Új módszerrel juthatnak bevételhez és közben zöldülhetnek is a cégek

Nem csak a nagyméretű vállalatok privilégiuma, hogy fenntarthatóan, zölden működjenek. Egy új energetikai szolgáltatás révén a nagyobb energiafogyasztással rendelkező hazai kkv-k energiahatékonyabbak és környezettudatosabbak is lehetnek egyszerre, emellett az úgynevezett “fogyasztói szabályozás” révén bevételre is szert tehetnek. A fogyasztói szabályozás igazából fogyasztási szabályozást jelent egy érdekes, újszerű módon. A Piac és Profit kérdéseire Tóth Zoltán, az E.ON Hungária vállalatcsoport egyedi ügyfél- és települési megoldások értékesítési vezetője válaszolt.

Advertisement

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2022-ben még azok a cégek is elkezdtek mélyebben az energiafogyasztásukkal foglalkozni, akik addig kis túlzással csak annyi figyelmet szántak erre, hogy a számláik be legyenek fizetve. Mi a tapasztalatuk, az energiaválság hatására tudatosabban kezelik mára ezt a területet a vállalkozások?

Korábban a vállalkozások nagy része, ahol a költségtételek között az energia nem volt kiemelt tétel, nem igazán foglalkozott az energiafogyasztásával. Ugyanakkor a tavalyi változások mindenkinek ráirányították a figyelmét erre a területre. Erre reagálva a cégek 2022-ben azonnali megoldást kerestek, hiszen akkor a villamosenergia és gázárak nagyon magasak voltak. Idén az árak visszaesésével a figyelem mégis megmaradt, most tudatosabbak lettek a vállalkozások, és az energetikai döntéseik előtt mérlegelik a várható előnyöket és következményeket. A tűzoltást követően most az alaposabb tervezés mentén végrehajtott változtatásokat látjuk.

Tóth Zoltán, az E.ON Hungária vállalatcsoport egyedi ügyfél- és települési megoldások értékesítési vezetője
Tóth Zoltán, az E.ON Hungária vállalatcsoport egyedi ügyfél- és települési megoldások értékesítési vezetője

Tehát a piaci változások, az árak csökkenése ellenére az ügyfelek továbbra is keresik a hatékonyabb, kedvezőbb megoldásokat?

Igen, az energiatudatosság előtérbe került, az aktuális villamosenergia és gázáraktól függetlenül, és továbbra is keresik a vállalatok az energiahatékonysági fejlesztési lehetőségeket. Az E.ON Hungária vállalatcsoportnál a megkeresések számán keresztül is azt tapasztaljuk, hogy az utóbbi időben nem, hogy nem csökkent az ilyen irányú vállalati érdeklődés, hanem intenzíven tovább nőtt.

Inkább a megtakarítás, az energiahatékonyság került előtérbe, vagy a megújuló energia használat felé mozdulnak el a vállalkozások?

A hatékonyságra való törekvést, tehát azt, hogy kevesebb energiát fogyasszanak, már korábban, az áraktól részben függetlenül is lehetett tapasztalni. Néhány szektorban a tavalyi évet megelőzően is felmerült, hogy miként tudnak kevesebb energiát fogyasztani. Az energiaválság viszont mindkét igényt felerősítette, a cégek keresik a fogyasztáscsökkentés lehetőségét, és a megújuló energia használatát is.

Összességében a vállalatok energiatudatossága érdemben változott az válság hatására?

Igen, egyértelműen bekerült a cégek gondolkodásába, hogy az energia nem egy korlátlanul és viszonylag olcsón rendelkezésre álló erőforrás. A cégek, de akár a lakossági felhasználók nagy része sem igazán törődött a felhasznált energia mennyiséggel az energiaválság előtt. Csak azon nagyobb vállalatok egy része, ahol ez komoly költségtétel volt, kezelte ezt a kérdést tudatosan, és figyelt arra, mennyi energiát fogyaszt. Sokan nem érezték azt, hogy a túlfogyasztásnak lehetnek következményei. Az energiaválság a tudatosságot abban a tekintetben is behozta, hogy a vállalkozások is mérlegelik, kell-e nekik ennyit fogyasztani, megoldható-e az optimalizáció és a működés kevesebb energia elfogyasztásával?

Az említett fogyasztói szabályozás úgy tudom viszonylag új szolgáltatás a magyar piacon, mi is ez valójában?

A fogysztói szabályozásnak alapvetően az a lényege, hogy a villamosenergia hálózatban egy adott pillanatban egyensúlynak kell lenni. Tehát a fogyasztásnak és a termelésnek ki kell egyenlítenie egymást. Az általunk nyújtott szolgáltatásban az az újdonság, hogy amikor nagyobb energiafogyasztás van a rendszerben, akkor nem az energiatermelést növeljük, hanem megpróbáljuk a fogyasztást visszafogni, időben eltolni. Tehát ezzel a módszerrel nem “gázt adunk”, hanem „fékezünk”.

A mi koncepciónk az, hogy így csökkentjük a széndioxid kibocsátást, miközben a hálózati egyensúly is vissza tud állni azon keresztül, hogy meghatározott időszakra, meghatározott, és arra alkalmas eszközökön és meghatározott teljesítmény mértékében ezeket az energiafogyasztó eszközöket, amiket a rugalmassági szolgáltatásba bevonunk, leszabályozzuk vagy adott esetben időlegesen, átmenetileg lekapcsoljuk.

Ezzel akkor több legyet is üthetnek egy csapásra a vállalatok, hiszen rugalmas energiafelhasználásukkal szolgálják a fenntarthatóságot, miközben ezért még pénzt is kapnak?

Így van. Rendszerszinten persze az is előfordulhat, hogy a csúcsidőszakokban az energia ára magasabb lehet. Ugyanakkor ez egy bevásárlóközpont vagy egy hűtőház esetében nem jelent plusz költséget. Sőt, a vállalatok a vállalt rugalmasságért pénzügyi ellentételezést kapnak.

Milyen jellegű vállalkozások tudnak a fogyasztói szabályozásba bekapcsolódni, illetve milyen nagyságrendű fogyasztás esetén tud ez működni?

A cél az, hogy a teljesítmény leszabályozás ellenére a vállalkozások működésében ne legyen fennakadás, tehát nem termelőgépek áramellátását szabályozzuk, hanem olyan eszközöket, amelyek közvetlenül nem befolyásolják a működést. Ezek a leggyakrabban fűtő-hűtő berendezések. Ebből kifolyólag nagyon széles az az ügyfélkör, amelyet be tudunk ebbe a szolgáltatásba vonni. Ha a fogyasztást nézzük, akkor a minimum 2-300 kW-os fogyasztású eszközök a leginkább optimálisak erre a célra. Szektorokat, vállalkozástípusokat példaként emelnék ki: irodaházak, kereskedelmi ingatlanok, logisztikai központok, hűtőházak, de acél-, cement- vagy papíripari cégek is számításba jöhetnek. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, nem a szektor határozza meg a vállalati kört, hanem a tevékenység jellege.

Mondana példákat, hogy milyen vállalkozásoknál alkalmazzák már a fogyasztói szabályozást a gyakorlatban?

Van a jelenlegi ügyfélkörben például olyan hűtőház, ahol olyan eszközök vannak, amelyek szabályozhatóak. A hűtést biztosító berendezéseket napi nyolcszor 15 percre lehetőségünk van leállítani, de nem feltétlenül egyhuzamban. Ez olyan rövid időszak, ami alatt nincs érzékelhető hőmérsékletváltozás, a működésben nem okoz problémát, a termékek nem olvadnak ki, nem romlanak meg. Egy másik példa: egy irodaháznak vagy egy bevásárlóközpontnak a fűtése is ilyen, ha az ezt ellátó berendezéseket lekapcsoljuk vagy visszaszabályozzuk negyedórára, az nem okoz olyan hőmérsékletváltozást, ami akár a vásárlók, akár a munkatársak komfortérzetét befolyásolná. De alapvetően minden olyan eszköz szóba jöhet, aminek a fogyasztásból rövid időre történő kiemelése nem okoz problémát.

Amennyiben egy vállalat szeretne csatlakozni a fogyasztói szabályozás szolgáltatáshoz, hogyan derül ki az alkalmassága? Végeznek a cégeknél valamiféle előzetes felmérést?

Igen, az ügyfél telephelyén végzünk egy előzetes díjmentes műszaki felmérést, megnézzük a jelenlegi fogyasztási szokásait, -görbéjét, illetve felderítjük azt is, hogy milyen eszközök jöhetnek szóba a szabályozásban, mi az, aminek a rövidtávú kivétele nem okoz problémát. Ilyenkor minden esetben helyszíni felmérést biztosítunk és a fogyasztási adatok értelmezése után tudjuk eldönteni, hogy rendszerszinten be tudjuk-e vonni a rendelkezésre álló eszközt. Ezek fényében tesz az E.ON egy ajánlatot az ellentételezésre, és megállapodás esetén ezt követően tudjuk bevonni az eszközöket a szolgáltatásba. A műszaki kivitelezés szintén díjmentesen történik.

Egy ilyen felmérés a vállalatok számára esetleg járhat olyan előnnyel is, hogy sokkal pontosabb képet kapnak a saját energiafogyasztásukról, ami később segítséget jelenthet, hogy milyen eszközök fogyasztják a legtöbb energiát, hol lehet a későbbiekben megtakarítást elérni?

Ez teljes mértékben így van, a felmérés eredménye lényegében feltárja a jövőbeni energiahatékonysági beruházások lehetőségét is. Érdekesség, hogy főleg a kkv-k esetében a vállalatok nem nagyon vannak azzal tisztában, hogy az összfogyasztásukon belül mely gépeknek vagy berendezéseknek milyen fogyasztása van. A vállalatok tapasztalataink szerint első körben az ár oldaláról közelítik meg az energiaellátás kérdését. Mivel a vállalati szektorban piaci árak vannak, itt nincs sok mozgástér. A második lépés az energiahatékonyság, például szigetelés szokott lenni, jellemzően a végső esetben, sokszor nem is az ügyféltől kiindulva jutunk el a fogyasztói szabályozáshoz. Igaz, ebben közrejátszik az is, hogy ez általánosan még nem ismert, viszonylag új szolgáltatásról van szó.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo