Tipikus útja ennek az üzletfejlesztő megoldásnak, amikor egy induló üzlet kínál valamilyen ajándékot egy már „beállt" kiterjedt ügyfélkörrel rendelkező partnercég kliensei, vagy annak az adatbázisában szereplő tényleges vagy lehetséges fogyasztói számára - írja hírlevelében a VOSZ KMRSZ. Ez egy remek módszer önmaguk ismertté tételére, ráadásul kiadás csak akkor keletkezik az ezt alkalmazó cég oldalán, amikor az új kliens átlépi a bolt ajtaját.
Az ilyen természetű üzleti kapcsolatok területén nagy tere van a kreatív megoldásoknak. A kapcsolatoknak jellegzetesen négy formája vált általánossá az elmúlt években. (Hogyan mélyítsük az üzleti kapcsolatainkat?)
Ajándékutalvány
Ebben az esetben a kedvezményt adó ajándékutalványát a befogadó továbbítja saját kliensei felé. Ilyen megoldás, amikor egy áruház ötezer forintnál nagyobb értékben vásárlói ingyenes ablakmosó feltöltést és kedvezményes törlőlapát-cserét vehetnek igénybe a szomszéd szervizben. Ebbe a körbe tartozik, ha egy fogorvos ingyenes hátmasszázst ajánl páciensei számára. Más: könyvelőiroda működtetőjeként üzleti coach ingyenes üzletfejlesztési konzultációjára szóló utalványt ajándékoz önhöz tartósan hűséges ügyfelei számára.
Ezek tipikus győztes-győztes megoldások: jól jár a coach segítségével vállalkozását új megvilágításban megismerő cégtulajdonos, a könyvelő cég, amely ezzel a plusz lehetőséggel kiemelkedik versenytársai kínálatából.
Kiegészítő szolgáltatások
Kapcsolódó vagy kiegészítő kapcsolódó üzlet, amikor például a természetgyógyász ingyenes allergia-vizsgálatot tart a bioboltban. Ez azért jó a bolt vásárlóinak, mert többletértékhez jutnak vásárlásuk során, minden külön kiadás nélkül. A természetgyógyásznak pedig érdemben megnövekszik a potenciális kliensei száma. Ebbe a kategóriába tartozik az ingyenes divat-tanácsadó szolgáltatás a butikban, amit professzionális stylist tart a betérőknek. (Spórolási tippek kkv-knak.)
Versenyek, vetélkedők szponzorálása díjakkal
Ha a kedvezményt nyújtó ajándéktárgyakkal vagy egyéb ösztönzőkkel „támogatja" a befogadó klienseit, ha azok elérnek, vagy meghaladnak bizonyos vásárlói „teljesítményt", „minőséget".
Ilyen megoldás, amikor a fitneszterem üzemeltetője nála éves bérletet vásárló látogatóját kedvezményes kerékpár-vásárlási utalvánnyal „jutalmazza", aki csak fél évre fizet elő, ő egy vitamincsomagot vásárolhat nagyon kedvező (diszkont) áron. A kerékpárüzlet is, a gyógyszertár is jól jön ki a projektből, lévén, hogy a fitneszterem látogatói körében nő az ismertségük, a fitnesz-szolgáltató versenyelőnyhöz jut a kapcsolat révén: többet tud kínálni versenytársainál, de jelentős előnyöket könyvelhetnek el a fitneszrajongók is, nem csak fittebbek, csinosabbak lesznek, de még a pénztárcájukban is több marad!
Köszönő és elismerő akciók
Ezek a „csak fogja, vigye" típusú ajándékok, mellyel klienseinek „kedveskedik" a befogadó üzlet. Ha csörög a pénztárgép, az ingyenes ajándék máris ott landol a vásárló kosarában. Például, ha egy fodrászüzlet októberben minden vendége számára hajtöredezettséget gátló balzsamot ad ajándékba. Egy promóciós cég filmelőzetesre szóló belépőkkel kedveskedik üzletfeleinek. (7 tipp a sikeres üzleti kapcsolatépítéshez.)