A siker titka a világjobbítás?

A társadalomtudatos cégforma, a B Corp növekedésének mértékéről állt elő meglepő adattal egy brit kutatás. Az ilyen vállalkozások huszonnyolcszor gyorsabban nőnek, mint Anglia GDP-je, mely évente 0,5 százalékkal bővül.

Mi is a B Corporation, vagyis a B-Vállalat? Olyan cég, amely profitorientált, de motivációjában egyúttal társadalomtudatos, vagyis már alaptevékenységét is átitatja a felelősségteljes üzleti magatartás és a nagyobb egész (a társadalom) állapotának javítására irányuló szándék. Ezt pedig nem csak jótékonykodásban vagy az alkalmazottak önkéntes munkájában éli ki. Mert alaptevékenysége már önmagában társadalomjobbító. Vagyis nemcsak a fogyasztóit szolgálja ki minőségi termékkel vagy szolgáltatással, hanem egy tágabb kör, a stakeholderek életébe is pozitív változást hoz.

A megtermelt profit nagy részét ugyancsak a tágabb közösség javára fordítja, amelyben működik. A kedvezményezett lehet a helyi közösség, ahol a főhadiszállása vagy gyára székel, de lehet a társadalom azon szegmense, amelyhez az üzleti profilja kapcsolódik. A Warby Parker szemüvegmárka például ingyenes szemvizsgálatot és szemüveget nyújt a harmadik világ rászorulóinak.

A B-Vállalatokat úgy is szokták emlegetni, mint nemes cél által motivált (purpose-driven) cégeket.

Kép: Pixabay

Fogyasztóik többet költenének

Az e minősítést elnyert brit cégeket vizsgálták most abból a szempontból, hogy milyen gyorsan nőnek. A kutatásból a következők derültek ki:

  • A brit B-Vállalatok huszonnyolcszor gyorsabban nőnek, mint Anglia GDP-je, ami 0,5 százalékkal bővül. Vagyis e cégek éves növekedési rátája átlagosan 14 százalék.
  • A gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) szektorában a B-Vállalatok átlagosan 21 százalékos növekedést tudtak felmutatni 2017-ben. A szektor országos átlaga csak 3 százalék.
  • A fogyasztók 66 százaléka számolt be arról, hogy szívesen költetne többet olyan termékekre és szolgálatásokra, melyek pozitív változást idéznek elő a társadalom egészében. Vélhetően ennek a hajlandóságnak köszönhető a B-Vállalatok gyors árbevételnövekedése.
  • Mióta szert tettek a minősítésre, a brit B-Vállalatok 35 százaléka sikeresen bővítette fogyasztói bázisát, új célközönségeket hódítva meg.
  • A B-Vállalatok 48 százaléka úgy látja, hogy a potenciális munkavállalók szívesebben szegődnek el egy társadalomjobbító szándékú céghez, mint az ilyen küldetéstudattal nem rendelkező vetélytársakhoz.
Best Practice: megosztott tudás

A brit B-Vállalatok 80 százaléka azért jelentkezett a minősítés elnyerésére, mert így lehetősége nyílik érintkeznie más B-Vállalatokkal együttműködnie, illetve a Best Practice-ek tanulmányozására. A minősítés elnyerése óta 46 százalékuk már részesült is ilyen tudásban más B-Vállalatoktól.

(Sustainable Brands)

El kell nyerni a minősítést
Amerikában és Angliában meg kell felelni bizonyos kritériumoknak, hogy a B Corp. címkét megkapja egy cég. Az Egyesült Királyságban 2015 óta lehet elnyerni ezt a minősítést, azóta 150 cég szerepelt sikerrel az elbíráláson, többek között a Ben & Jerry's jégkrémmárka, a Pukka Teas és az Ella's Kitchen.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo