Jelenleg a vállalatok 61 százaléka tervez valamilyen fejlesztést, ami 4 százalékpontos növekedés az előző negyedév adataihoz képest. Ugyanakkor ezzel együtt is közel felére csökkent a fejlesztésben gondolkodó vállalkozások aránya az elmúlt évekhez képest minden beruházási cél esetében, mutat rá a 700 hazai kkv vezető megkérdezésén alapuló felmérés. (Az előző felmérés eredményeit itt olvashatja.)
A K&H megállapításával összecseng a Piac&Profit Pénzeső mikro- és kisvállalatoknak című konferenciájának tapasztalata is megerősíti ezt: a megjelent vállalatoknak csupán csekély hányada felelt igennel arra a kérdésre, hogy tervez-e idén vagy jövőre beruházást.
A KAVOSZ beruházási hitelprogramjának kihasználtsága sem mutat mást.
– Jól látszik, hogy a vállalkozások nem mernek 5-10 éves időtávban és nagyberuházásokban gondolkodni. Még két évig egészen biztos, hogy rövid lejáratú túlélőcsomagokra van szükségük – válaszolta kérdésünkre Krisán László, a KAVOSZ vezérigazgatója. (A teljes interjút itt olvashatja.)
Élen az informatika
A beruházási szándék szempontjából továbbra is az informatikai fejlesztések állnak az első helyen, hiszen a vállalkozások mintegy 30 százaléka tervez ilyen jellegű beruházást, derül ki a K&H kutatásából. Ezt követi a gépek, berendezések beszerzése, amelyet a kkv vezetők 22 százaléka szándékozik megvalósítani a következő egy évben. A hazai kisvállalkozások 17 százaléka jelezte, hogy fejleszteni kívánja gépjármű állományát, míg ingatlan beruházásban közel minden tízedik vállalkozás gondolkodik.
Az egyes szektorok esetében jelentős eltérések figyelhetők meg, mind a beruházást tervező vállalkozások arányát, mind a célokat tekintve. Jelenleg a legkisebb beruházási hajlandóság az ipari cégeknél figyelhető meg (59%), míg az agrárcégek között legmagasabb a fejlesztésben gondolkodó vállalkozások aránya (73%). Mindkét szektor esetében elmondható azonban, hogy a gépek, berendezések korszerűsítése a fő beruházási cél, szemben a kereskedelmi és a szolgáltató vállalkozásokkal, ahol az informatikai fejlesztéseket jelölték meg leggyakoribb beruházási célként. Nemcsak a tevékenység, de a cég mérete is erősen befolyásolja a beruházási szándékot: míg a mikro vállalkozásoknál csupán 53 százalék, addig a kisvállalkozások esetében 68százalék, a középvállalkozások pedig 85százalék az idén beruházást tervező cégek aránya.