Rövidesen a hazai támogatási rendszerben is lehetőség lesz a kis- és középvállalkozások számára legalkalmasabb finanszírozási eszköz, a zártvégű pénzügyi lízing alkalmazására az EU pályázatokon. A Lízingszövetség ígéretet kapott a GKM és az FVM illetékeseitől, hogy az Európai Uniós szabályozás adta lehetőséget kihasználva a Gazdaságfejlesztési Operatív Programban és az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programban résztvevő projektek esetében a hazai támogatási rendszer is elfogadja a kis- és középvállalkozások számára lényeges finanszírozási formát.
"Több tárgyaláson is felvetettük az FVM-ben, hogy a mezőgazdasági gépekre vonatkozó uniós pályázatok kiírásakor fontolják meg a lízing társfinanszírozás lehetőségét, hiszen az az EU-ban elfogadott, kedvelt finanszírozási forma." - hangsúlyozza Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára. A lízing társfinanszírozás elsősorban azoknak a leginkább rászoruló, tőkeszegény kisvállalkozásoknak kedvező forma, amelyek méretük miatt kiesnek a hitel alapú finanszírozásból, így elesnének a fejlesztési forrásoktól.
Az FVM felismerve ezt a lehetőséget, levélben kért állásfoglalást az EU illetékes bizottságától. "Az EU Bizottság Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Igazgatóságának vezetője Jean-Luc Demarty megerősítette a lízing használatának elfogadottságát, így azt az FVM is hamarosan lehetővé teszi a hazai pályázatokon" - erősítette meg Forgách Barnabás, az FVM szakállamtitkára.
A lízing konstrukció vitathatatlan előnye az uniós pályázatoknál a kis- és középvállalkozások számára, hogy itt maga az eszköz az ügylet fedezete, s a finanszírozott gép rendszerint kitermeli saját lízingdíját. Épp ezért nincs szükség más biztosítékra, elegendő akár alacsonyabb önerő, vagy lehetőség van hosszabb futamidőre.
Rendszeres ellenőrzés
A lízing alkalmazásakor maga a támogatást nyújtó minisztérium is kedvezőbb pozícióba kerül, mivel a lízingbeadó -jogi helyzetéből adódóan - rendszeresen ellenőrzi a lízingtárgy jogszerű használatát. Éppen ezért az NFGM - amint arra Bajnai Gordon miniszter ígéretet tett - a GOP keretében meghirdetett pályázatokon is tervezik bevezetni. A támogató pozícióját és a megvalósított beruházás fennmaradását pénzügyi lízing esetén erősíti az a tény is, hogy a részben támogatásból megvalósult beruházás felett a támogatást elnyerő a lízing futamideje alatt korlátozott rendelkezési joggal bír, és a lízingbeadó - jogi pozíciójából adódóan - a lízingtárgy rendeltetésszerű használatát, állagát rendszeresen ellenőrzi, ezzel mintegy kiegészítve a támogató monitoring tevékenységét.
A zártvégű pénzügyi lízingkonstrukció felhasználásával megvalósuló beruházások fennmaradásának esélye - hasonló üzletmenet mellett - lényegében megegyezik a bankhitel alapú finanszírozáséval. Pénzügyi lízingfinanszírozás esetén egyedi, speciálisan a lízingbevevőre, illetve a lízing tárgyára szabott feltételek érvényesülnek, szemben a banki hitelezési gyakorlattal. Bankhitel folyósításakor az adós a jelenlegi gyakorlat alapján másfél, kétszeres likvid biztosítékot köteles felmutatni.
Pénzügyi lízing esetén azonban a lízingtárgy maga testesíti meg a legfőbb biztosítékot a lízingbeadó számára, amelynek likviditása korlátozott. A lízingbeadó befektetésének megtérülése ezért elsősorban a lízingbevevő vállalkozás működőképességének fenntartásától és a lízingtárgy folyamatos és hatékony üzemeltetésétől függ. Erre való tekintettel a lízingbeadó a lízingszerződést csak a legvégső esetben mondja fel, hiszen a megvalósított beruházás fennmaradásához legalább olyan szoros gazdasági érdeke fűződik, mint magának a támogatott vállalkozásnak és a támogatónak.