Több egészség - kevesebb költség

Cégvezetőként nem csak az eszközök, az emberek amortizációjára is figyelmet kell fordítania. Az egészséges munkaerő nem csak jobban termel, de kevesebbe is kerül a cégének.

Nézzen végig a cégében dolgozókon. Egészségesnek tűnnek? Sportolnak eleget? Még inkább: kapnak a cégtől elegendő támogatást ahhoz, hogy egészségesen éljenek?

Sok cégvezető távol tartja magát és a vállalatot az egészségprogramoktól, hogy megkímélje magát a kiadásoktól. Azzal azonban nem számolnak, mennyibe is kerül a dolgozók gyenge egészségi állapota: az ebből származó indirekt kiadások/bevételkiesések egy sport- vagy wellnessprogram többszörösére is rúghatnak. Arról már nem is beszélve, hány nagyszerű dolgozót veszít el idő előtt egy cég az egészségügyi problémák miatt. A két kiadási tételt összerakva már valószínűleg akkora összeg jön ki, ami komoly nyomást jelent, hogy a cége részt vegyen egy hatásos programban.

Mivel rengetegszer elhangzik, mennyivel olcsóbb a megelőzés az utólagos kezelésnél, sőt programok/versenyek is alakulnak a sportos cégek között, itt az ideje, hogy Ön is elkezdje az egészséges életmódot promotálni a dolgozói között. Ha azonban az üres frázisok önmagukban nem hatják meg, álljon itt néhány szám is: Az Aflac WorkForces Report (AWR) tavalyi felmérése szerint az Egyesült Államokban a betegség miatti hiányzások száma 28, a céges egészségügyi kiadások 26 százalékkal csökkentek azoknál a vállalatoknál, ahol létezett valamiféle egészséges életmódot támogató program. A tengerentúlon a programban részt vevő dolgozók aránya 61 százalék volt.

Kép:PP archív

Mindenkinek árt
A legfrissebb felmérések szerint az európai vállalatok évente eurómilliárdokat vesztenek a munkavégzésből kiesettek miatt, akiknek távolmaradása a nem megfelelő munkakörülményekkel legalábbis összefüggésbe hozható. Hat fejlett európai országban ez a kieső összeg meghaladja az évi 42 milliárd eurót.
A mozgásszervi problémák nem csak az életminőséget befolyásolják negatívan, de a kereső- és munkaképtelenség okai között a második helyen állnak a betegségtípusok között. 60%-ban vezetnek korai nyugdíjazáshoz, illetve táppénzre kerüléshez. A munkaképtelenség leggyakoribb oka pedig egyszerűen a derékfájás.
Európai Uniós szinten a tagállamok átlagosan évente a GDP-jük 4%-át, Magyarországon kb. 880 milliárd forintot fordít a munkáltatók és az állam a munkabalesetek és a foglalkozási megbetegedések következményeinek kompenzációjára. Az európai statisztikákat figyelembe véve kijelenthető, hogy ennek az összegnek a fele, vagyis Magyarországra vetítve mintegy 440 milliárd forint, azaz kb. egy 4-es metró árával azonos nagyságrendű érték, a munkahelyi stressz nem megfelelő kezelése miatt vész el.
Ha úgy döntött, Ön is kipróbálná egy hasonló program hatását a cégén, adunk néhány ötletet, hogyan teheti azt minél sikeresebbé.
  • Legyen a program közérthető. Olyan területekre igyekezzen fókuszálni, amelyek érintik a dolgozók mindennapjait, az egészséges táplálkozás, munkahely és csapat körül forognak. Szervezzen közös futásokat, hívjon masszőrt a házhoz a stressz csökkentése érdekében, kínáljon nekik néhanapján egészséges ételeket.
  • Vonjon be minél több dolgozót. A részvételt jutalmazza, ne a szándékot: ne fitnesszbérletet adjon béren túli támogatásként, hanem sportfelszerelésre költhető kupont azoknak, akik eljönnek a cég által szervezett eseményekre. A Gallup egy felmérése szerint az elkötelezett dolgozók 21 százalékkal nagyobb lelkesedéssel vesznek részt a cég wellness-programjain, mint azok, akik a hátuk közepére kívánják a céget. Próbálja meg őket is bevonni a sportba és a cég életébe, hogy többet sportoljanak, legyenek egészségesebbek - ezzel még a céges morált is pozitívan tudja majd befolyásolni.
  • Helyezze előtérbe a táplálkozást. Szervezzen előadásokat táplálkozási tanácsadók segítségével, szervezzen munka utánra egészséges szakácsiskolát. Igyekezzen aktívan is támogatni az egészséges táplálkozást - kínáljon körbe néha gyümölcsöket a kollégák közt vagy tegye elérhetővé őket az iroda néhány pontján.
  • Folyamatosan hirdesse az egészséges életmódot. Ahelyett, hogy néha megemlítené itt-ott az épp aktuális egészségeséletmód-programot, hirdesse aktívan a dolgozók körében a céges eseményeken, nagyobb meetingeken. Helyezzen el szórólapokat a hirdetőtáblákon, küldjön körbe havonta hírlevelet.
  • Nem csak a test a fontos. Hirdesse a pénzügyi egészséget is a dolgozói között, hiszen az anyagiak miatt való aggódás jelentősen visszaveti a koncentrálóképességet, az aktivitást, a hatékonyságot. Tanítsa meg őket, hogyan tudnak okosan költeni, megtakarítani, befektetni. Ajánljon hosszú távú megtakarítási programokat, ha a cég büdzséjébe belefér, támogassa is meg ezeket.
Végső soron minden program sikere a dolgozók részvételén múlik. Ha azonban sikerül megnyerni őket egy sokoldalú, szórakoztató és mind egészségügyileg, mind pénzügyileg előremutató programhoz, a dolgozói olyan magasságokba repítik majd a cég mutatóit, amelyről álmodni sem mert.

A cikk az alábbi írás alapján készült

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo