Nem mindegy, milyen devizában fizetünk, ha a lengyelektől vásárolunk

A magyar vállalatoknak Lengyelország a harmadik legnépszerűbb import gazdasági partner Európában. Azonban a többségük több tízezer euró veszteséget is elérhet, amiért euróban és nem zlotyiban fizet a termékekért.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Népszerű import partnerünk Lengyelország, 2021-ben a teljes magyar import tevékenység 6 százalékát adta, ahonnan gépek, közlekedési eszközök, elektronikus berendezések, bútorok, textíliák és még több tízezer egyéb termék kerül a magyar felhasználókhoz.

Euró helyett ott a zlotyi (Fotó: Depositphotos)

Az olyan európai partnerek esetében, mint Németország és Ausztria, magától értetődő, hogy euróban fizetnek a magyar cégek. Ezen szokásukat a lengyelekkel folytatott kereskedelem során is tartják, pedig a veszteség egyértelmű. Egy év alatt 14,15 százalékot erősödött az euró a forinthoz képest, míg a lengyel zlotyi 10,89 százalékkal lett erősebb.

Így aki zlotyiban vásárolt a lengyelektől 3,26 százalékkal fizetett kevesebbet az árfolyam miatt. De az ő számuk igen csekély.

Megvizsgáltuk 2022 első félévét és a harmadik legnépszerűbb utalási célpont a magyar partnereink körében Lengyelország volt, a 12,9 százalékuk indított fizetést lengyel vállalatok felé. Viszont meglepődve tapasztaltuk, hogy csupán a 6 százalékuk tette ezt zlotyiban, míg a 92,3 százalék euróban fizetett” - mondta Henrik Gergely, az iBanFirst magyarországi értékesítési vezetője.
Egy rossz beidegződés, hogy euróban szerződnek a magyar vállalatok, ugyanis a többségnek forintban van a tőkéje, így nekik nincs különösebb jelentősége, hogy euróban vagy zlotyiban fizetnek az átváltás után.
Ennek oka az lehet, hogy a magyar bankok jellemzően dupla konverziót hajtanak végre, tehát először euróra majd zlotyira váltják a forintot. Így az ügyfelet több költség terheli. Mi direkt váltjuk a devizákat, így valóban 2-3 százalékkal kevesebbért tudnak hozzájutni a termékekhez, mintha euróban vásároltak volna” - tette hozzá Henrik Gergely.
Az elemzés kitért rá, hogy a magyar vállalkozók 40 százaléka nagykereskedőktől vásárol, de népszerű a textil, a vegyiáruk és az étel-ital behozatal is.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo