A több pénz nem jelent több szabadidőt

Ahogy nő az országok GDP-je, úgy csökken a termelésbe befektetett munkaórák száma. Csak Amerikában dolgozzák agyon magukat a gazdagság ellenére is.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

John Maynard Keynes híres jóslata úgy szólt, hogy gyerekei már megélhetik, hogy az átlagember hetente csak 15 órát dolgozzon. Mert a technológiai fejlődés és a termelékenység javulása ennyire fogja csökkenteni az emberi input szükségességét. Erre az utópiára még mindig várnunk kell: sokan még mindig napi 16 órát dolgoznak. Minél elmaradottak körülmények között él egy ország lakossága, annál többet gürcöl, hogy előállíthassa a megélhetéséhez szükséges javakat és megkeresse a betevő falatra szükséges jövedelmet. Ezért a fejlődő országokban dolgoznak a legtöbbet az emberek (lásd a keretes listát). Minél több vagyont hozott létre egy társadalom, annál több az emberek szabadideje: ez alól csak az Egyesült Államok a kivétel, ahol nemcsak gazdagság van bőven, de a jelek szerint munka is.

Kép: OSHA

40 fölött csak 3 nap?
Güriznek az amerikaiak

A Stanford University közgazdászai, Charles Jones és Peter Klenow által végzett kutatása szerint Franciaországban az ország teljes lakosságára vetítve az egy főre jutó éves munkaórák száma 535, míg Amerikában 877. Vagyis a francia polgárok kétharmadát dolgozzák le annak, ami egy-egy amerikainak jut. Az amerikai statisztikai hivatal szerint az USA-ban a napi munkavégzés átlaga 8,8 óra, Magyarországon ez a szám 7,5 óra. Spanyolország, Anglia és Olaszország is a francia munkamennyiséghez áll közel, tehát ez a többé-kevésbé normális mérce a nyugati világban. (A magyarok többsége is inkább pihen, minthogy többet keressen!)

Megéri túlpörögni?

Habár a munkaórák száma alapján a franciák jóval kevesebbet dolgoznak, az egy főre jutó GDP tekintetében nem állnak olyan rosszul. Az Egyesült Államok az egy főre jutó nemzeti össztermék tekintetében a világranglista 10. helyén áll, 52 608 dollárral, míg a francia állampolgárok a maguk 44 164 dollárjával a világ 21. leggazdagabb országának számítanak. A megtermelt vagyon tekintetében tehát a francia munkavállalók a 82 százalékát termelik meg az amerikai GDP-nek, az amerikai munkaidőnek 67 százaléka alatt. Az életszínvonal és az életkörülmények viszont mind a két országban nagyjából megegyeznek, így alighanem arra a következtetésre juthatunk: a franciák járnak jobban. Több idejük jut ugyanis arra, hogy élvezzék az életet.

Ki, mennyit dolgozik?
Az egy főre jutó munkaórák száma évente, azaz a teljes lakosság száma a teljes munkaórák számával elosztva.
  • Malawi 930
  • India 920
  • Mexikó 900
  • Egyesült Államok 877
  • Brazília 840
  • Oroszország 750
  • Dél-Afrika 650.
  • Spanyolország 620
  • Olaszország és Anglia 570
  • Franciaország 535
 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo