Az Európai Unióban az elsők között van Magyarország, amelynek a tizenötből már tizenhárom regionális operatív programjára pecsét került, amelyet elfogadott Brüsszel, a másik két program elfogadása pedig a következő hetekben várható - mondta a miniszterelnök. Hozzátéve: reményei szerint az ország a tetteket és a minőséget tekintve az unió első öt-hat országa között lesz.
Pártpolitika nélkül
Kicsinyes pártpolitikai viták nem árnyékolták be a programok összeállítását, kidolgozását - mondta Gyurcsány Ferenc. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv nem csupán a terek, utcák, iskolák átépítéséről szól, hanem új programokról, új módszerekről, megváltozott minőségről, egy polgári Magyarországról, teljesítményről, sikerről. Amennyiben ilyen egyetértésben, teljesítményben, tempóban képes dolgozni az ország, akkor olyan sikereket érhet el, amire az elmúlt években még nem volt példa - tette hozzá a kormányfő.
Az első Nemzeti Fejlesztési Tervről szólva a miniszterelnök azt mondta: "19 ezer programot támogattunk, összesen 700 milliárd forint értékben, ennek 70 százaléka, 500 milliárd már ott van a pályázóknál".
A sajtótájékoztatón Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter elmondta: az Új Magyarország Fejlesztési Tervre eddig 2600 pályázat érkezett be, a 262 támogatott kiemelt projekt 1300 milliárd forint támogatást élvez. Az év végéig még mintegy 200 pályázatot hirdetnek meg, ezer milliárd forint fejlesztési forrással - közölte a miniszter.
Kiemelt projektek
Az új kiemelt projektekről jövő év januárjában dönt a kabinet, ezekkel kapcsolatban a regionális stratégiához való illeszkedést, a költséghatékonyságot, a megfelelő előkészítettséget emelte ki a miniszter. Szabó György, az Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács elnöke arról szólt, hogy a tanács döntéseit konszenzussal hozta meg.
A Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Nógrád megye alkotta észak-magyarországi régió az Új Magyarország Fejlesztési Terv közlekedésfejlesztési programja megvalósítására elnyert csaknem hatvan milliárd forint több mint felét a miskolci villamosprojektre fordítja. A régió három megyéjében hat közlekedésfejlesztési beruházás valósulhat meg. Valamivel több mint 40 kilométer út épülhet, illetve újulhat meg a miskolci, 33 milliárd forint értékű villamos-hálózat fejlesztés mellett.
További 7 milliárd forintból elkészülhet az M30-as autópályát a 26-os számú főúttal összekötő miskolci északi elkerülő út, a 26-os út Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő szakasza. Megerősítik a 31-es út burkolatát Tenk és Dormánd térségben, és úgynevezett előzési szakaszokat építenek ki a 21-es úton. Ezen kívül több kisebb volumenű beruházás is megvalósulhat a régióban.