A Nemzeti Kutatásfejlesztési és Technológia Hivatal támogatásával technikai-tudományos konzorcium alakult a KFKI Atomenergia Kutatóintézet vezetésével, amelynek fő célja a Ferihegyi repülőtér légszennyezettségének vizsgálata - tájékoztatott a Magyar Tudományos Akadémia sajtóosztálya. (A repülőtér háromlépcsős fejlesztésének eredményeképp 2011-re 20 millióra növekedhet a reptér jelenleg 8 milliós utaskapacitása.)
A légköri mérésekhez egy PZL-101 Gavron típusú repülőgépen alakítottak ki megfelelő mintavételi nyílásokat. A repülőgéppel különböző napszakokban fogják Budapest felett feltérképezni a légszennyezést több magasságon. A kutatási feladat megoldása technikai szempontból is újszerű kihívásokat tartogat. Több különböző mérő és adatrögzítő eszköz összehangolását, majd a mért adatok egységes feldolgozását igényli.
A mérések pontos helyének és magasságának meghatározásához műholdas navigációs berendezést (GPS) használnak. A tervezett repülési útvonal észak-déli irányban Óbuda-Csepel tengelyen vezet át a város budai oldala fölött. Ezután egy bal fordulót követően a pesti oldalon északi irányba halad el, Újpest magasságában a Dunát újra keresztezve tér vissza a budai oldalra. A repüléseket 150, 500, 1000, 1500 és 2000 méteren hajtják végre. A repülőgép időjárástól függően a hajnali, déli és koraesti órákban fog felszállni július 14. és 16. között a Dunakeszi repülőtérről.