A tíz évvel ezelőtti nagy pénzügyi válság megrendítette a bizalmat a nagy bankokban és az volt a várakozás, hogy kisebbek lépnek a helyükbe. Míg ezek a próbálkozások kudarcba fulladtak, most, egy évtizeddel később, gyorsuló ütemben bontakoznak ki a „neo-bankok”, amelyek online szolgáltatásukkal elsősorban a fiatalokat célozzák meg.
A legnagyobbnak közülük, a Chime már két millió számlát vezet és az üj ügyfelek számában lekörözi az olyan hagyományos nagybankokat, mint Wells Fargo, vagy a Citibank.
A neo-bankoknál mindent online, akár telefonon lehet intézni és nincs számlavezetési, vagy átutalási díj. A bank a jutalékből él, amit a
hitelkártyás utalásokért a kártyakibocsátóktól kap. A bevétel még azt is lehetővé teszi, hogy érdemi, 2 százalék körüli kamatot fizessenek a betétekért, míg a nagyoknál csak egészen alacsony, névleges kamat érhető el.
Az új üzleti forma azért is tud gyorsan fejlődni, mert a kockázati tőkealapok öntik a neo-bankokba a pénzt: négyszer annyit kaptak idén, mint tavaly és tízszer annyit, mint 2015-ben.
Sikerükben fontos szerepet játszik a nagyok népszerűtlensége. Azok a legkülönbözőbb díjakkal terhelik ügyfeleiket, hogy fedezni tudják nagy hálózataik költségeit.
Az online bankok már Kínában és Nagy-Britanniában is elterjedtek, brit cégek most az USA-ban is meg fognak jelenni. A módszer sikerét mutatja, hogy nem akarnak lemaradni a nagyok sem: a Goldman Sachs is indított már online szolgáltatást, amely rendes kamatot fizet és hír szerint lesz olyan bankja az Amazonnak is.
(Forrás: The New York Times)