A program támogatási alapjaihoz közel ezer nyírségi fejlesztési terv érkezett, közülük eddig 360-at fogadtak el. A megítélt uniós és nemzeti forrás beruházási összege megközelíti a 23 milliárd forintot - tudatta Daróczi Dávid kormányszóvivő az MTI-vel. A legtöbb, 218 projekt gazdaságfejlesztési befektetésre vonatkozik. A pályázók 5,3 milliárd forint támogatással valósíthatják meg elképzeléseiket.
Döntés született a 37 milliárd forintból kialakítandó záhonyi különleges gazdasági övezet vasúti infrastruktúrájának fejlesztéséről is, amelyet a MÁV Zrt. 738 millió forint támogatással kezdhet meg. A Nemzeti Iskolafejlesztési Program keretében 28 szabolcsi pályázat nyert támogatást, csaknem 9,3 milliárd forint összegben.
A megyében folytatódik az úthálózat korszerűsítése, mintegy 170 kilométer utat újítanak fel csaknem ötmilliárd forint támogatással. A tervezett fejlesztések között szerepel az M3-as autópálya továbbépítése Nyíregyháza és Vásárosnamény között, és megkezdődik a csatlakozó M49-es gyorsforgalmi út kialakítása Vaja és Ökörítófülpös között. Az együttes költség meghaladja a 40 milliárd forintot.
Hulladék, szennyvíz és árvíz
A térségi hulladékgazdálkodási program első, 9,3 milliárd forint értékű ütemében már épül a kisvárdai és a nyíregyházi telep, míg a nagyecsedi kialakítása az ősz végén kezdődik. Az eredetileg 30 milliárd forint értékűre tervezett beruházás befejező szakaszának műszaki tartalmát most dolgozzák ki, a pályázatot még az idén benyújtják a további uniós és nemzeti támogatás elnyeréséhez.
2009 elején indul egy 12 milliárdos szennyvízhálózat-fejlesztési program Nyíregyházán és környékén. Egy 15 milliárd forint értékű fejlesztésnek, amely a megye több települését érinti, már folyik az előkészítése.
A Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztési Programja keretében árvízvédelmi beruházások is lesznek 2013-ig a Nyírségben: 6,3 milliárd forintos költségből indul a Tisza Vásárosnamény-Lónya közötti gátjának megerősítése, 23 milliárd forintból pedig árapasztó vésztározó épül Jánd és Gulács térségében, valamint beregi ártér-revitalizáció kapcsolódik a szintén előkészítés alatt álló projekthez. (A beruházásokra szükség is van, mivel vásárlóerőt tekintve Szabolcs-Szatmár-Bereg megye a legszegényebb.)