2015-ben ismét növekedett a női tulajdonban lévő cégek száma. Az Egyesült Államokban például már a vállalkozások mintegy 30 százalékának női tulajdonosa van, akik közel 8 millió embernek adnak munkát. Magyarországon egy friss KSH kimutatás szerint ez a szám 15 százalék, ez a korábbi évekhez képest szinte 100 százalékos növekedést mutat. (És nem csak vállalkozóból, hanem női milliárdosból is egyre több lesz!)
A nők gyakran kerülnek szembe azzal a kihívással, hogy a hagyományos, anya, feleség, társ szerepüket össze kell egyeztetniük a munka világával. Ez különösen nehéz kihívás lehet, ha mindezt a saját vállalkozásunkban tesszük, a privát életünket is és a cégünk életét is mi menedzseljük. Ha semmi nem tántoríthat el attól, hogy a nagy kihívás ellenére nőként vállalkozásba fogjunk, az induláskor érdemes megfogadni szakértőink egyszerű, ám hatékony tippjeit.
Hosszú órákat fogunk naponta a munkával tölteni, így nem mindegy mivel töltjük az időnket. Olyan iparág felé kacsintgassunk, ami vonzó számunkra, válasszunk olyan munkát, ami a szenvedélyünk is. A lelkesedésünk, a hitünk a vásárlóinkra, az ügyfeleinkre is hatással lesz, amit kínálunk, sokkal vonzóbbá válik számukra.
Tudjuk mi a célunk!
Részmunkaidős állást keresünk, hogy a család jövedelmét kiegészítsük, a gyerekek programjaihoz jobban tudjunk igazodni? A pénz és a szabadság a cél? Esetleg együtt, mindkettő? Ha vállalkozást indítunk, dolgozzunk ki ütemtervet, erre nincs szabály, mi alakíthatjuk úgy, hogy passzoljon minden igényünkhöz. Válasszunk olyan üzleti lehetőséget, olyan stílusú tevékenységet, ami beleillik a képbe, amit az életünkről képzelünk, időbeosztás, célok, család, a mi elképzeléseink szerint megkomponálva.
Fontos, hogy élesen külön tudjuk választani a munkaidőt és a személyes, privát szféránkat. Ha sikerült meghatároznunk a munkaidőnket, hacsak nincs vészhelyzet, próbáljuk ahhoz tartani magunkat. Így a figyelmünk az életünk minden területén koncentráltabb lesz. Ha az ügyfeleinknek is határozottan kommunikáljuk ezt a beosztást, ők is alkalmazkodni tudnak hozzá, és elfogadják, hogy például az üzeneteikre munkaidőn kívül nem, vagy nem azonnal kapnak választ. Ha otthonról dolgozunk, hozzunk létre egy külön munkaterületet, amit munkaidőn kívül ne használjunk.
Minden pillanatban támad a technika!
Ne hagyjuk magunkat elcsábítani, és itt most a folyamatos készenlétre gondolunk. Hopp, még egy bekúszó email villog este nyolckor a telefonunk képernyőjén? Arra csábít, hogy azonnal elolvassuk, megválaszoljuk? Tanuljunk meg határt szabni, főleg a munkaidőnknek. Az emailek várhatnak reggelig, vagy, ha más időbeosztásban dolgozunk, például napközben intézzük a család ügyeit, és este dolgozunk még picit, mikor mindenki elaludt, szabjunk meg időszakokat, amikor csak a munkára figyelünk, üzenetekre válaszolunk, intézkedünk. De a technika segítségünkre lehet, ha automatikus válaszküldést állítunk be, vagy a hangpostánk átveszi a szerepet a kieső időben, így időt nyerhetünk magunknak.
Valódi kapcsolatok értéke
Egyedül dolgozni nehéz, ezt ismerjük el. A kapcsolatok értéke nem csupán az üzleti életben felbecsülhetetlen. Ha egyszemélyes vállalkozást viszünk, akkor is szükségünk van időnként egy külső szemre, egy-egy jó tanácsra, segítségre. Keressünk vállalkozói klubokat, hozzunk létre támogatói csoportokat, és osszuk meg ötleteinket, hallgassuk meg mások tapasztalatait. (Például a Magyar Vállalkozónők Egyesülete is szervez ilyet.) Hosszútávon ezek segítenek eligazodni az üzleti környezetben, a vállalkozói világban, így az újdonságokról, támogatásokról, szabályozásról, forráslehetőségekről is hamarabb értesülhetünk.