Az Új Magyarország Fejlesztési Tervben az e területekhez kapcsolódó fejlesztési célokat jelentőségüknél fogva két külön operatív programban foglalták össze, a Környezet és Energia Operatív Programban (KEOP) és a Közlekedés Operatív Programban (KözOP). E két fő területre koncentrált a KIOP-ot záró az "Uniós források a fenntartható fejlődésért" című, 2008. október 14-15-én megtartott szakmai konferencia.
Az NFT I. keretében közel 20 ezer nyertest hirdettek, a kifizetés mértéke meghaladja a 650 milliárd forintot, ez az elérhető források 97 százaléka. A cél természetesen a források teljes lehívása. A fennmaradó összeget zömében december 31-ig, a projektek sikeres megvalósítását követően kell kifizetni, az Unió által megkövetelt utófinanszírozás szabályait betartva. Az NFT I. esetében átlagosan 10 százalékkal jegyezték túl a forrásokat, pont annak érdekében, hogy az esetleges lemorzsolódások esetén is a 100 százalékhoz közeli legyen a forráslehívás.
Az NFT I. végrehajtásával párhuzamosan zajlik az Új Magyarország Fejlesztési Terv megvalósítása is. Az ÚMFT esetében fontos kiemelni, hogy Magyarország az uniós tagállamok között első az eddig meghirdetett pályázatok összege és mennyisége tekintetében. A mai napig az ÚMFT esetében 300 pályázatot írtak ki, amelyekre eddig több mint 18 436 pályázat érkezett, amelyből 6492 projekt részesült pozitív elbírálásban. A támogatás az ő esetükben meghaladja a 482 milliárd forintot. Az eddig támogatott beruházások összköltsége meghaladja 944 Mrd forintot.
A Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program 201 projekt keretében összesen 120 milliárd forint támogatást biztosított elsősorban környezet-egészségügyi, környezetbiztonsági, energetikai beruházásokhoz, valamint közút-megerősítési és elkerülő út építéseihez. Szalóki Flórián, a KIOP és a Közlekedési Operatív Programok Iránytó Hatóságának főigazgatója a szakmai konferencián elmondta: "Közelebb kerülvén környezetvédelmi célkitűzéseinkhez a keretből erdei iskolák, szennyvíztisztító berendezések és szélerőművek újultak meg és létesültek hazánkban. Az infrastruktúrafejlesztés keretében elkerülő utak épültek, több főútvonal megerősödött, amelynek révén e szakaszok a teherautók okozta fokozott igénybevétellel is megbirkóznak majd és fejlődött az elővárosi közlekedési hálózat is."
Az első Nemzeti Fejlesztési Tervben megfogalmazott környezetvédelmi és energiapolitikai célokat az Új Magyarország Fejlesztési Tervben egy különálló program, a Környezet és Energia Operatív Program viszi tovább. Ahogy Ambrovics Andrea, a Környezetvédelmi Programok Irányító Hatóságának főigazgatója elmondta, a program célja a biztonságos, tiszta környezet, illetve egészségesebb, hosszabb és teljesebb emberi élet megteremtése. Ennek eléréséhez 2007 - 2013 között több mint 1200 milliárd forint támogatás áll Magyarország rendelkezésére.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv legnagyobb pénzügyi kerete a Közlekedés Operatív Program (KözOP), amely 2007-2013 között közel 1800 milliárd forint támogatást biztosít a hazai közlekedésfejlesztésre. Csepi Lajos, a Közlekedési, Hírközlési és Energetikai Minisztérium államtitkára megjegyezte: "A KIOP infrastruktúra fejlesztési területén megvalósult támogatás felhasználása tulajdonképpen főpróbája volt a KözOP hatalmas forráslehívásának valamint az ésszerű és hatékony elköltésének. Az új közlekedésfejlesztési beruházások a gyorsított engedélyezési eljárásoknak köszönhetően gördülékenyebben valósulhatnak meg a jövőben."
A rendelkezésre álló keret lehetővé teszi a gyorsforgalmi- és főutak fejlesztését, a korszerű vasút, metró illetve villamos vonalak építését és új járművek beszerzését. Az I. NFT Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program projektjei ez év végéig maradéktalanul lezárulnak, kifizetésük várhatóan 100 %-ban megtörténik.