A marketingben épp úgy folyamatosa az újítások, mint minden más üzleti területen és éppúgy vannak divatok is. Ezeket persze érdemes ismerni és alkalmazni is, de bármennyit is vetünk be közülük, ha az alapok nincsenek rendben, csak az időnket vesztegetjük.
De mindezek előtt tudatosítsuk magunkban, hogy az első és legfontosabb lépés, hogy sajátítsuk el az alapokat. Hiszen erre épül minden más. Nem számít, hogy hány különféle marketing stratégiát ismerünk és alkalmazunk, ha az alapoknál hiányos a tudás, nem ér semmit a befektetett munka.
Következetesen kell költeni
Sok kisvállalkozás úgy kezeli a marketing költségvetést, mint egy szabadon mozgó kiadást. Befektetünk a marketingbe, ha jól mennek a dolgok, és egy kis extra pénz áll rendelkezésünkre, de azonnal visszafogjuk a kiadásokat, amint alábbhagy a lendület. Ezzel szemben ahelyett, hogy az lakoma vagy éhezés között ingadozunk képletesen értve, már év elején tervezzünk okosan. Határozzuk meg pontosan a marketing keretet, és ehhez következetesen ragaszkodjunk egész évben.
Állítsuk be a költségkeretet úgy, hogy a szűkösebb időkben is tudjunk költeni, ne csak a jól menő hónapokban. A piaci jelenlétünk így egész évben kiegyensúlyozottan biztosított. Plusz, az előre meghatározott és következetesen betartott keret jó érv lehet akkor is, ha például egy értékesítő kolléga ad hoc kampány lehetőségét lebegteti a szemünk előtt. A marketing költségvetés viszont nemcsak a pénzügyeket érinti. Muszáj időt és energiát is áldozni rá.
Egy adott összeget több százféle módon lehet elkölteni. Fontos, hogy úgy válasszunk a marketing eszközök között, hogy a célunk végig a szemünk előtt lebegjen. Ehhez először is pontosan meg kell határozni, hogy mi a cél, amit el szeretnénk érni: például új ügyfeleket szerezni vagy a meglévő ügyfelek költését növelni. Mindkettő hozhat eredményt, ám más és más eszközök szükségesek a megvalósításukhoz.
Ha új ügyfelekre vadászunk, olyan marketing taktikát válasszunk, amivel célzottan megtalálhatjuk azokat, akik potenciális vevők, de még nem vásároltak nálunk. Erre remekül alkalmas például a Facebook vagy Google reklám vagy a célzott direkt mail. A meglévő ügyfeleket viszont jó esetben hírlevelekkel, vagy az üzletben elhelyezett marketing akciókkal, esetleg törzsvásárlói kedvezményekkel vehetjük rá a nagyobb vásárlásra. Sőt, ha ügyesek vagyunk, eredményesen használhatjuk a róluk már meglévő információinkat is.
A kevesebb néha több
A rengeteg marketingeszközt találunk, bőséges a kínálat. Ilyenkor kicsit úgy érezzük, hogy elsodor a forgatag. A valóság az, hogyha jól választunk, fel lehet építeni egy stabil stratégiát alig néhány jól kiválasztott, erős eszközzel. Ha megtaláljuk a nekünk megfelelőt, érdemesebb az energiánkat és erőforrásainkat ezekre összpontosítani, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki belőlük ahelyett, hogy szétforgácsolódnánk egy bonyolult, átláthatatlan marketing rendszerben.
A kevesebb néha több – főleg egy kisvállalkozás esetében, ahol az erőforrások bizony végesek. Tehát, ha úgy látjuk, hogy a szöveges üzenet kampány sok új ügyfelet hoz, legyen ez egy állandó elem. De tegyünk meg mindent, hogy egyre több és több ügyfelünk legyen a kiküldési listán. (Itt van pár tipp, hogyan.) Vessünk be új ötleteket, hogy egyre több feliratkozónk legyen a hírleveleinkre. Fokozatosan próbáljunk jobb eredményeket elérni. Koncentráljunk egy területre, építsük, és csak utána erősítsünk egy újabb platformon.
Semmi sem frusztrálóbb, mint dönteni valamiről anélkül, hogy a teljes körű információ birtokában lennénk. Valahogy mégsem alapvető még mindig sok kkv számára, hogy mérje a hirdetései hatékonyságát. Tehát, miután végeztünk egy marketingeszköz megismerésével, bevetésével, győződjünk meg róla, hogy ténylegesen működik, kövessük folyamatosan a fejleményeket. Különben honnan tudnánk, hogy jól működik, vagy esetleg nem váltotta be a reményeinek, és váltani kell, lépni valami más irányba.
Információt gyűjteni alap szinten nem is nehéz: például kérdezzük meg ügyfeleinket, hogy hogyan találtak a cégünkre, és értékeljük a válaszokat. A beérkező információ, az adatok kulcsszerepet kapnak minden marketinglépés tervezésekor.
Türelem!
A marketing olyan befektetés, ami jellemzően nem azonnali eredményt produkál. Ha valami újat akarunk kipróbálni, adjunk elég időt, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy jól vagy kevésbé jól működik. Egy egynapos Facebook hirdetési kampánytól ne várjunk csodákat. Az ismétlés, a folyamatosság meghozza a várt eredményt. Ha valamibe nem teszünk időt, energiát és pénzt, hiába várjuk, hogy működni kezdjen! Szóval csak türelem.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a végtelenségig csak várjunk. Ha valamiből hosszabb távon sem látunk eredményt, ideje váltani. Sőt, néha akkor is, ha egyébként minden jól megy. Mert hiába hozott sokat egy ideig a tökéletesen kitalált hírlevelünk, előbb-utóbb kimerül. Ha viszont megfelelő stratégiát építettünk fel a legelején, nem fejvesztve kapkodva kell váltanunk, hanem pontosan tudjuk, mi a következő lépés.