mintegy 120-130 ezer roncsautó keletkezik, ennek azonban csak kevesebb, mint a fele kerül regisztrált autóbontóba. A többi olyan helyen végzi, ahol illegális szétbontásuk veszélyezteti a környezetet: becslések szerint ma mintegy 1200-1300 illegális autóbontó működhet. A Zöld Kommandó célja ezek felszámolása, és a zöldbűnözés visszaszorítása - hangsúlyozta a miniszter. Nem mindegy ugyanis, hova kerül a motorolaj, az akkumulátor vagy az elektronikai hulladék. Amíg ezeket nem szerelik ki szabályosan a járműből, az veszélyes hulladéknak számít. Az is fontos szempont, hogy a „szárazra fektetett", azaz a veszélyes folyadékoktól megszabadított járművek anyagait - üveget, fémet, gumit - a szabályos autóbontók szelektíven gyűjtik és az arra alkalmas anyagokat újrahasznosítják. Csak a legális bontóban biztosítható, hogy a kibontott anyagok ne kerüljenek a talajba, vízbe vagy a levegőbe, és a veszélyes anyagokat is megfelelően tárolják azok speciális hulladékgyűjtőbe történő elszállításáig. A regisztrált, engedélyekkel rendelkező autóbontókban a hulladékká vált gépjárművek kezelése ellenőrizhető, és csak itt biztosított a környezetvédelmi előírások betartása.  

A zöldhatóságok egy szabálytalan, környezetkárosító módon szétszerelt - és így veszélyes hulladéknak minősülő - autó miatt akár 324 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az elkövető pedig környezetkárosítás esetén akár szabadságvesztéssel is sújtható. A Zöld Kommandó bezárathatja a szabálytalan vagy illegális autóbontókat, talajszennyezés esetén pedig kármentesítésre kötelezheti a telepet. Nem éri meg tehát illegális bontóba vinni az autót, hiszen azt a hulladékkezelők általában ingyen beszállítják oda, és fizetnek is érte. Magyarországon ma 175 regisztrált, legális autóbontó működik, amelyek a hozzájuk beszállított gépjárművet kötelesek átvenni, és csak az általuk kiadott igazolással lehet kivonatni a járművet a forgalomból és így mentesülni a súlyadó és a biztosítás fizetése alól.  

A tíz területi zöldhatóság - a rendőrséggel, a vám- és pénzügyőrséggel, az ÁNTSZ-szel, a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, a polgárőrséggel és az önkormányzatokkal közösen - országszerte mintegy ezer ellenőrzést végez majd az elkövetkező hónapokban, és a zöldtárca a tapasztalatok alapján intézkedési csomagot dolgoz ki az illegális autóbontás visszaszorítására.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo