Az Európai Bizottsággal folytatott tárgyalások során a magyar kormány által javasolt pénzügyi keretek összesen kevesebb mint 2 százalékkal változtak az egyes programok között, míg a teljes lehívható keret változatlan, továbbra is mintegy 7 000 milliárd forint. (További, körülbelül 1 300 milliárd forintos támogatási keret áll majd rendelkezésre a következő hét évben a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium gondozásában készült Új Magyarország Vidékfejlesztési Terven keresztül).
A legfontosabb pénzügyi változások az Új Magyarország Fejlesztési Tervben
Több pénz
- Gazdaságfejlesztésre (+16 milliárd forint) - A gazdaságfejlesztés szerepe ezzel tíz százalék fölé emelkedik a fejlesztési tervben
- Humánerőforrás-fejlesztésre (Társadalmi Megújulás OP +32 milliárd forint) - Tovább erősödik az emberi erőforrás fejlesztési programok támogatása
- Környezetvédelemre (+86 milliárd forint) - A környezetvédelmi programok megvalósítására és derogációs kötelezettségeink teljesítésére a szennyvízkezelés, az ivóvízhálózat és a hulladékgazdálkodási beruházásoknál is jelentősebb források állnak rendelkezésre
- Minimálisan nő az e-közigazgatás és államreform OP-k végrehajtását finanszírozó technikai keret
- Az eredetileg tervezett teljesítménytartalék az Európai Bizottság kérésére felosztásra került az egyes operatív programok között. Ez fedezte a változások jelentős részét.
Kevesebb pénz:
- Közlekedésfejlesztésre (-18 milliárd forint = -1%)
- A Közép-Magyarországi Régió programjára (-11,3 milliárd forint) - Ezzel összességében nem csökken a régióra jutó támogatás, mert a programból kivont infrastruktúrafejlesztésre fordítható forrás (11,3 mrd forint) humánfejlesztésre fordítható Társadalmi Megújulás operatív program Közép-Magyarországi Régióra fordítható részébe került.
Az átcsoportosítások hatására 2 százalékkal nő a humán fejlesztések aránya az infrastrukturális beruházásokkal szemben. #page#
Tartalmi változások
Az Európai Bizottság és a magyar kormány tárgyalásai alapján az alábbi főbb tartalmi változások történtek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben:
- Magyarország kötelezettséget vállal arra, hogy a közlekedésfejlesztési pénzek több mint 50%-a környezetbarát közlekedési módok fejlesztését szolgálja majd. Szintén kötelezettségvállalás történt arra, hogy a Kohéziós Alap forrásainak legfeljebb 25%-a kerül felhasználásra gyorsforgalmi út fejlesztésére.
- A környezetvédelmi fejlesztések fő célja az uniós jogszabályok és vállalt kötelezettségeink teljesítése.
- Nagyobb hangsúlyt kaptak az anyagban a nemek közti esélyegyenlőséggel, klímaváltozással és fenntarthatósággal kapcsolatos szempontok.
- Hangsúlyosabb lett a roma társadalmat érintő komplex fejlesztések bemutatása.
- Erősödött a KKV-k támogatásának lehetősége a gazdaságfejlesztési programban
A hivatalos tárgyalások lezárásával az Európai Bizottság belső eljárást kezdett a megállapodás formális jóváhagyására, amely körülbelül egy hónapot vesz igénybe.
Az operatív programok tárgyalásai továbbra is folynak Brüsszel és Magyarország között, azok lezárása a Bizottság belső eljárásrendjétől függően várhatóan idén nyár közepéig megtörténik.