A keresőoptimalizálás (angolul: SEO) kapcsán sokan csupán a kulcsszavakra fókuszálnak, holott az eredményes SEO igen összetett, és minden apró eleme nélkülözhetetlen jelentőséggel bír. Igaz, hogy a kulcsszavak a hatékony keresőoptimalizálás alappillérei, de számos egyéb tényezőre gondolnunk kell, ha valódi sikereket szeretnénk elérni. Mindenekelőtt azonban érdemes egy kicsit mélyebben megismerkednünk a keresőmotorokkal, azon belül is főleg a Google keresőjével.
A keresőoptimalizálás alapjai az algoritmusok nézőpontjából
A Google a világ egyik leggyorsabban fejlődő cége, és online keresésben is abszolút nagyhatalom. Léteznek más keresők is, mint például a Bing vagy a Yahoo, de az emberek nagy százaléka a Google-t nyitja meg, ha információra van szüksége. Nap mint nap több tucat tehetséges szoftvermérnök és egyéb szakember dolgozik azon, hogy a kereső algoritmusai a lehető megmagasabb felhasználói élményt biztosítsák.
A keresőmotor robotokat használ a weboldalak feltérképezésére, valamint indexelésére. Ezek a robotok rendszerint a linkeken keresztül mozognak egyik webhelyről a másikra, megvizsgálva azok tartalmát, illetve adatokat gyűjtve róluk. A robotok értelmezik, hogy miről is szól az adott weboldal, precízen átvizsgálják a frissülő tartalmakat, hogy újabb és újabb információkhoz jussanak. Amikor egy látogató kulcsszavak alapján keres rá valamire, igen komplex algoritmusok bonyolult halmaza igyekszik számára megjeleníteni a lekérdezésnek megfelelően a legrelevánsabb találati listát. Ezek az úgynevezett organikus találatok.
A keresőoptimalizálás révén ezeket az organikus találatokat befolyásolhatjuk, szem előtt tartva a Google irányelveit. A SEO számos tényezőt vesz figyelembe, mivel a Google könnyen kiszabhat büntetést is, ami súlyos esetben akár végleges kizárást is jelenthet. A rosszul alkalmazott keresőoptimalizálás tehát jelentős károkat is okozhat.
Mitől lesz eredményes a keresőoptimalizálás?
A SEO-hoz először is türelem kell, mivel a befektetett munka hónapok múlva térül meg. Szükségünk van egy tartalmilag és technikailag jól felépített weboldalra, illetve bizalomra. Bizalmat építeni ez esetben azt jelenti, hogy meg kell győznünk a keresőmotorokat, valamint a látogatókat arról, hogy weboldalunk a lehető legmagasabb minőségben kínál a kereséseknek megfelelő, releváns tartalmat. Ez alapozza meg az általunk kínált termék vagy szolgáltatás sikerét.
A keresőoptimalizálás szempontjából előnyös weboldal erősen épít a hivatkozásokra. A jó minőségű linkek bizalmat ébresztenek a keresőmotorokban, tehát hitelessé tesznek minket. A belső linkek a weboldalunk aloldalait fűzik össze azért, hogy minden látogató könnyen eligazodjon nálunk, illetve segítik a robotoknak a feltérképezést. A külső hivatkozások a különböző domain alatt futó webhelyeket kapcsolják össze. Ezek a linkek erősítik a hitelességünket. Minél több releváns külső weboldal hivatkozik ránk, annál biztosabb lesz a pozíciónk a Google élvonalában.
Webhelyünknek jól kell működnie minden eszközön, a gyors betöltés például kulcsfontosságú tényező. A minőségi tartalom a keresőoptimalizálás lelke, ezért nagyon fontos, hogy webhelyünk folyamatosan tudjon újat és érdekeset kínálni a célközönség részére. Amikor az algoritmusok észlelik, hogy a felhasználók szívesen töltenek időt a weboldalunkon, az erősen befolyásolja a helyezésünket. Az egyre frissülő tartalmakat nem csupán a felhasználók szeretik, de a keresőmotorok is. Amennyiben honlapunk megfelel ezeknek a szempontoknak, akkor előrébb kerül a Google találati listáján.
A fizetett és az organikus találatok közötti különbségek
A keresőoptimalizálás az organikus, természetes helyezésekre vonatkozik. A fizetett keresések minden esetben megelőzik az organikus találatokat. Pénzért cserébe azonnal bekerülhetünk az élvonalba. Sok cég alkalmazza ezt a lehetőséget, hiszen gyors és figyelmet felkeltő megoldást jelent, a keresőoptimalizálás pedig egy időigényes befektetés. Az organikus helyezések között előkelő pozícióba kerülni azonban jelentősen költségkímélőbb marketing eszköz, ami egy vállalkozás esetében igencsak mérvadó szempont tud lenni.
Weboldal készítés: saját megvalósítás vagy profi felkérése
A weboldal készítés a nyílt forráskódú tartalomkezelők, beépíthető modulok és a mindenre választ adó YouTube csatornák idején nem lehetetlen feladat egy informatikához nem feltétlenül értő ember számára sem. Egy elfogadhatóan kinéző, alapfunkciókkal működő weblapot tényleg bárki össze tud dobni és vannak esetek, amikor ez teljesen megfelelő. Ha az ember lelkes és van rá egy szabad hétvégéje, a nulláról indulva is elsajátíthatja a weboldal készítés alapjait.
Az így elkészített weblapok általában egy dologra nem alkalmasok: termékek vagy szolgáltatások ismertetésére és árusítására. Ha üzleti célból szeretnénk weblapot készíteni, akkor már az elején érdemes azt úgy kialakítani, hogy az üzemeltetés, karbantartás és a jövőbeni esetleges fejlesztés gördülékeny legyen. Ebben az esetben érdemes tehát szakember segítségét kérni akár eseti fejlesztés akár folyamatos kezelés tekintetében. Egy változatlan szolgáltatás esetén miért szükséges folyamatos kezelés - merülhet fel jogosan a kérdés - hiszen a gumiszerviz vagy a masszázsszalon ajánlata nem változik rendszeresen. A válasz a potenciális vásárlók online elérésében rejlik.
Napjainkban már olyan sok információ lelhető fel az interneten, hogy lehetséges vendégkörünk elérése érdekében tudatos lépéseket kell tennünk. Egyetlen vállalkozás sem kerülheti el az online marketing elemeit, különben láthatatlan marad a világhálón. A láthatóvá válás egyik legegyszerűbb eszköze a Google Ads, ami gyakorlatilag egy keresőszavas hirdetés. Akárcsak a weboldal készítés, a Google Ads sem pokolian bonyolult, megtanulható, a kérdés csak az, hogy mennyi rosszul vagy legalábbis nem optimálisan feladott hirdetés és mekkora költség árán.
A hirdetéseket is profi kézbe adhatjuk, de van egy tartósabb módszer is, ami hosszabb távú láthatóságot garantál: a keresőoptimalizálás, vagy más néven SEO. A keresőoptimalizálás lényege, hogy technikai, programozási és tartalmi elemeket úgy alakít ki a weboldal készítés és üzemetetés során, hogy azt a Google adott szavakra való keresés esetén elsők között jelenítse meg találati oldalán. A SEO nem statikus tevékenység, hanem folyamatos törődést igénylő munka, amit időről időre kell végezni a jó eredmény fenntartásáért.
Összegezve: lelkes ember tud weboldalt készíteni saját magának, de ahhoz, hogy üzletileg tartósan sikeres legyen a honlap vagy hihetetlen sok idő- és energiaráfordítás szükséges, vagy egy profi szakember, aki mindezt gyorsabban és mindent egybevetve általában olcsóbban elvégzi helyettünk.