Pörgeti a koronavírus a csomagautomata-piacot

Jól profitál a pandémiából a csomagautomata-biznisz. Olyannyira, hogy az ágazat hazai legnagyobb szereplője, a Foxpost előrehozta a jövő évre tervezett bővítések egy részét, az eMAG és az Extreme Digital pedig közös céggel, új szereplőként lép a piacra várhatóan még ebben az évben.

Cikkünk írásakor a hazai csomagautomata-piac négy szereplője országszerte 229 automatát üzemeltet, de az elmúlt hónapban tett bejelentések szerint az év végéig ez a szám 350-re nőhet, a rekeszek száma pedig elérheti a 30 ezret. Bengyel Ádám, a Foxpost alapító-vezérigazgatója már március végén jelezte, a COVID-19 hatására nő a csomagautomaták kihasználtsága, ezért az idénre tervezett beruházásaikat felgyorsítják. Terveik szerint a nyár végén kihelyezett kültéri csomagautomatákkal együtt év végén már több mint 200 berendezést fognak üzemeltetni, a rekeszek száma pedig több mint 25 ezer fölé ugrik.

– Ez csak egy állomás, jövőre újabb 200 automatát szeretnénk telepíteni – mesél az ambiciózus tervekről Bengyel Ádám.

Eközben a nemrég összeolvadt eMAG és az Extreme Digital is beszáll a csomagautomata-bizniszbe. A Világgazdaság információi szerint 2020-ban 100 budapesti helyszínen működnek majd az e-kereskedelmi márkák saját üzemeltetésű automatái.

Felturbózza a járvány a webáruházakat

Az, hogy a járvány jót tesz az online kiskereskedelemnek, már az első hullám karanténidőszakában kiderült. Bár nyáron és az őszi vírusidőszakban egyelőre nem korlátozták a lakosság mozgását és az üzletek személyes kiszolgálását, az e-kereskedelem továbbra sem esett vissza. A GKI Digital felmérése szerint az év első hat hónapjában az összesített belföldi online forgalom meghaladta a bruttó 355 milliárd forintot, ami közel 35%-os bővülés 2019 azonos időszakához viszonyítva. Ez 22,26 millió rendelést jelent és 3,35 millió vásárlót.

A csomagautomata szereplőinek optimizmusát támasztja alá az is, hogy a megnövekedett csomagszám és a vírus miatt kialakult vásárlói viselkedés átrendezte a logisztikai szektort: csökkent a csomagponti és személyes átvételek száma és forgalma, miközben nőtt a házhozszállítás és a csomagautomaták iránt az igény. A GKI Digital adatai szerint az érintés- és érintkezésmentes csomagátvételi lehetőség kapta a legjobb ügyfélelégedettségi osztályzatot is a járvány első hullámának idején. Figyelembe véve az összes többi kézbesítési és átvételi módot, az automatákat a vásárlók 4,46 pontra értékelték az egytől ötig terjedő skálán.

Jelen pillanatban a piacvezető Foxpost 145 automatája mellett a Magyar Posta 51 darab, 76, 114, illetve 132 rekeszes automatával rendelkezik, a GLS-nek 15 kültéri 21 rekeszes automatája van, az Alza pedig 20 darab, 54 rekeszes berendezéssel van jelen a hazai piacon.

A csomagautomata nem véletlenül válik itthon is egyre kedveltebb megoldássá az online vásárlók körében. Azon kívül, hogy lehetővé teszi az érintés- és érintkezésmentes áruátvételt, mellette szól az is, hogy nem kell otthon ülve várni a futárt. Az sms-ben kapott kóddal vagy a Foxpost automatáinál QR-kóddal akkor nyitjuk ki a rekeszt, amikor éppen útba esik az automata. Persze kérdés, az ágazat immár öt szereplőjének automatái hol férnek el Magyarországon.

– A Foxpost jelenleg több élelmiszerüzletnél jelen van. Miután lassan elfogynak a forgalmas beltéri helyek, a magyarországi terjeszkedésben a legnagyobb lehetőséget a kültéri csomagautomaták telepítésében látom. A helyválasztásnál nem elsősorban a lakósűrűség, hanem a vásárlóerő-paritás a fontos, de a koronavírus az ideális helyszínre is hatással van: a home office, az otthoni munkavégzés terjedésével a lakóparkok vonzóbb lokációkká váltak, mint a korábban bevált irodaházak – mutat rá Bengyel Ádám, aki szerint az egyre élesedő hazai verseny mindenképp kedvez a vásárlóknak.

– Miután a legnagyobb webáruházaknál már elérhető az automatás kiszállítás, a kisebb online áruházak is rákényszerülnek, hogy biztosítsák ezt a lehetőséget a vásárlóiknak. Így lassanként bármit lehet csomagautomatába rendelni a házhozszállításnál kedvezőbb áron.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo