A kerékpározás és a hozzá kapcsolódó ipar igazi aranykorát éli manapság, így jövedelmező üzlet lehet valamilyen ehhez kapcsolódó ötlettel piacra lépni. Persze csak akkor, ha a célcsoport olyan valós problémájára tudunk választ adni, mint például a biciklilopás.
– Olvastam, hogy ma Magyarországon évente 300 ezer kerékpárt adnak el. Azt gondolom, ez komoly piac, amire érdemes fejlesztéseket tervezni. Ezért összeültem azzal a szoftverfejlesztő céggel, amelyikkel már több közös projektünk volt, és saját kockázatunkra nekiláttunk a fejlesztésnek – nyilatkozta a Piac & Profitnak Antal Csaba, a termék üzletfejlesztési vezetője, aki a digitális térképészeti, távközlési és jármű-kommunikációs tudást ötvözi telematikai mérnökként. Szenvedélyesen szeret bringázni, és mivel néhány éve már megvalósított pár hasonló projektet, úgy gondolta, a kamionok és a személyautók mintájára készít kerékpáros nyomkövetőt.
Mire jó a kerékpáros nyomkövető applikáció?
- biztonságtechnikai szempontból: az okostelefonra értesítést kapunk, ha a lezárt bringához hozzányúl valaki. Ha valaki elviszi a bicajt, térképen követhetjük a tolvajt.
- Család- és barátfigyelési funkció: ha a gyerek megígéri, hogy nem bringázik ki a faluból, az applikáció jelez, ha ezt mégis megteszi, és ellenőrizni lehet, hol van éppen
- használati statisztikai funkció: Nyilvántartja, hogy hány kilométert tekertünk, mennyi szintkülönbség volt benne, és azt is, hogy merre jártunk
Munkatársaival a Hargamon Kft.-nél a fejlesztést megelőzően számos biciklissel beszélgettek kerékpározási szokásaikról. Három fókusz rajzolódott ki az itt összegyűjtött információk alapján. A legnagyobb hangsúly a biztonságtechnikai szempontokra került, ezért a Velotrack megalkotói létrehoztak egy biciklivázba építhető gyufásdoboz méretű „fekete dobozt”, ami összegyűjti a GPS koordinátákat, majd továbbítja azokat a vállalat szerverparkjához.
Az üzleti modell
Az üzleti tervek szerint az új bicikli árába az eszközzel együtt beépítik az egyéves szolgáltatás díját is. A kerékpárosok ezt követően dönthetnek arról, hogy meghosszabbítják-e a szolgáltatást, amelyet havidíj ellenében vehetnek igénybe, ami a tervek szerint nem lesz több egy hamburger áránál. (Az előfizetéses konstrukció kialakítása az egyik olyan üzleti modell, amelynek segítségével jelentősen csökkenthető az a sajáttőke-igény, ami egy cég fejlődéséhez szükséges. Itt mutatunk további négy megoldást erre.)
És, hogy mikor jutunk el oda, hogy már a biciklinek is lesz saját SIM kártyája, ami révén kommunikálni tud a központtal? Nos, a trendek szerint nemsokára… Közel van az idő, hogy otthon a kávéfőző is beszéljen hozzánk. (Az IP alapú adatforgalom 2014 és 2019 között megháromszorozódik, és eléri az évi 2 zettabájtot az előrejelzések szerint.)
Miután elkészült a prototípus, Antal Csaba elment Ausztriába, Hollandiába, Németországba, és felkeresett különböző kerékpárgyártókat. Ausztriából egy 200 darabos megrendeléssel végződött az első körút. Az osztrák bicikligyárral kötött megállapodás más téren is előrelépést hozott. A fejlesztések indulásával párhuzamosan ugyanis Antal Csaba felkereste a kockázati tőkebefektetőket is.
– A tőkebevonás nem volt számomra idegen terep, korábban más fejlesztéseinkhez már kaptunk külső forrást. A konkrét vevő megjelenése felgyorsította a tárgyalásokat, és idén januárban végül aláírtuk a befektetési szerződést a Széchenyi Tőkealap-kezelő (SZTA) Zrt.-vel.
A kerékpárosoknak nagyobb biztonságérzetet nyújtó fejlesztésbe az SZTA összesen 98 millió forintot fektetett tőkeemeléssel. A befektetett összeget a spin-off vállalkozás tulajdonosai a szolgáltatás alapját képező nyomkövető gyártására, hardverfejlesztésre, üzemeltetésre, marketingköltségekre, illetve a kapcsolódó applikáció fejlesztésére használják fel.
– Ez az összeg már elég arra, hogy a prototípusból termék legyen. Idén nyáron szállítjuk le az első 200 darabot az osztrák megrendelőnek, és folyamatosan tárgyalunk magyar és külföldi kerékpárgyártókkal.