Nem kíméli a koronavírus a hazai játékipart sem, az idei gyereknap kevésbé lesz vidám, mint a korábbi években. Mind a játékgyártókat, mind a játékkereskedők piacát erősen megrengetik, de legalábbis átrendezik a koronavírus okozta távolságtartó korlátozások. A nem élelmiszer jellegű kiskereskedelmet általában súlyosan érintik a nyitvatartási és távolságtartási korlátozások, de ez különösen igaz a játékiparra, ahol a vásárlásokat jelentős részben közösen végzik a családtagok. Ugyanakkor az intézkedések természetesen nem egyformán érintik a játékipar különböző szereplőit.
Kínából jön a játékok java
A hazai háztartásokban lévő játékok több mint 90 százaléka már a Távol-Keletről érkezik, és a kínai dömping rengeteg játékgyártót hozott nehéz helyzetbe az elmúlt években. Az itthoni versenyzők helyzetét tovább nehezítik a magas forgalomba-helyezési és bevizsgálási költségek. Alacsony darabszám mellett sokszor az induló költségek miatt nem rentábilis egy-egy terméket forgalomba hozni.
„A hazai játékgyártók azonban szívós iparágnak minősülnek, a nehéz körülmények ellenére is csak 15 százalékot esett a hazai cégszám az elmúlt 5 évben, ami az országos csökkenésnél alacsonyabb” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs szolgáltató elemzője.Az ágazatban működő 174 hazai vállalkozás több mint 4100 alkalmazottnak ad jelenleg munkát, így a nemzetgazdaság számára sem mindegy, hogy a vállalkozások hogyan reagálják le a gazdasági visszaesést. Némi esélyt adhat a hazai gyártóknak, ha a távol-keleti import akadályokba ütközik a korlátozások miatt. Azonban ennél a lehetőségnél sokkal komolyabb aktuális veszélyt jelenthetnek a mindennapi likviditási és fenntarthatósági problémák, ha a játékkereskedők nem adnak elég megrendelést a gyártóknak.
Játék-kiskereskedelem
A játékkereskedők jelentős részét igen súlyosan érintik a koronavírus okozta távolságtartási korlátozások.
„A nagymama nem tud menni az unokával bevásárolni, és ez csak egy konkrét példa az iparra ható számos negatív hatás közül. A játékkereskedőket rendkívül súlyosan érintik a nyitvatartási korlátozások, és a korosztály szerinti bevásárlási idősávok” – mondja Szalkai Péter Tamás a Magyar Játékkereskedők Egyesületének szakértője.A játékkereskedők amúgy is rendkívül nehéz helyzetből futottak neki a koronavírusnak, az ágazat alkalmazotti létszáma igen turbulensen változott az elmúlt években. 2020 januárja és áprilisa között például 10 százalékot esett a szektor alkalmazotti létszáma, és az üzletbezárások további létszámleépítéseket valószínűsítenek. A kereskedők természetesen igyekeznek online kereskedelemmel pótolni a kieső bevételeket, de ez önmagában nem tart el egy hagyományos üzletet. Az átrendeződés nagy nyertesei lehetnek ugyanakkor azok a kereskedők, amelyek eleve online kereskedelemre fókuszáltak. A játék-kiskereskedelmi szektorban jelenleg működő 240 hazai vállalkozás 565 alkalmazottnak ad munkát, de piachoz erősen kapcsolódnak nagykereskedők is.
Számítógépes játékok kiadása
A játékpiac vizsgálatakor már nem lehet elmenni a hazai játékszoftverek kiadói mellett sem.
„A számítógépes játékok kiadása egy igen fiatal, de dinamikusan fejlődő ágazat, amely azon kevés hazai ágazatok közé tartozik, ahol a cégszám növekedni tudott az elmúlt években” – mondja Pertics Richárd, az Opten szakértője.Ahogy a számítógépek és az okoseszközök használata az egyre fiatalabb korosztályok felé tolódik, úgy lesz az iparág egyre komolyabb vetélytársa a hagyományos játékiparnak. Az ágazat mérete nemzetgazdasági szinten még nem jelentős, de dinamikusan fejlődik. 5 év alatt 40 százalékkal nőtt a szektor szereplőinek száma, jelenleg 85 vállalkozás 150 alkalmazottnak ad munkát. Informatikai ágazatként ennél azonban jóval nagyobb a szektor nagysága, hiszen az ágazatra jellemzők az alvállalkozók és a társaságok szoros együttműködése más informatikai vállalkozásokkal.