Vidéken csábítóbb Matolcsy csodafegyvere

A jegybank növekedési hitelprogramjának második szakasza iránt egyelőre még szerény, de egyre élénkülő az érdeklődés a cégek körében. A fővárosi vállalkozások közül azonban kevesebben élnek vele, vidéken több céget érdekel az olcsó hitel.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Minden nyolcadik cég részt vesz a hitelprogramban - Kép: Pixabay

Minden nyolcadik cég részt vett a hitelprogramban – derült ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. 2014 februárjában reprezentatív felméréséből, amelyet a feldolgozóipari, az építőipari, a kereskedő és az üzleti szolgáltató vállalkozások körében végzett. A 20 főnél kevesebbet foglalkoztató cégek 5 százaléka, a 21 és 50 főt foglalkoztató cégek 19 százaléka, az 51 és 150 fő közöttiek 18 százaléka, a 151 és 250 fő közöttiek csaknem egynegyede jelezte a részvételét a hitelprogramban. (A jegybank optimista, szerintük a teljes keret el fog menni.)

A legkisebb vállalkozások tehát csak viszonylag alacsony arányban vettek részt a programban, a jegybanki eszköz kedvező hatása inkább a nagyobb cégeknél csapódott le. A központi körzetben kisebb az érdeklődés az NHP iránt (a válaszadók 8 százaléka jelezte a részvételt), mint vidéken (15%). Az ipar és a kereskedelem terén nagyobb volt az érdeklődés (13 és 16 százalék), mint az építőipar és az üzleti szolgáltatások terén (egyaránt 9-9 százalék). A legmagasabb részvételi arányokat a textil és ruházati (22 százalék), a fa-, a vegy-, a gumi- és a műanyagipar (egyaránt 25%) valamint az épület-üzemeltetés területéről (28 százalék) jelezték. (A bankok szerint egymásnak adják a kilincset a cégek.)

A hitelcélok közül a korábbi hitelek kiváltása kapta a legnagyobb hangsúlyt, mégpedig különösen nagyot az 51 és 250 fő közötti (44 százalék) valamint a nyugat-magyarországi cégek körében (46 százalék). A forgóeszköz-állomány bővítése inkább a 20 fő alatti (36 százalék) és a kereskedő cégek (34%) körében volt különösen népszerű cél. Fejlesztések finanszírozását a mintaátlagnál nagyobb arányban valósították meg az iparvállalatok illetve az üzleti szolgáltatás területén működő cégek (36 illetve 46 százalék).

Az NHP által korábban nem érintett cégek 10 százaléka biztosan, 16 százaléka valószínűleg részt venne benne a közeljövőben. A program iránti érdeklődés tehát nyilvánvalóan jelen van, sőt növekvő tendenciát mutat a hazai vállalati szférában. A „valószínűleg” válaszok magas aránya mindazonáltal a jövőt illető jelentős bizonytalanságra is utal. A programban biztosan részt venni kívánó cégek aránya kiemelkedően magas az üzleti szolgáltatások terén (25%). A vidéki cégek körében a jövőben is nagyobb érdeklődés várható az NHP iránt, mint a fővárosban és környékén.

Bőven lenne pénz a cégeknek
Minden eddiginél bőségesebb hitelforrás áll idén a cégek rendelkezésére. A vállalati hitelpiacot így lényegében az fogja meghatározni, hogy a belső és a külső piacok élénkülése milyen mértékű kapacitásbővítést igényel, és ez mekkora hiteligényt fog generálni a vállalatok részéről.
A hitelezési célok körében egyértelmű eltolódás várható a pótló beruházások irányába, a korábban felvett hitelek kiváltásának illetve a forgóeszköz-állomány bővítésének rovására. Ez összhangban van a korábbi felmérések eredményeivel, amelyek szerint a gépcserék elmaradása miatt növekszik a kisebb, pótló beruházásokat tervező cégek köre. Ugyanakkor a beruházási hajlandóság változatlan gyengeségére utal a bővítő fejlesztések iránti érdeklődés relatív súlyának csökkentése. E mögött a jogbiztonság és a piaci kereslet hiánya egyaránt meghúzódhat.

A rendelkezésre álló adatok szerint a jegybank Növekedési Hitelprogramjának hatása a vállalati hitelezés egészére viszonylag csekély. A program első szakaszában inkább a pénzügyi gondok enyhítésén volt a hangsúly, semmint a fejlesztések finanszírozásának támogatásán. A GKI felmérésének eredményei a program iránti vállalati érdeklődés várható szerény növekedésére utalnak.

A jegybank a Növekedési Hitelprogram elindításával alapvetően a kis- és középvállalkozásokat célozta meg. Részben meglévő hiteleik átváltásán, részben fejlesztési elképzeléseik támogatásán keresztül kívánta és kívánja helyzetbe hozni e cégeket. Az MNB a vállalati hitelezés felpörgetésével egyúttal a gazdasági növekedés támogatásához is hozzá szeretne járulni. A vállalati hitelállományra vonatkozó, 2013. III. negyedévi adatok jelzik a program hatását: ekkor a forinthitelek állománya az előző negyedévhez képest jelentősen, 512 milliárd forinttal (azaz mintegy 20 százalékkal) nőtt. (A hitelprogram forrásaihoz most új feltételekkel, egyszerűbben juthatnak hozzá a vállalkozások!)

Ugyanakkor – részben a hitelkiváltások hatására – a devizahitelek állománya 8 százalékkal zsugorodott. A negyedik negyedévi adatok egyfajta negatív korrekciót jeleznek: ekkor ugyanis a forint és a devizahitelek állománya is csökkent (3 illetve 6 százalékkal). Történt mindez annak ellenére, hogy az NHP novemberben elindult második szakaszára jelentősen bővítették a felvehető hitelek felhasználási körét, s növelték a maximálisan igénybe vehető összeget is. Az MNB vezetői a jövőt illetően derűlátóak, szerintük a hitelkereslet az idei második negyedévtől újból növekedni fog.

Hogyan válasszunk vállalati hitelt?
A hitelezés helyzete az elmúlt hónapokban érdemben változott, s a közeljövő e trend folytatódását ígéri. Jól érzékelteti ezt a kereskedelmi bankok vállalkozóknak szóló kínálatának alakulása: nemcsak a kínált termékek száma nőtt, hanem azok sajátosságai is jobban igazodnak a vállalkozók igényeihez, egyszerűbb, jobban áttekinthető módozatok jelentek meg, csökkent az elbíráláshoz kapcsolódó adminisztráció.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo