Nehéz idők járnak a taxisokra

A taxizásból élő vállalkozásoknak a legjelentősebb piacot érintő fővárosi taxi rendelet miatt változásra kell felkészülniük a jövőben. Pedig az érintett társaságoknak az elmúlt években rosszul ment az üzlet, árbevételük kedvezőtlenül alakult, miközben összesítve folyamatosan veszteségesek voltak. Bedőlési arányuk tavaly pedig jóval meghaladta az országos átlagot.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jönnek a sárga taxik - Kép: MTI, Fotó: Honéczy Barnabás

Mindenképpen változik a taxisokra vonatkozó fővárosi szabályozás, de lesz még egyeztetés a pontos feltételekről. Egy dolog azonban biztos, a következő időszakban mindenképpen változásra kell felkészülniük a taxisoknak, mivel a Fővárosi Közgyűlés az egységes arculatot szeretne és megszabott műszaki paramétereknek megfelelő autókat engedélyez majd. Az átalakulás feltehetően tisztulást hoz majd a piacon, amelynek szereplői igen érdekes adatokkal rendelkeznek a Bisnode üzleti információszolgáltató friss elemzése szerint, amelyben a taxis személyszállítást főtevékenységként megjelölő vállalkozások teljesítményét vizsgálta 2007 és 2011 között.

A vizsgált időszakban jelentősen emelkedett az ominózus vállalkozások száma, 2007-ben 605 taxis cég volt a statisztika szerint, számuk 2011-re 870-re emelkedett. Az érintett cégeknek a fele adott le árbevételi és nyereségadatokat, amelyek kedvezőtlen képet festenek a személyszállítással foglalkozó cégekről.

Ugrás után került lejtőre a taxisok forgalma

Az adatokat benyújtó társaságok árbevétele 2007-ben még 3,44 milliárd forint volt, egy évvel később azonban nagyot ugrott, 2008-ban ugyanis már 6,3 milliárd forintnál jártak. Ezt követően viszont a válság hatására évről évre csökkent a bevétel, 2011-ben már kevesebb mint 5 milliárd forintos árbevételt tudtak felmutatni. Az egy cégre vetített árbevétel alapján is hasonló görbe rajzolódik ki, a legjobb év 2008 volt, akkor egyenként 17,6 millió forint volt az átlagos árbevétel, ez 2011-re 12,4 millió forintra apadt.

Az egyre gyengébb árbevétel mellett az összesített eredményadatok a szektor kedvezőtlen helyzetére utalnak: a vizsgált időszakban ugyanis egyetlen évben sem értek el nyereséget a taxis vállalkozások. Az összesített veszteség 114 millió forint volt 2007-ben, egy évvel később - amikor jelentősen nőtt a forgalom - a veszteség meghaladta az 1,3 milliárdot. A következő években pedig összesen 393-684 milliós veszteséget termeltek. Az egy cégre vetített veszteség az vizsgált – 2007-től 2011-ig terjedő - időszakban 392 ezer és 1,3 millió forint között szóródott.

Forrás: Bisnode

A legnagyobbak nyeresége aprópénz

Valami tényleg nem stimmel a taxitársaságokkal
Budapesten mintegy 3700, a környező településeken pedig további 300-400 főtevékenységként taxis személyszállítást megjelölő egyéni vállalkozás és cég működik – őket érinti elsősorban a főváros új taxirendelete. A taxis cégek közül nagyon kevés ad le éves beszámolót működéséről, de ezek alapján a taxis piac árbevétele alig haladja meg az évi 6 milliárd forintot, ami gyanúsan kevés.
Az összesített adatok azt mutatják, hogy a taxizás nyereségképtelen tevékenység, a legnagyobb árbevételű cégek adatai azonban kedvezőbb képet festenek. A tíz legnagyobb taxis vállalkozás ugyanis 2011-ben bő 2,2 milliárdos bevételt realizált, a taxis vállalkozások összbevételének 44 százalékát. A tíz cég közül mindössze egy volt veszteséges 2011-ben, a többiek pluszban zárták azt az évet. Ugyanakkor a nyereség egyáltalán nem mondható irigylésre méltónak: a tíz legnagyobb taxizásból élő vállalkozás összesen 56 millió forintos bruttó eredményt termelt.

 Jó adós vs. rossz adós

A gyenge adatok alapján nem meglepő, hogy a cégek és a felszámolási és csődeljárások hányadosából adódó bedőlési mutató jelentősen emelkedett 2007 óta, abban az évben még csak 1,2 százalékos volt a taxis cégek bedőlési aránya. 2011-ben már 5,06 százalékos volt, tavaly pedig megközelítette a 6 százalékot. Ezzel az eredménnyel a taxizás a legrosszabbak közé tartozik, tekintve, hogy az összes ágazatra vonatkozó országos Bisnode Bedőlési Index tavalyi, 4,08 százalékos értékét bőven meghaladja, és közel van az egyik legrosszabb 2012-es bedőlési indexel rendelkező építőipar 6,32 százalékos eredményéhez.

A rendelet és ami mögötte van
Fix tarifás lesz a taxisszolgáltatás Budapesten: az új rendelet 450 forintos alapdíjat, 280 forintos kilométerdíjat és 70 forintos percdíjat állapít meg. Ez a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, érdekképviseletek és fuvarszervező társaságok közös konszenzusos javaslata volt. A rendelet szerint csak olyan autóval lehet taxizni, amely a gyártási év alapján tíz évnél fiatalabb, tengelytávja legalább 2550 milliméter, öt személy szállítása esetén csomagtere nagyobb, mint 430 liter, motorja legalább 60 kilowatt (80 lóerő) teljesítményű, és megfelel az Euro IV-es, 2018-tól pedig az Euro V-ös károsanyag-kibocsátási normáknak. A járművekben kötelező lesz a légkondicionáló, október 15-től a következő év március 15-ig pedig téli gumit kell felszerelni. Szigorúbb szabályozás vonatkozik a fuvarszervezőkre is: taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő cég az lehet, amelynek nincs köztartozása, és saját tőkéje eléri az 50 millió forintot, ügyfélszolgálatot kell üzemeltetnie és átláthatóvá tennie gazdálkodását.

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo