Nem mindegy, milyen devizában fizetünk, ha a lengyelektől vásárolunk

A magyar vállalatoknak Lengyelország a harmadik legnépszerűbb import gazdasági partner Európában. Azonban a többségük több tízezer euró veszteséget is elérhet, amiért euróban és nem zlotyiban fizet a termékekért.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Népszerű import partnerünk Lengyelország, 2021-ben a teljes magyar import tevékenység 6 százalékát adta, ahonnan gépek, közlekedési eszközök, elektronikus berendezések, bútorok, textíliák és még több tízezer egyéb termék kerül a magyar felhasználókhoz.

Euró helyett ott a zlotyi (Fotó: Depositphotos)

Az olyan európai partnerek esetében, mint Németország és Ausztria, magától értetődő, hogy euróban fizetnek a magyar cégek. Ezen szokásukat a lengyelekkel folytatott kereskedelem során is tartják, pedig a veszteség egyértelmű. Egy év alatt 14,15 százalékot erősödött az euró a forinthoz képest, míg a lengyel zlotyi 10,89 százalékkal lett erősebb.

Így aki zlotyiban vásárolt a lengyelektől 3,26 százalékkal fizetett kevesebbet az árfolyam miatt. De az ő számuk igen csekély.

Megvizsgáltuk 2022 első félévét és a harmadik legnépszerűbb utalási célpont a magyar partnereink körében Lengyelország volt, a 12,9 százalékuk indított fizetést lengyel vállalatok felé. Viszont meglepődve tapasztaltuk, hogy csupán a 6 százalékuk tette ezt zlotyiban, míg a 92,3 százalék euróban fizetett” - mondta Henrik Gergely, az iBanFirst magyarországi értékesítési vezetője.
Egy rossz beidegződés, hogy euróban szerződnek a magyar vállalatok, ugyanis a többségnek forintban van a tőkéje, így nekik nincs különösebb jelentősége, hogy euróban vagy zlotyiban fizetnek az átváltás után.
Ennek oka az lehet, hogy a magyar bankok jellemzően dupla konverziót hajtanak végre, tehát először euróra majd zlotyira váltják a forintot. Így az ügyfelet több költség terheli. Mi direkt váltjuk a devizákat, így valóban 2-3 százalékkal kevesebbért tudnak hozzájutni a termékekhez, mintha euróban vásároltak volna” - tette hozzá Henrik Gergely.
Az elemzés kitért rá, hogy a magyar vállalkozók 40 százaléka nagykereskedőktől vásárol, de népszerű a textil, a vegyiáruk és az étel-ital behozatal is.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo