Hogyan spóroljunk a mosogatáson is?

Budapesten (szeptembertől) és 4 vidéki városban (októbertől) számláló méri a kézi és a gépi mosogatás közötti - vízfogyasztásbeli - különbséget a Calgonit "Vedd komolyan" kampány keretében.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy hét országra kiterjedő bonni tanulmány szerint mosogatógép használatával akár 2,5-szer kevesebb energia és ötször kevesebb víz felhasználása elegendő lehet ugyanannyi és ugyanolyan szennyezettségű edény megtisztításához, miközben nagymértékben csökkenteni lehet a kiadásokat is. A tanulmány arra is rámutatott, hogy kézi mosogatás esetében átlagosan alkalmanként körülbelül 79 percet töltünk mosogatással, ami egy évben 10 napot jelent.

A Bosch mosogatógépek gyártójának és forgalmazójának (BSH Kft.) és a Calgonit gyártójának (Reckitt Benckiser Magyarország Kft.) adatai alapján Európában a mosogatógép penetráció átlagosan 35%. Míg Nyugat-Európára vonatkozóan ez a szám 55,9%, addig Kelet-Európában csupán 10%. Magyarország a vizsgált 18 kelet-európai országból a 7. helyen áll, 12,6%-kal. (Ebben a kutatásban Szlovénia vezeti a sort, a nyugat-európai átlagot közelítő 51,6%-ával.)

Indul a kampány

A környezetkímélő módszerek és a mosogatógépek minél szélesebb körben történő elterjedése érdekében a Calgonit és a Bosch közös kampányba kezd, a fővárosban (az Árkád Üzletközpontban) ma felállított köztéri számláló indításával. A számlálók évi 187 alkalmat vesznek alapul, amelynek kiszámításához az adatok a KSH-tól (lakosság száma, 1 háztartásban élők száma), illetve a vízművektől és a csatornaművektől származnak.

Kézi mosogatásnál 103 liter, gépinél pedig 15 liter víz fogyasztását vették figyelembe alkalmanként, a bonni tanulmány európai országonkénti átlagos vízfogyasztási adataira alapozva. A december 13-ig tartó eseménysorozat 5 helyszínéül szolgáló forgalmas bevásárlóközpontokban (Budapesten szeptember 9-től, Debrecenben szeptember 10-től, Miskolcon október 8-tól, Pécsen november 5-től és Tatabányán december 3-tól) kihelyezett számláló összehasonlítja a kézi és gépi mosogatás által fogyasztott vízmennyiséget a fent jelzett feltételezéseken alapuló adatokból kiindulva. A kampányhoz a Dumaszínház tagjai, Aranyosi Péter, Hadházi László, Kiss Ádám és Kovács András Péter is csatlakoztak, akik az adott városokban előadásaikkal népszerűsítik a kezdeményezést.

A kampány célja, hogy a mérési eredményekkel bemutassák, érdemes a vizet és energiát pazarló, időigényes kézi helyett a gépi mosogatást választani, amellyel a környezettudatosság mellett spórolhatunk is.

Véleményvezér

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo