Az Olimpiai pályázat támogatása adókedvezményének mértéke, felhasználásának módja illeszkedik a tao törvényben már alkalmazott – előadó-művészeti szervezetek és filmalkotások támogatásához, valamint a látvány-csapatsport támogatáshoz kapcsolódó – adókedvezményekhez – hívta fel a figyelmet az új lehetőségre Vizer József az RSM-DTM adószakértője legfrissebb blogbejegyzésében.
A törvényjavaslat értelmében az adóévben az Olimpiai pályázat lebonyolításáért felelős nonprofit gazdasági társaság (továbbiakban: „Pályázat Lebonyolító”) részére az Olimpiai pályázat lebonyolításával összefüggésben felmerülő költségek támogatására visszafizetési kötelezettség nélkül nyújtott:
- támogatás,
- juttatás,
- véglegesen átadott pénzeszköz és
- térítés nélkül átadott eszköz könyv szerinti értéke, valamint
- a térítés nélkül nyújtott szolgáltatás bekerülési értéke alapján,
Az adókedvezmény érvényesítéséhez a Pályázat Lebonyolítóval kötött támogatási szerződésre, a Pályázat Lebonyolító által kiállított támogatási igazolásra, a támogatásnak a szerződés megkötésétől számított 30 napon belüli teljesítésére, valamint a támogatás teljesítésének a NAV-hoz a teljesítéstől számított 30 napon belüli bejelentésére van szükség.
Érdemes sietni
Az új előírás kihirdetése után érdemes lesz sietni, ugyanis a támogatási igazolások 2016-ra és 2017-re vonatkozó együttesen számított értéke nem haladhatja meg a 19 milliárd forintnak megfelelő értéket és e támogatási forma 2018. január 1-jével meg is szűnik. Fontos figyelemmel lenni arra, hogy az igazolás kiállításának feltétele, hogy a támogató a támogatási megállapodás megkötése napján köztartozásmentes adózónak minősüljön. Érdekesség, hogy a Pályázat Lebonyolító noha a támogatási megállapodás megkötésétől számított 15 napon belül kiadja a támogatási igazolást, azonban vissza is vonja azt, amennyiben a támogató a megjelölt teljesítési naptól számított 30 napon belül sem teljesíti a vállalt támogatást. Kedvező szabály ez a „későn ébredők” számára, hiszen ezáltal a 19 milliárd forintos támogatási keret lekötése után is lehetőség nyílhat támogatóként beszállni a nem teljesítők és emiatt az igazolástól elesők helyére.
„Tegyük fel például, hogy egy gazdasági társaság 2015. évi üzleti éve 2015. április 1-jétől 2016. március 31-ig tart és az új előírások 2016 februárjában kihirdetésre kerülnek, akkor reális esélye van annak, hogy a gazdasági társaság mind a 2015., mind pedig a 2016. üzleti évében adókedvezményt vegyen igénybe az Olimpiai pályázat támogatására tekintettel” – hívta fel a figyelmet Vizer József.
Azon túlmenően, hogy e támogatási forma esetén sem részesülhet a támogató ellenszolgáltatásban, még a realizálható megtakarítás mértéke is megegyezik a korábban és jelenleg is adható előadó-művészeti szervezetek és filmalkotások, valamint a látvány-csapatsport támogatása során elérhető megtakarítás nagyságával, mely attól függően, hogy a támogató adóalapjából mekkora rész esik a 10 százalékos, illetve a 19 százalékos adókulcs alá, 2,5 százalék és 4,8 százalék között mozoghat. A jogalkotó mindezt azzal éri el, hogy a támogatás összegének 75 százalékát adóalap növelő tételként kell figyelembe venni a támogatás évének társasági adó kötelezettségének számítása során.
Mint látható, az Olimpiai pályázat támogatására csak egy véges keret erejéig és csak köztartozásmentes adózók számára van lehetőség, de a kimaradóknak sem kell csüggedniük, hiszen korábbi blog bejegyzéseinkben már bemutatott előadó-művészeti szervezetek és filmalkotások, valamint a látvány-csapatsport támogatására az Olimpiai pályázat támogatásával megegyező megtakarítási lehetőség mellett egész évben lehetőségük van a társasági adó alanyoknak.