Vigyázzon! Egy mondattal tönkreteheti a munkavállalója!

Az új technológiák, a mobilkommunikációs forradalom, a közösségi terek miatt új veszély leselkedik a cégekre: a nyilvánosság veszélye. A Facebook, a Twitter, az Instagram jelentette kihívások újfajta reakciókat és vállalatvezetési stílust igényel a vállalatvezetők részéről.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Forrás: Pixabay

A HMV, amely nemrégiben még a világ talán legnagyobb hanglemez-kiskereskedő lánca volt, éppen egy évvel ezelőtt komoly leépítésekre kényszerült. A leépítés azért lett emlékezetes, mert az elbocsátott dolgozók élőben közvetítették saját kirúgásukat a cég hivatalos Twitter csatornáján. Hangzatos bejegyzések követték egymást órákon keresztül, köztük a „"Tömegmészárlás!", illetve a „a főnök épp azt kiabálja, hogy hol kell kikapcsolni a "Twittert" keserűen gunyoros élcelődés.

Az eset rámutat, hogy az új technológiák, applikációk és kommunikációs formák alaposan átrendezik a korábbi berendezkedést. A 0-24 órás elérhetőség, a folyamatos online kapcsolat jó lehetőségeket jelent a gyorsabb és hatékonyabb kommunikáció megszervezése szempontjából, de nem elhanyagolhatóak a veszélyek sem. 2014 most már jól láthatóan arról (is) fog szólni, hogy a kütyük jelentette biztonsági kockázatokat hogyan tudja kezelni a munkaadó.

A dolgozók egyre inkább a cég egyfajta nem hivatalos szóvivőiként funkcionálnak: a közösségi média felületein bárki megjelenítheti a céget, segítheti, vagy ronthatja a márka megítélését - írja a HR Portal. A kevéssé lojális, vagy akár csak kevésbé megfontolt kollégák nem tudnak, vagy nem akarnak különbséget tenni az üzleti titkok, céges belső információk és a publikus adatok között, adott esetben saját sérelmeiket megosztva roncsolhatják a vállalat jó hírét, vagy üzleti érdekeit.

A céges informatikai infrastruktúrára épülő applikációk, belső fejlesztések általában lehetővé teszik a távmunkát, vagy a mobilitás egyéb formáit. Ám belátható, hogy minél több munkatárs szaladgál nagyszámú kütyüvel, táblagéppel, laptoppal, annál nagyobb az esély arra, hogy az eszközök itt-ott ottfelejtődjenek, ellopják őket, vagy hogy illetéktelenek jussanak hozzá a féltett üzleti adatbázishoz, vagy a belső levelezéshez.

A fenti rizikófaktorok mindegyike egyúttal vállalati kríziskezelést tehet azonnal szükségessé. Új feladatkört jelenthet a cég számára a közösségi tartalmak új szempontok szerinti monitorozása, a márkanevet érintő posztok észlelése, akár a gyors közbelépés, a meggondolatlanul cselekvő munkatárs gyors figyelmeztetése. Az üzleti információk elvesztése, vagy illetéktelen kezekbe kerülése pedig bizonyos esetekben az adott szervezet létét is veszélyeztetheti. Ezeknek a veszélyeknek a detektálása rendszergazdai, információ-biztonsági feladatokat hoz magával.

A cégvezetésnek a kockázatokat tehát technológiai és személyzeti oldalról is át kell gondolni. A technológiai oldal - talán - kicsivel jobban megfogható, hiszen a jogosultsági rendszerek finomhangolása már régóta fontos terület a vállalati informatikában. A titkosított hálózat, a sűrűn változó, vagy akár alkalmanként generált jelszó-stratégia is csökkenti az adatszivárgás veszélyét, legalábbis jóhiszemű felhasználás esetén. A hordozható eszközök megőrzésének felelőssége anyagiakban is kifejezhető módon a munkavállalót terhelik, így még inkább érdekelt az eszközök védelmében, visszaszolgáltatásában.

A kevésbé kézzel fogható, személyiségfüggő, vagy, mondjuk így, HR-es területeket egyéb módokon lehet körülbástyázni. Az első feladatcsoport nyilvánvalóan már a kiválasztásnál elkezdődik, a kockázati tényezőt jelentő jelentkezőket meg kell próbálni kiszűrni már az első interjúköröknél. A belépőket az orientációs tréningekkel, a céges kultúrával való megismertetéssel lehet közelebb hozni a vállalati célokhoz, a lojális együttműködéshez.

A szabályozottság kérdésére a felelősségi körök pontos beállítása, a munkaköri leírások részletes meghatározása, a munkaszerződés precíz megfogalmazása, a jogosultságok és kötelezettségek világossá tétele, a belső és a külső, nyilvános kommunikációra vonatkozó céges policyk kidolgozása és betartatása lehet megoldást. Ha pedig mégis elválásra kerül sor, meg kell próbálni a legnagyobb korrektség mellett, kulturáltan eljárni, így elkerülheti a munkaadó, hogy a HMV-hez hasonlóan kiszolgáltatottá váljon a feldühödött dolgozóknak. Így pedig 2014-ben sem kell majd rettegni saját munkavállalóinktól.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo