Mindenképpen változik a taxisokra vonatkozó fővárosi szabályozás, de lesz még egyeztetés a pontos feltételekről. Egy dolog azonban biztos, a következő időszakban mindenképpen változásra kell felkészülniük a taxisoknak, mivel a Fővárosi Közgyűlés az egységes arculatot szeretne és megszabott műszaki paramétereknek megfelelő autókat engedélyez majd. Az átalakulás feltehetően tisztulást hoz majd a piacon, amelynek szereplői igen érdekes adatokkal rendelkeznek a Bisnode üzleti információszolgáltató friss elemzése szerint, amelyben a taxis személyszállítást főtevékenységként megjelölő vállalkozások teljesítményét vizsgálta 2007 és 2011 között.
A vizsgált időszakban jelentősen emelkedett az ominózus vállalkozások száma, 2007-ben 605 taxis cég volt a statisztika szerint, számuk 2011-re 870-re emelkedett. Az érintett cégeknek a fele adott le árbevételi és nyereségadatokat, amelyek kedvezőtlen képet festenek a személyszállítással foglalkozó cégekről.
Ugrás után került lejtőre a taxisok forgalma
Az adatokat benyújtó társaságok árbevétele 2007-ben még 3,44 milliárd forint volt, egy évvel később azonban nagyot ugrott, 2008-ban ugyanis már 6,3 milliárd forintnál jártak. Ezt követően viszont a válság hatására évről évre csökkent a bevétel, 2011-ben már kevesebb mint 5 milliárd forintos árbevételt tudtak felmutatni. Az egy cégre vetített árbevétel alapján is hasonló görbe rajzolódik ki, a legjobb év 2008 volt, akkor egyenként 17,6 millió forint volt az átlagos árbevétel, ez 2011-re 12,4 millió forintra apadt.
Az egyre gyengébb árbevétel mellett az összesített eredményadatok a szektor kedvezőtlen helyzetére utalnak: a vizsgált időszakban ugyanis egyetlen évben sem értek el nyereséget a taxis vállalkozások. Az összesített veszteség 114 millió forint volt 2007-ben, egy évvel később - amikor jelentősen nőtt a forgalom - a veszteség meghaladta az 1,3 milliárdot. A következő években pedig összesen 393-684 milliós veszteséget termeltek. Az egy cégre vetített veszteség az vizsgált – 2007-től 2011-ig terjedő - időszakban 392 ezer és 1,3 millió forint között szóródott.
A legnagyobbak nyeresége aprópénz
Jó adós vs. rossz adós
A gyenge adatok alapján nem meglepő, hogy a cégek és a felszámolási és csődeljárások hányadosából adódó bedőlési mutató jelentősen emelkedett 2007 óta, abban az évben még csak 1,2 százalékos volt a taxis cégek bedőlési aránya. 2011-ben már 5,06 százalékos volt, tavaly pedig megközelítette a 6 százalékot. Ezzel az eredménnyel a taxizás a legrosszabbak közé tartozik, tekintve, hogy az összes ágazatra vonatkozó országos Bisnode Bedőlési Index tavalyi, 4,08 százalékos értékét bőven meghaladja, és közel van az egyik legrosszabb 2012-es bedőlési indexel rendelkező építőipar 6,32 százalékos eredményéhez.