A Budapest Bank legfrissebb, kisvállalkozó ügyfelei körében végzett felméréséből kiderült, hogy a kisvállalatok több mint felének pénzügyi helyzetét egyáltalán nem érintette hátrányosan, sőt néhányuk esetében még pozitív változásokat is hozott a COVID19 okozta járványhelyzet. A hazai cégek válságállóságát jól mutatja, hogy a KSH adatai szerint az idei első negyedévben 2 százalékkal nőtt a magyar GDP a tavalyi év utolsó három hónapjához képest, amihez már a különösen hátrányosan érintett szolgáltatói iparág is jelentősen hozzájárult.
Bár a vizsgált kisvállalkozások 40 százalékának romlott a pénzügyi helyzete az elmúlt időszakban, mégsem gondolkodnak a redőny lehúzásán, sőt, többségük a különböző beruházásokban, korszerűsítésben látja sikeres újraindítás kulcsát. Legtöbbjük tevékenységét, szolgáltatását bővítve alkalmazkodna a megváltozott igényekhez, de rövidtávon csak negyedük fogna digitális fejlesztésekbe. A pandémiás helyzet pedig megmutatta, hogy a túlélés zálogát a minél hangsúlyosabb online jelenlét, az új értékesítési felületek megtalálása és az elektronikus fizetési megoldások használata jelenthetik.
A kisvállalkozások az elmúlt években fokozatosan szembesülhettek az egyre szigorodó rendelkezésekkel, ma az online számlázás szinte megkerülhetetlenné vált, és a vásárlók számára kötelező biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. Az alkalmazkodás elkerülhetetlen, de a felmérés adataiból jól látszik, hogy a cégek örülnének, ha segítséget kapnának a jogszabályi megfeleléshez: az elektronikus fizetési megoldások bevezetését 89 százalékban pályázati forrásból finanszíroznák, az online számlázáshoz kapcsolódó fejlesztéseket legfeljebb 50 százalék önerő mellett, 80 százalékban támogatásokból fedeznék. Tájékozottak a témában, harmaduk már ismeri a Budapest Pénzügyi Asszisztens online számlázóprogramot, valamint a POS elektronikus fizetési megoldást is.
A cégvezetők átlagosan 8,2 millió forintot fektetnének be a közeljövőben, ezt a pályázatok mellett jórészt saját tőkéből és bankhitelből finanszíroznák. Több mint 80 százalékuk ismeri a Széchenyi Kártya Programot, 50 százalékuk pedig az MFB Pontos, támogatásokkal kiegészített hiteltermékeket is.