Keresőoptimalizálást vagy fizetett hirdetéseket érdemes választani? SEO vagy PPC?
Ez egy örök kérdés, amiről a szakmák képviselői órákon keresztül képesek vitázni. Az én válaszom, hogy mindkettőnek megvan a helye egy jó marketingstratégiában.
Amennyiben belefektetjük a megfelelő mennyiségű időt és kitartást a SEO-ba, az eredményei megkérdőjelezhetetlenek. Eközben rövid távon a PPC nélkülözhetetlen, és olyan eredményeket tud hozni, amellyel a SEO nem tudja felvenni a versenyt.
(A hazai kis- és középvállalkozások véleménye szerint az összes online marketingeszköz közül a SEO éri meg leginkább.)
Érdemes figyelmet szentelni arra is, hogy a trendek mit mutatnak a Googlenél mind desktopon, mind mobilon.
Google keresőmarketing-trendek: desktop
- Az organikus átkattintási arány (CTR) csökken, de továbbra is 65 százalék felett van.
- A PPC-s átkattintások természetesen nőnek, idén februárban rekordot döntöttek.
Google keresőmarketing-trendek: mobil
- Egyre nehezebb mobilról forgalmat terelni az oldalunkra: mobilon az átkattintási arány 50 százalékkal alacsonyabb, mint desktopon.
- Eközben a PPC-s CTR nem sokkal marad el a desktop-verzióhoz képest.
- 2,5 év alatt 67 százalékról 39 százalékra esett vissza az organikus kattintások aránya. Ez rengeteg.
A keresések jelentős százalékában semmire sem kattintunk.
- Desktopon a kattintás nélküli Google keresések száma 2016 óta állandó (~34 százalék).
- Mobilon viszont közel duplájára nőtt, 33 százalékról 61 százalékra.
És ez önmagában, termékoldalról zseniális. A Google aközben, hogy növeli bevételeit a mobil Google-ben hirdetésekből, a keresők igényeit még gyorsabban is elégíti ki. Csak az organikus forgalom, a SEO veszít ebben a helyzetben. A desktop változat meglepően stabil eredményeket hoz. Kérdés, hogy azért, mert a Google nem invesztál erőforrást abba, hogy innen elmozduljon, vagy az emberek egyszerűen szeretnének mélyebb kutatást végezni.
Saját vizsgálataim alapján szakmai kifejezésekre inkább desktopról keresünk, míg szórakozáshoz kötődő témákban inkább mobilról. Eközben a Google tesztel már olyan érdekességeket is, mint a „zéró találati oldal”, vagyis nem jelenít meg klasszikus organikus találati listát.
The Google 0 Result situation gets scary fast: SERPs with all ADS and no results https://t.co/bHnpfW4Ljr via @searchmartin pic.twitter.com/9Ak99yjXXZ
— Cyrus (@CyrusShepard) 2018. március 20.
Ebben az esetben egy skót whisky nevére keresve konkrétan csak snippet és hirdetések tűntek fel először, és csak továbbkattintás után jelent meg a klasszikus találati lista.
Mit hoz a jövő a keresőoptimalizálásban?
A strukturált adatok kétségkívül az egyik legérdekesebb terület azok számára, akik SEO-val foglalkoznak 2018-ban. Hatást gyakorolhatunk a keresőkre anélkül, hogy ők átkattintanának. Óriási fenyegetést hordoz magában a weboldalak forgalmát tekintve, miközben azok számára, akik ezt felismerik, és megpróbálják kiaknázni, az nagyon erős fegyvertény lehet az egyre fokozódó online versenyben.
Egyelőre magyar nyelven ezeknek csak töredéke csapódik le az angol nyelvű Google verzióhoz képest, de az eredmények már itt is jelentkeznek.
Borítókép: Freepik
Szerző:
Minorics Dávid
Marketing- és SEO-tanácsadó,