Ezek közül a legnagyobbakhoz - az európai uniós szabályozás szerint a 13 milliárd (környezetvédelmi beruházásoknál pedig a 6,5 milliárd) forintot meghaladó ún. nagyprojektekhez - a kormány támogató döntésén túl európai uniós jóváhagyás is szükséges.
A tapasztalatok szerint ezeknek a nagyprojekteknek az előkészítése, tervezése, engedélyeztetése - többmilliárdos beruházásokról lévén szó - általában kétszer olyan hosszú ideig tart, mint a kivitelezés maga. Annak érdekében, hogy e beruházások minél gyorsabban és zökkenőmentesebben valósulhassanak meg, a projektgazdák már az előkészítéshez is európai uniós támogatást kapnak. A nemzetgazdaságilag is fontos beruházások gyorsabb megvalósítását segíti az a törvénymódosítási csomag - az ún. gyorsító csomag - is, amelyet a közelmúltban fogadott el a Parlament, és ami több mint 30 jogszabály módosításával tette lényegesen egyszerűbbé e nagyberuházások előkészítéséhez kapcsolódó adminisztrációt.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tervei szerint ebben az évben tíznél is több gondosan előkészített nagyprojektet küldhetünk Brüsszelbe kormányzati jóváhagyással. Ebből az első már az Európai Bizottság támogató döntésére vár. Ha a debreceni 2. villamosvonal kiépítésére Brüsszel is rábólint, úgy európai uniós támogatással belátható időn belül lényegesen javulhat a cívis város tömegközlekedése, és számottevően csökkenhet a környezetterhelés az ország második legnagyobb városának legforgalmasabb közlekedési útvonalán.
Mint emlékezetes a kormány már a közép-duna-vidéki rekultiváció nagyprojektjével kapcsolatban is támogató döntést hozott, és várhatóan a közeljövőben újabb nagyprojektekről dönt, így a mostani "brüsszeli hír" túlmutat önmagán: csupán egy sorozat első lépése volt, hiszen ezzel kezdetét vette a magyar nagyprojektek folyamatos benyújtása az Európai Bizottsághoz.