A jövő év január 1-jétől az erre köteles tőzsdén jegyzett társaságok és hitelintézetek mellett,minden könyvvizsgálatra kötelezett hazai vállalkozás is dönthet úgy, hogy egyedi beszámolóját a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok (IFRS-ek) szerint készíti el – hívta fel a figyelmet a MAZARS.
Akik az átállás mellett döntenek vagy erre kötelezettek, azoknak a szeptember 30-ai bejelentési határidőig alkalmazniuk kell a megfelelő IFRS-képesítéssel rendelkező szakembereket, valamint el kell készíteniük az IFRS-eknek megfelelő számviteli politikát és a – könyvvizsgálattal is alátámasztott – IFRS szerinti nyitómérleget. „Akik az áttérést választják, azoknak az év végi zárást követően a tavaszi-nyári hónapok egyik legfontosabb és legösszetettebb feladata az átállás előkészítése és elindítása lesz, ami több hónapos, szisztematikus szakmai munkát igényel”– fogalmazott Benedek Zoltán, a MAZARS audit és tanácsadási üzletágának vezetője a közlemény szerint.
Már az átállásról szóló döntés előkészítéséhez fel kell mérni ugyanis, hogy a társaságnál rendelkezésre állnak-e az áttéréshez szükséges szakmai erőforrások és technikai feltételek, különös tekintettel az IFRS bevezetéséhez szükséges informatikai rendszer meglétére. Mivel az IFRS-ek szerint összeállított beszámoló esetében a feldolgozott információk köre jóval bővebb, ezért szem előtt kell tartani, hogy – elsősorban a kiegészítő megjegyzések előállításához – a társterületek (pl.: HR, sales, beszerzés) bevonása is elengedhetetlen lesz. A MAZARS szakértői szerint a döntési folyamatban azt is mindenképpen fel kell mérni, hogy van-e elegendő és megfelelő szakértelemmel bíró munkaerő a társaságnál a bevezetés levezényléséhez és a későbbi feladatok elvégzéséhez. Ha nem, akkor milyen lépések szükségesek ennek a biztosítására, illetve ez milyen pluszköltséget jelent a vállalatnak;
„Ráérek majd hozzákezdeni a felkészüléshez a beszámoló elfogadása után, a nyugodtabb nyári hónapokban”
Egy IFRS bevezetési projekt hónapokig tartó munkát, projektszemléletű megvalósítást igényel, amely a vállalati működés számos területét érinti.Sikeres implementációhoz az IT, a HR, illetve a számviteli, pénzügyi, beszerzési, értékesítési területek bevonása is szükséges lehet. A szeptember 30-ai határidő előtt az elkészült számviteli politikát, nyitó mérleget könyvvizsgálattal is alá kell támasztani, azaz a nyári szabadságolások idejére ezeket már célszerű véglegesíteni.
„Jól ismerem az IFRS-t, hiszen már évek óta eszerint jelentünk az anyavállalat felé”
Az IFRS-ek szerint készített egyedi beszámoló nem feltétlenül egyezik meg az anyavállalat vagy csoport számára IFRS-alapon készített konszolidációs„riporting csomaggal”. Valószínű, hogy az eltérések köre és száma szűkebb lesz, mint korábban a riporting csomag és a számviteli törvény szerint készített beszámoló között, de különbségek még az IFRS-átállás után is maradhatnak.
A csoport által a konszolidációhoz használt számviteli politikák nem minden esetben alkalmazhatók az egyedi IFRS beszámolóra. Az IFRS egyedi beszámolóra alkalmazott számviteli politika kialakításához tehát felhasználható a csoport-politika, de annak számottevőátdolgozása, kiegészítése és újragondolása feltétlenül szükséges.
„Rég készen vannak az összehasonlító adatok:mind ott vannak a riporting csomagban”
Az IFRS-ek áttérési szabályai (IFRS 1) speciális előírásokat, részletes iránymutatást tartalmaznak az IFRS első alkalmazására vonatkozóan. Az előző években teljesített konszolidációs adatszolgáltatások IFRS alapon készültek ugyan, eltérhetnekaz egyedi beszámolóhoz kapcsolódó értékeléstől.