Sokba kerülhet a késés a webshopoknak

Már csak két hónap van hátra a webáruházak általános szerződési feltételeinek (ÁSZF) átírására, ezzel azonban még nincs letudva a tulajdonosok előtt álló feladat. Súlyos bírságokra számíthat az, aki nem tesz eleget a változó előírásoknak.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Át kell írni az ÁSZF-et – Kép: SXC

Június 13-ig van idő az új jogszabályi környezetnek megfelelő ÁSZF-ek elkészítésére az elektronikus kereskedelem résztvevőinek. A rutinos webáruház-tulajdonosok számára egyáltalán nem jelent újdonságot, hogy szinte évről évre alkalmazkodniuk kell a rájuk vonatkozó szabályok módosításaihoz, az ideihez hasonló léptékű változásokra azonban eddig még nem nagyon akadt példa. Az ÁSZF-előírások mellett ugyanis a mindennapi üzletmenetet is át kell alakítani, hiszen változnak a szerződéskötés szabályai, a szerződési feltételek, sőt kötelező bővíteni a honlapon feltüntetett információkat is.

Az online kereskedelem szabályainak sűrű változásai mögött aligha a jogalkotói bizonytalanság áll, hiszen a hazai környezet sajátosságai mellett az ugyancsak gyakran módosuló európai szintű előírásokhoz is alkalmazkodni kell. Ugyanakkor a fogyasztók nagyobb védelme hosszabb távon kifizetődő lehet, hiszen olyan kedvező és stabil környezetet teremt, ami növelheti az online kereskedelem iránti bizalmat. Ez nyilván sovány vigasz az online kereskedők számára, pláne mikor az ellenőrök kopogtatnak az ajtón, minimális felkészüléssel azonban elejét lehet venni a problémáknak. „A jelenlegi változások ugyan most csak egy egyszeri kötelezettséget jelentenek az online kereskedőknek, de ettől függetlenül is érdemes évente legalább egyszer szakértői segítséget igénybe venni” – véli dr. Koncz Tibor, a Stores On Cloud partnereként jogi átvilágításokkal foglalkozó Koncz Ügyvédi Iroda vezetője.

Sokszor egy-egy baki miatt a vásárlók ezrei hagyják el az oldalakat.

Nem megy még az adatvédelem a webshopoknak
Adatvédelmi Kommandót tartott a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ). A razzia célpontjai azok a webes felületek, melyekkel az online környezetben böngészők, vásárlók gyakran találkoznak. Az Adatvédelmi Kommandó keretében vizsgált területek együttes átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz.
A legsürgősebb tennivaló a fogyasztói szerződésekre vonatkozó törvény változásai miatt az általános szerződési feltételek módosítása. Erre 2014. június 13-ig van lehetőség. A határnap után súlyos, félmillió forintos vagy akár az éves árbevétel 5 százalékáig terjedő bírság is kiszabható. Messze többről van szó, mint az egyes rendelkezések átírásáról: gyakorlatilag minden webshopnak új ÁSZF-re van szüksége, aminek kialakítása során már az idén március 15-én hatályba lépő Polgári Törvénykönyvet kell alapul venni. A módosítások főleg, de nem kizárólag a fogyasztó elállási jogát, az elállás feltételeit és annak határidejét érintik. A legfontosabb változás, hogy a fogyasztónak az eddigi 8 nap helyett immár két hét áll a rendelkezésére, hogy minden következmény nélkül visszaküldje a neki nem tetsző árut a kereskedőnek. De nem marad érintetlenül a vételár visszafizetésének határideje, a fuvardíj visszafizetése és a kiszállítási határidők területe sem.

Ha a fogyasztót az elállási jogairól nem tájékoztatják, akkor a kereskedőnek, az esetleges bírságon túl, szembe kell néznie azzal is, hogy az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik, tehát a nem megfelelően tájékoztatott vevő akár egy évvel később is visszaküldheti az árut. További szigorítás, hogy az online kereskedőknek megrendeléskor jól láthatóan, egyértelműen fel kell hívnia a figyelmet arra, hogy a fogyasztó megrendelése fizetési kötelezettséget von maga után. Nem elég tehát egyértelművé tenni, hogy a fogyasztó vásárol, külön és jól láthatóan ki kell emelni azt is, hogy ez fizetési kötelezettséggel is jár. Ezzel a webshopoknak újabb helyen kell átalakítaniuk az értékesítési felületüket. Ennek elmulasztása azt eredményezi, hogy a szerződés semmissé válik, amire természetesen csak a fogyasztó hivatkozhat. A módosítások egyéb, részletes szabályait a 2001. évi CVIII. törvény, a 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet és a 2013. évi V. törvény, az új Ptk. tartalmazza.

Betelt az internet?
Az elmúlt években robbanásszerűen fejlődött az internetes kereskedelem Magyarországon és a világban is, de szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a webshopok aranykorának lassan vége szakad. Ám ez nem jelenti azt, hogy az online felület nem marad fontos csatorna az értékesítésben. Sőt!

Véleményvezér

Amikor a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője pislog, mint hal a szatyorban

Amikor a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője pislog, mint hal a szatyorban 

Egyoldalú Szuverenitásvédelmi Hivatal.
Nőket abuzáló, korrupt politikust jelölt a Fidesz alkotmánybírónak

Nőket abuzáló, korrupt politikust jelölt a Fidesz alkotmánybírónak 

Az alkotmánybíróság lassan olyan lesz, mint egy fideszes menhely kivénhedt politikusainak.
15-20 százalékos gyümölcsár emelkedés várható

15-20 százalékos gyümölcsár emelkedés várható 

Végnapjait éli a magyar gyümölcsnemesítés.
Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo