Az EU energiaügyekkel foglalkozó miniszterei a Tanács június 6-ai ülésén olyan megállapodásra jutottak, amely szerint a villamosenergia-termelés és a kapcsolódó hálózatüzemeltetés teljes tulajdonosi szétválasztása (eszerint nem lehetne egy tulajdonos kezében a termelési és szolgáltatási, illetve a hálózatüzemeltetési tevékenység) helyett választható lenne a szétválasztott szállítási tevékenység független rendszerirányítása (ISO) és a független hálózatirányító modell (ITO) is. Ezt több tagállam is szorgalmazza.
E két esetben az energiacégek megtarthatnák hálózatukat, ha biztosítják tevékenységeik gyakorlati szétválasztását. Az Európai Parlament (EP) ezt elutasította, és - követve az ipari szakbizottság korábbi szavazását - a plénum egésze is a teljes tulajdonosi szétválasztás mellett tette le a voksot.
A képviselők számos fogyasztóvédelmi rendelkezéssel egészítették ki a szöveget. Eszerint a fogyasztónak joga lesz külön díj nélkül felmondania az áramszolgáltatóval kötött szerződést, kompenzációt kaphat, ha a szolgáltatás minősége nem megfelelő. Legalább negyedévente tájékoztatni kell mindenkit az áramfogyasztásáról és annak díjáról, valamint a jogokról. Két héten belül szolgáltatót lehetne váltani.
Az irányelv hatályba lépését követő tíz éven belül pedig hozzáférést kell biztosítani a fogyasztó számára az "intelligens fogyasztásmérőkhöz". Az EP a nemzeti hatóságokat feljogosítaná arra, hogy a versenyt nem biztosító piacokon meghatározott és korlátozott időszakra ármaximumot vezessenek be. A nemzeti szabályozó hatóságoknak független panaszirodákat és alternatív jogorvoslati rendszereket - például független energiaügyi ombudsmani hivatalt vagy fogyasztói szervet - kell létrehozniuk. Ezek feladata lesz a fogyasztói panaszok hatékony kezelése.