Az élet egyik legnagyobb titka a nyelv. Az emberi szavakkal lehet dicsérni, szidni, elismerni, elmarasztalni s még sok minden mást. Ha ennyi mindent lehet a szavak által elérni, akkor vajon a szavaknak üzletteremtő ereje is van? A szeretetteljes üzletembernek több jellemző vonása figyelhető meg: kedvesség, türelem, megbocsátás, udvariasság, alázat, nagylelkűség, őszinteség. Ha ezeket a hétköznapokban megvalósítható, alapvető gyakorlati vonásokat mindennapos készséggé fejlesztjük, figyelemreméltó eredményt érhetünk el: partneri kapcsolataink kielégítőbbé és örömtelibbé válnak.
Jó a társaságukban lenni. Ne ijedjünk meg attól, ha a fenti erények bennünk változó mértékig vannak jelen. Ez természetes. Törekedjünk arra, hogy minél több erényt sajátítsunk el és gyakoroljunk. Ha találkozunk partnerünkkel - akár új, vagy meglévő üzletféllel, próbáljuk ki az első üzleti szeretetnyelvet alkalmazni.
Elismerés
Egyik legnagyobb emberi vágyunk, hogy elismerjenek, értékeljenek bennünket. A szeretet kifejezésének egyik módja tehát az elismerő szavak. Az elismerő szavak célja nem az, hogy hízelgéssel keresztülvigyük az akaratunkat. A szeretet cselekvő törődést jelent üzleti partnerünk jólétével. Az elismerés a viszonzására ösztönöz.
Bátorítás
A dicséret mellett bátorító szavainkkal is elismerésünket fejezhetjük ki. A bátorítani szó azt jelenti: „bátorságot önteni” valakibe. Bárkivel előfordulhat, hogy elbátortalanodik, és nem bízik magában, ami megakadályozhatja abban, hogy a benne rejlő lehetőségeket kiaknázza, és talán éppen szakmai bátorításra lenne szüksége ahhoz, hogy leküzdje kishitűségét. A bátorításhoz empátiára van szükség, arra a képességre, hogy a partnerünk szemszögéből lássuk a világot. Meg kell értenünk, hogy ő mit tart fontosnak a tárgyaláson.
Kedvesség
A szeretet mindig kedves. Ha tehát szavakban is közölni szeretnénk szeretetünket, gyakran kell „jó szót” mondanunk egymásnak. Természetesen nem udvarolni kell partnerünknek, hanem szeretettel feléjük fordulni. Viszont ugyanannak a mondatnak kétféle jelentése is lehet, attól függően, hogy hogyan mondjuk. A kedvesen és gyengéden kimondott „tisztellek” szó egészen mást jelent, mint ha ugyanezt a szót kérdő hangsúllyal ejtjük ki. Gyakran megtörténik, hogy hanglejtésünk teljesen mást fejez ki, mint a szavaink és erre fontos ügyelni. Partnerünk ugyanis rendszerint nem csak a kimondott szavaink, hanem a hangsúlyunk alapján értelmezi az üzenetünket, a megbeszéléseinken. Ha dühösen odasziszegjük, hogy „persze, boldogan megtervezem Önnek ezt a katalógust!”, abból partnerünk nem a szeretet üzenetét fogja kihallani.
A szeretet kér, nem követel. Ha az egyik fél követeléssel fordul a partneréhez, kapcsolatuk inkább emlékeztet a régi korban megélt szülő-gyermek viszonyához. A kisgyermeknek van szüksége arra, hogy utasítsák, hiszen még nem tud önállóan kiigazodni a világban. A céges partneri viszonyokban azonban egyenlő felekként kell részt vennünk. Nem vagyunk tökéletesek, de érett felnőttek és egymás partnerei vagyunk. Üzleti kapcsolatunk akkor válhat erőssé, ha megismerjük egymás szakmai vágyait és céljait.
A dicsérő szavak és az elismerő kijelentések a szeretet hathatós közvetítői. Minél egyszerűbb és közvetlenebb, annál kifejezőbb: „Remekül észrevette ezt a problémát. Cégem pedig megoldást kínál Önnek!” Vagy egy étterem tulajdonosnak: „Az Ön étterme nagyon figyel a vendégekre. Mit szólna, ha a vendégeik kitöltenének egy rövid elégedettségi kérdőívet, ami által étterme referencia ajánlásokat kaphat?” Vagy az üzleti megbeszélés végén: „Nagyon jólesett, hogy szakmai véleményemet kérte. Remélem, segíteni tudom munkáját.”
Az ilyen és hasonló elismerések hozzájárulnak az üzleti megbeszélések pozitív légköréhez.
Gyakorlófeladat, amivel jobb lehet partneri viszonyunk:
- Szánjunk rá egy hosszabb megbeszélést is akár, hogy partnerünk a tárgyalásunkon megoszthassa velünk a feladattal kapcsolatos álmait, vágyait és ambícióit.
- Értékeljük a megbeszéléseink után a kommunikációs szokásainkat és stílusunkat. Megfelelő volt-e? Milyen hibákat ismertünk fel?
Amennyiben egy ilyen tárgyaláson szeretnél részt venni, ahol Te vagy az ÜGYFÉL, amikor reklám és grafikai anyagaidat tervezed, mindenképpen keress fel egy olyan kreatív grafikai stúdiót, ahol az első mondat a megbeszélés kezdetekor: "Köszönöm, hogy időt szánt találkozónkra."
A jövő héten újra jelentkezem…
Szerző:
Kocsis Zoltán
Kreatív Ügynökségi igazgató