Recesszióban is előre!

A gazdasági válság hatására a Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázatainak feltételrendszerében hozott enyhítések, úgy tűnik, célba értek, hiszen a MAG Zrt. adatai szerint az elmúlt időszakban beérkezett automatikus pályázatok száma nemhogy nem csökkent, de 76 százalékkal meghaladta az elmúlt év hasonló időszakában benyújtottak mennyiségét. Májusig összesen 1300 vállalkozás pályázott e vissza nem térítendő európai uniós forrásra, ami közel 20 milliárd forint támogatási igényt jelent. A projektek mérete és az átlagosan igényelt támogatások összege is jelentősen nőtt. 

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az unió strukturális alapjából finanszírozott gazdaságfejlesztési források kizárólag vállalkozások fejlesztési támogatására használhatók fel. A pénzek hazai felhasználásának egyik megnyilvánulása a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP), amelynek keretéből elsősorban beruházásokra, informatikai fejlesztésekre és informatikai eszközök vásárlására, valamint K+F+I tevékenységekre lehet vissza nem térítendő támogatást nyerni. A mikéntről és a most megjelenő újabb pályázatokról dr. Novák Csabával, a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ (MAG) Zrt. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

- Minden évben több körben hirdetik meg a támogatási programokat. Az idei első körben kiírt pályázatok kialakításakor már látszottak a gazdasági válság jelei. Okozott-e ez változást a feltételekben?

- Szerencsére nemzetközi összehasonlításban is gyorsan reagáltunk a válságra annak érdekében, hogy a vállalkozások továbbra is forráshoz jussanak. Megemelkedett a támogatási program kerete, és a végrehajtását is az új körülményekhez igazítottuk úgy, hogy a biztosítékmentes keret huszonötmillió forintra emelkedett, a támogatott vállalkozások likviditásának javítása érdekében az előleg egységesen negyven százalék lett, amelyet gyakorlatilag a jóváhagyástól számított két-három héten belül utalunk. Április elsejétől a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség - NFÜ - bevezette a késedelmi kamat intézményét a hatvan napon túli kifizetésekre. A változások hatására az átlagos átfutási idő százhúsz napról hatvan-hetven napra zsugorodott, ami a válság idején különösen fontos.

- Az új pályázati körök kihirdetése előtt, gondolom, számba vették az eddigi eredményeket. Az igényekre hogyan hatott a válság?


a recesszió elmúltával döntő lesz, hogy ebben az időszakban egy vállalkozás ne csupán költséget csökkentsen, hanem előremeneküljön

- Differenciáltan. A beruházási támogatásoknál három éve bevezettük az objektív értékelést, tehát a pályázó előre tudja kalkulálni a pontszámát. Ehhez képest tapasztaljuk azt, hogy a nagyobb beruházásoknál óvatosabbak a beruházók, míg az automatikus pályázatoknál - vagyis azoknál a támogatásoknál, ahol a pályázónak csupán a jogosultságát kell igazolnia a támogatás elnyeréséhez, és lényegesen gyorsabb a döntéshozatal, mint a többi támogatás esetén - bővült az érdeklődés. Az elsősorban a kisebb tőkeigényű beruházásokhoz igényelhető támogatások egyik legfontosabb vonzereje a gyors bírálat és gyors folyósítás. Az innovációs vagy informatikai pályázatok esetében viszont attól tartunk - bár ez még nem következett be -, hogy csökken a vállalkozók aktivitása, és lassabbá válnak a fejlesztések, hiszen a cégek ezen a téren takarékoskodnak először. Ha ez bekövetkezne, az NFÜ valószínűleg megpróbálná a pályázatok feltételrendszerét oly módon változtatni, hogy továbbra is ösztönözze a cégeket a fejlesztésekre. Válság idején ugyanis nagyon fontos az innováció, hiszen a recesszió elmúltával döntő lesz, hogy ebben az időszakban egy vállalkozás ne csupán költséget csökkentsen, hanem előremeneküljön, akár a tartalékai bevonásával. Azt azonban a vállalkozóknak kell mérlegelniük, hogy mekkora üzleti kockázatot tudnak vállalni.

- Változott a MAG kockázatelemzési gyakorlata?

- Igen. Van egy objektív része a projektértékelésnek, amelyben a pályázó főbb kockázatait mérjük a mérlegadatok és a pénzügyi mutatók figyelembevételével. A kereslet élénkítése érdekében e téren megengedőbbek vagyunk. Szemben a bankokkal, mi lejjebb vittük a kockázatelvárásunkat, hisz az a feladatunk, hogy az uniós támogatások segítségével ösztönözzük a fejlesztéseket, és hogy forráshiány miatt a kis- és középvállalatok ne halasszák el beruházásaikat. Amely cég stratégiája csupán a kivárásra korlátozódik, könnyen a lemorzsolódók közé kerülhet.

- A megengedőbb támogatáspolitika nem növeli-e annak a kockázatát, hogy esetleg amúgy nem életképes vállalkozásokat finanszíroz az állam?

- Ez olyan kockázat, amit minden uniós tagállam egyszerre visel ezekben az időkben. Nem tudjuk előre, hogy melyek lesznek a sikeres projektek, és melyek nem, vagy hogy mely cégek buknak el a támogatás bevonása ellenére is. Recesszióban azonban elvárható, hogy az állam növelje kockázatvállaló hajlandóságát - könnyítsen a feltételrendszeren, gyorsítsa a pénzek folyósítását - azért, mert a cégek kockázata is nő. De mindkét fél rizikója csökken, ha a vállalkozások a korábbinál körültekintőbben, tudatosabban állnak hozzá a pénzpiacokhoz és a fejlesztésekhez is. Recesszióban nem lehet változatlan módon működni, érett vállalkozói hozzáállásra van szükség. A mi intézményrendszerünknek is van edukatív szerepe, bár ezt a kifejezést magát nagyon nem szeretem. A pályázati rendszeren keresztül vannak területek, amelyekre uniós társfinanszírozás nyerhető. Ilyen az innováció, az informatika, illetve a költségcsökkentő vagy foglalkozásmegtartó beruházások. Azt a vállalkozásoknak kell átgondolniuk, hogy melyik illik a cégük stratégiájába, és hogyan. Ez már nem az állam szerepe, a forrás elérhetővé tétele viszont igen.

- Milyen mértékű saját erőt kell a cégeknek a támogatás mellé rendelniük?

- A GOP támogatásintenzitása harminc és hetven százalék között szóródik; hetvenszázalékos vissza nem térítendő támogatás nyerhető a leghátrányosabb helyzetű kistérségben megvalósuló beruházáshoz az automatikus pályázati programokban. A tapasztalataink szerint a válság hatására a pályázók nagy része a tartalékaiból biztosítja a saját erőt, és csak kisebb hányaduk vesz igénybe bankhitelt.

- Korábban a támogatási ráták inkább a harminc százalékhoz közelítettek. Az intenzitás emelése nem hordozza magában annak a veszélyét, hogy a vállalkozás - a pályázatban benyújtott költségvetés ellenére - valójában száz százalékban a támogatásból valósítja meg a fejlesztést?

- A válságban a bankok hitelezése szűkült, így a cégeknek nehezebb előteremteni az önrészt. Ahhoz, hogy ebben a helyzetben az állami támogatáspolitika hatékony lehessen, muszáj a támogatási ráta nagyságát hozzáigazítani az új körülményekhez. Máskülönben úgy vélem, az ön által említett feltételezés csupán a kifejezetten magas, legalább nyolcvanszázalékos támogatások felett merülhet fel súlyos kockázatként. Az ellenőrzésre pedig szigorú szabályok vonatkoznak, ennek megfelelően ezeknél a pályázatoknál a kockázatkezelési rendszerek is szigorúbbak.

- Az irányító hatósággal szoros együttműködésben várhatóan május végén hirdetik meg a gazdaságfejlesztési pályázatok második körét. Milyen újdonságok várhatók?

- A januárban meghirdetett gazdaságfejlesztési pályázatok közül folytatódik a beszállítói, a vállalati innovációs és a komplex munkahelyteremtő program. Az 50-500 millió forint közötti nagyberuházási pályázatok viszont lezárulnak. Az újdonságok tavalyról részben ismert pályázatok, de igyekeztünk a feltételeket a jelenre szabni. Az informatikai konstrukciókban például jelentősek a szerkezeti változtatások, az eljárásrendi könnyítések, a K+F témában pedig szélesebb lesz az elszámolható költségek köre. Indul a K+F kapacitások kiépítését támogató pályázat, ami kutató-fejlesztő központok létrehozását finanszírozza. A 200 millió és 1,5 milliárd forint között elnyerhető támogatás fordítható bérköltségek fedezésére, műszerek beszerzésére és ingatlanvásárlásra. Ez a konstrukció már a válság utáni időkre készít fel. Az elsősorban a közepes nagyságú vállalkozásokat megcélzó program támogatásintenzitása ötven százalék. Szintén támogatjuk az akkreditált innovációs klaszterek fejlesztését. A tervek szerint a négy-ötmilliárd forintos keretből legalább tíz klaszter nyerhet támogatást. A piacorientált kutatás-fejlesztési programban az ipari fejlesztések prototípusig történő megvalósítását támogatjuk. Az évente meghirdetett témakörben legfeljebb száz pályázatra számítunk. Általában azoknak a cégeknek van esélyük, amelyek hagyományosan erős K+F tevékenységet folytatnak, miután itt magas kockázatú fejlesztésről van szó. Az elnyerhető támogatás összege ebben az esetben minimum ötven-, legfeljebb háromszázmillió forint. A nagy pólusvárosokban megvalósuló innovációs és technológiai parkok alapításának támogatására is lehet pályázni a közeljövőben. A Nyugat-Európából elindult modell lényege, hogy az önkormányzatok és helyi egyetemek cégei specializált telephelyeket létesítenek, amelyeket nagy értékű K+F műszerekkel szerelnek fel. A létesítménybe betelepülő - üzemidőt bérlő - kisebb helyi cégek pedig komoly beruházás nélkül jutnak a fejlesztéseikhez elengedhetetlen modern eszközökhöz és infrastruktúrához. Tavaly például Miskolc, Pécs és Szeged nyert támogatást hasonló ingatlanfejlesztési pályázaton. A logisztikai pályázat feltételrendszeréről jelenleg tárgyalunk. A tervezett pályázatok meghirdetés előtt társadalmi egyeztetésre kerülnek, a pályázók az NFÜ honlapján olvashatják a részletes kiírásokat.

Megjelent a Piac és Profit magazinban,

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo