Túl lassan reagálnak a magyar cégek a válságra

Felmérések szerint a mostani és a korábbi gazdasági krízisek idején a cégvezetők körében mindig megnőtt azoknak az aránya, akik szerint szükség lenne a gyors reagálást támogató vállalatirányítási rendszerek használatára. A szándékot azonban ritkán követte megvalósítás.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A magyar vállalatirányítási gyakorlat nagyon nehezen alkalmazkodik a válsághoz - mondta Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partners tanácsadó cég ügyvezető partnere a XXIV. Budapesti Menedzsment és Controlling Fórumon. Felmérések szerint a mostani és a korábbi gazdasági krízisek idején a cégvezetők körében mindig megnőtt azoknak az aránya, akik szerint szükség lenne a gyors reagálást támogató vállalatirányítási rendszerek használatára. A szándékot azonban ritkán követte megvalósítás - állította Bodnár Viktória részben az IFUA által rendszeresen elvégzett Navigátor felmérésre, részben a Budapesti Corvinus Egyetem versenyképességi kutatásaira alapozva.

Csak az alkalmazkodóképes vállalatok vészelik át a válságot
A magyar cégvezetők óvatosak a gazdaság alakulását és a finanszírozási lehetőségeket illetően, a válaszadók 78 százaléka továbbra sem számít gazdasági növekedésre. – A közeljövőben azok lesznek képesek kiaknázni a kínálkozó lehetőségeket, akik olyan szintű vállalati rugalmassággal rendelkeznek, amelynek segítségével alkalmazkodni és azonnal reagálni tudnak a piaci változásokra – mondta Dezse Margaret, az Ernst & Young Tranzakciós Tanácsadási Szolgáltatásainak vezető partnere.

Emlékeztetett arra, hogy nem pusztán a válság, de az egyébként is egyre komplexebbé váló, gyorsan változó gazdasági és technológiai környezet is indokolja a vállalati tervezési gyakorlat rugalmasabbá tételét. Mégis fehér holló az olyan cég, amelyiknél frissítik a 2-3-4 éves stratégiákat, és hihetetlen mértékű a ragaszkodás az éves ciklusokhoz is, pedig indokolt lenne a terveket évente többször is felülvizsgálni.

„Év közben beléphet egy új versenytárs, átalakulhat a szabályozás, és akár 12-18 százalékkal változhat a valutaárfolyam, de a cégek nem erre, hanem az előző évi és a tervben szereplő adatokra figyelnek" - hozott példát a szakértő. Tapasztalata szerint ennek részben az az oka, hogy nehéz hozzászokni az újhoz, részben pedig az, hogy nem tudunk megválni a régitől. „Olyan ez, mint amikor otthon őrizgetjük a sokéves meggylekvárt a spájzban, de azért már nem ennénk meg, és a frisset bontjuk fel. Pedig ki kéne dobnunk, csakúgy, mint a rugalmatlan tervezési, irányítási rendszereinket" - összegezte mondandóját az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere.

Mint azt korábban a Piac & Profit Online is megírta,a legtöbb vállalat számára nehézséget okoz a vállalati stratégia, a kockázatkezelés és a megfelelési aktivitások közötti kapcsolat megteremtése. Csak a vállalatok harmada gondolja, hogy a kockázatokkal kapcsolatos információk és a tudatosság elterjesztése terén megfelelő teljesítményt nyújt. „Ugyan a legtöbb vállalatnál a GRC-költségek folyamatosan nőnek, a magas GRC-költségszint miatt a vállalatok többségénél a további fejlesztéseket inkább újabb kiadási tételként, mintsem megtérülő befektetésként értékelik" - tette hozzá Cserháti Gábor. (Itt olvashatja interjúnkat a zöld vállalatirányítás atyjával, Georg Winterrel.)

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo