Az információ minden jól működő szolgáltatás alapja. Információt fogadunk és nyújtunk, e nélkül elképzelhetetlen bármilyen munkafolyamat elvégzése vagy ügyféligény megfelelő kezelése. Ezért a vállalkozások és szervezetek minden munkatársának közös felelőssége kell legyen a belső irányelvek, eljárási szabályok, illetve a jogszabályok betartása. Mivel a vállalkozás felelős az alkalmazottak munkáját szabályozó standardok megteremtéséért, ezeknek a teljes körű betartásáért, a megfelelőségre való törekvés ellenőrzéséért és az esetleg felmerülő megfelelőségi problémák kiküszöböléséért, ezeket nem csak a munkahelyen, az irodában, hanem az otthoni munkavégzés (un. home office) esetén is érvényesíteni kell.
Mik lehetnek a veszélyek?
Tisztában kell lennünk az információbiztonsági veszélyekkel, az információbiztonsági vonal sérülésének lehetséges módozataival. Négy alapvető veszély típusra kell fókuszálni:
- Adatszivárgás
- Hibás alkalmazás
- Illetéktelen felhasználás
- Távolról nem elérhető adatok
Mit tehet a munkáltató?
- Legyen mindig naprakész a vonatkozó, aktuálisan érvényben lévő jogszabályokkal. Ismerje, tudja és értse, hogy ezek a szabályzók konkrétan milyen feladatot jelentenek a vállalat egyes szervezeti egységére és szintjeire nézve, különös tekintettel a távoli munkavégzésre.
- Készítsenek információbiztonsági kockázatértékelést, amely módszeresen rámutat azokra a folyamatokra, területekre és védendő információkra.
- A vállalkozás kommunikációs rendszereinek otthoni (távoli) használatára vonatkozóan alkosson belső céges szabályokat, amely illeszkedik a vonatkozó jogi előírásokhoz és ezen belül a cégvezetés konkrét elvárásaihoz. Kösse szigorú feltételekhez a céges adatokhoz való hozzáférést (például: jelszavas belépés az IT rendszerbe és a számítógéphez is külön, token alkalmazása, jelszavak rendszeres és szabályozott változtatása, laptopok időszakos IT átvilágítása, mobiltelefonok, laptopok szállításával és tárolásával kapcsolatos szabályok stb.)
- Tájékoztassa alkalmazottjait arról, hogy milyen kockázatokkal járhat az információs rendszer vagy az e-mail nem megfelelő használata.
- Következetesen tartassa be a szabályokat, tudatosítsa minden érintett alkalmazott körében ezek fontosságát.
- Ellenőrizze az előírások gyakorlati megvalósulását.
A Vállalat kommunikációs rendszereinek otthoni (távoli) használata során (információ küldése vagy fogadása, illetve tárolása) fontos, hogy az alkalmazott tudja, hogy az általa használt IT eszközök és informatikai rendszerek a vállalkozás (munkáltató cég) tulajdonát képezik és a teljes kommunikáció bármikor vizsgálat tárgyát képezheti, amit a megfelelő és meghatalmazott vezetők végeznek el.
Ne használja a vállalkozás számítógépes vagy kommunikációs rendszereit:
- olyan üzenet elküldésére, amelynek eredményeként a címzett elveszítheti állását vagy sérülhetnek a kommunikációs rendszerek,
- sértő, obszcén vagy tiltakozásra okot adó nyelvezetű tartalom vagy információk küldésére,
- mások rágalmazására vagy kigúnyolására.
- lényeges információk megvitatása kihangosított telefonon vagy liftben, előtérben, étteremben, repülőgépen, taxiban vagy bárhol, ahol illetéktelenek meghallhatják,
- bizalmas dokumentumok felügyelet nélkül hagyása,
- bizalmas információkat tartalmazó dokumentumok olvasása vagy kidobása nyilvános helyeken úgy, hogy azokhoz illetéktelenek hozzáférhetnek,
- bizalmas beszélgetések folytatása olyan nem biztonságos kommunikációs eszközökön, mint a mobiltelefon vagy a repülőgépen használatos telefon.
Kohl Zsuzsanna
Ügyvezető,
FrameWork Hungary Kft.