Cikkünk írásakor a hazai csomagautomata-piac négy szereplője országszerte 229 automatát üzemeltet, de az elmúlt hónapban tett bejelentések szerint az év végéig ez a szám 350-re nőhet, a rekeszek száma pedig elérheti a 30 ezret. Bengyel Ádám, a Foxpost alapító-vezérigazgatója már március végén jelezte, a COVID-19 hatására nő a csomagautomaták kihasználtsága, ezért az idénre tervezett beruházásaikat felgyorsítják. Terveik szerint a nyár végén kihelyezett kültéri csomagautomatákkal együtt év végén már több mint 200 berendezést fognak üzemeltetni, a rekeszek száma pedig több mint 25 ezer fölé ugrik.
– Ez csak egy állomás, jövőre újabb 200 automatát szeretnénk telepíteni – mesél az ambiciózus tervekről Bengyel Ádám.
Eközben a nemrég összeolvadt eMAG és az Extreme Digital is beszáll a csomagautomata-bizniszbe. A Világgazdaság információi szerint 2020-ban 100 budapesti helyszínen működnek majd az e-kereskedelmi márkák saját üzemeltetésű automatái.
Felturbózza a járvány a webáruházakat
Az, hogy a járvány jót tesz az online kiskereskedelemnek, már az első hullám karanténidőszakában kiderült. Bár nyáron és az őszi vírusidőszakban egyelőre nem korlátozták a lakosság mozgását és az üzletek személyes kiszolgálását, az e-kereskedelem továbbra sem esett vissza. A GKI Digital felmérése szerint az év első hat hónapjában az összesített belföldi online forgalom meghaladta a bruttó 355 milliárd forintot, ami közel 35%-os bővülés 2019 azonos időszakához viszonyítva. Ez 22,26 millió rendelést jelent és 3,35 millió vásárlót.
A csomagautomata szereplőinek optimizmusát támasztja alá az is, hogy a megnövekedett csomagszám és a vírus miatt kialakult vásárlói viselkedés átrendezte a logisztikai szektort: csökkent a csomagponti és személyes átvételek száma és forgalma, miközben nőtt a házhozszállítás és a csomagautomaták iránt az igény. A GKI Digital adatai szerint az érintés- és érintkezésmentes csomagátvételi lehetőség kapta a legjobb ügyfélelégedettségi osztályzatot is a járvány első hullámának idején. Figyelembe véve az összes többi kézbesítési és átvételi módot, az automatákat a vásárlók 4,46 pontra értékelték az egytől ötig terjedő skálán.
Jelen pillanatban a piacvezető Foxpost 145 automatája mellett a Magyar Posta 51 darab, 76, 114, illetve 132 rekeszes automatával rendelkezik, a GLS-nek 15 kültéri 21 rekeszes automatája van, az Alza pedig 20 darab, 54 rekeszes berendezéssel van jelen a hazai piacon.
A csomagautomata nem véletlenül válik itthon is egyre kedveltebb megoldássá az online vásárlók körében. Azon kívül, hogy lehetővé teszi az érintés- és érintkezésmentes áruátvételt, mellette szól az is, hogy nem kell otthon ülve várni a futárt. Az sms-ben kapott kóddal vagy a Foxpost automatáinál QR-kóddal akkor nyitjuk ki a rekeszt, amikor éppen útba esik az automata. Persze kérdés, az ágazat immár öt szereplőjének automatái hol férnek el Magyarországon.
– A Foxpost jelenleg több élelmiszerüzletnél jelen van. Miután lassan elfogynak a forgalmas beltéri helyek, a magyarországi terjeszkedésben a legnagyobb lehetőséget a kültéri csomagautomaták telepítésében látom. A helyválasztásnál nem elsősorban a lakósűrűség, hanem a vásárlóerő-paritás a fontos, de a koronavírus az ideális helyszínre is hatással van: a home office, az otthoni munkavégzés terjedésével a lakóparkok vonzóbb lokációkká váltak, mint a korábban bevált irodaházak – mutat rá Bengyel Ádám, aki szerint az egyre élesedő hazai verseny mindenképp kedvez a vásárlóknak.
– Miután a legnagyobb webáruházaknál már elérhető az automatás kiszállítás, a kisebb online áruházak is rákényszerülnek, hogy biztosítsák ezt a lehetőséget a vásárlóiknak. Így lassanként bármit lehet csomagautomatába rendelni a házhozszállításnál kedvezőbb áron.