A marketing, mint a vállalkozások, szervezetek versenyképességét alapvetően meghatározó tevékenység, számos területet ölel fel, a digitalizációnak köszönhetően pedig új módszerek, tevékenységek, szakterületek és új pozíciók születtek. Az elmúlt évtizedekben örvendetes módon egyre bővült a marketing szakmai közössége, megerősödtek a képzőhelyek, a társadalom, a gazdaság egyre több terepén alkalmaznak marketingeseket, specialistákat, végeznek marketingmunkát.
A marketingszakma egyre jelentősebb szerepe növekvő veszélyeket, etikátlanságra csábító helyzeteket, felkészületlenségből, kóklerségből eredő hibás megoldásokat is magával hozhat, melyek piaci károkat okozhatnak a vállalkozásoknak. Ezek a szakmaiatlanságok ronthatják a marketing egészének megítélését.
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) szakmai minősítő rendszere részben ezeknek az anomáliáknak a megszüntetésére, minimalizálására irányul. A Marketing.hu oldal olyan platform, ahol a regisztráció mellett ellenőrzött, minősített szakmai információbázis kialakítása folyik, mely orientálja, segíti a marketingpiac szereplőinek döntéseit, tudatosítja a versenyelőnyöket, csökkenti a kockázatot a megbízók és megbízottak, a munkaadók és munkavállalók oldalán egyaránt.
„A sokszereplős marketing- és kommunikációs iparágban több önjelölt »szakember«, illetve kókler tevékenykedik, de elsősorban nem ellenük akarunk fellépni. A fő cél inkább az, hogy a jó szakembereket segítsük, a kezdőket pedig helyzetbe hozzuk. Egyben meg kívánjuk mutatni azt is, hogy Magyarországon hány regisztrált és minősített piaci szereplő dolgozik. Már tíz évvel ezelőtt is megfogalmazódott az igény egy ilyen platform létrehozására. Mivel érzékeny témáról van szó, nagyon nem volt mindegy, honnan fogjuk meg a dolgot, hogyan tehetjük objektívvé és transzparenssé. A most debütáló rendszer teljes mértékben megfelel ezeknek a kívánalmaknak. A rendszer a tervek szerint egy hiteles adatbázisként hamarosan a szakma első számú eligazodási pontjaként szolgálhat, és egyben egy olyan lehetőség, ahol üzletileg is érdemes jelen lenni. Ilyet csak egy szakmai érdek-képviseleti szervezet képes létrehozni, amely nem profitorientált” – mondta Hinora Ferenc, az MMSZ elnöke.
Hogyan működik a minősítő rendszer?
A Marketing.hu minősítő rendszer három kategóriában – egyéni szakember; szakértő szervezet (cég) és képzések – gyűjti össze és igény esetén szakmai kritériumok szerinti minősítéssel értékeli a piaci szereplőket.
Az MMSZ az egyéni és a céges adatbázisba kerülésnek két lehetőségét alakította ki: az egyszerű regisztrációt, amely a szakmai alapadatok, információk megadásával történik. Az egyszerű regisztrációt (registered) mindazoknak javasolják, akik meg akarják mutatni a szakmához tartozásukat, akiknek fontos, hogy szaktudásukat, tapasztalatukat egy kiemelt, hiteles platformon mutassák be, és akik szeretnének láthatóvá és elérhetővé válni. Különösen ajánlják fiatal szakembereknek, induló cégeknek, hiszen a platform nyújtotta információkkal nemcsak bekapcsolódhatnak, tapasztalatot szerezhetnek, új kapcsolatokat építhetnek, tájékozódhatnak a piacról, hanem növelni is tudják versenyképességüket annak érdekében, hogy majd „minősített szereplővé” váljanak. A regisztrált adatbázisba való bekerülés térítésmentes, csak egy egyszerű regisztrációt igényel, aminek nincs bírálati döntése.
A szakemberek és a vállalkozások a rendszerbe való bekerülésüket a Marketing.hu oldalon kialakított regisztrációs és minősítő felületen kezdeményezhetik, űrlapok kitöltésével, minősítés esetén pedig a kért igazoló dokumentumok feltöltésével. Az oldalon rendelkezésre áll egy minősítő kalkulátor, amely segítségével minden érdeklődő ki tudja számolni, hogy milyen szakértői szintet érne el. Ha az érdeklődő a kalkulátor kitöltése után eredményes pontszámot ér el, akkor a rendszer automatikusan felhívja a figyelmét arra, hogy hivatalosan is folyamodjon minősítésért, amely annyit jelent, hogy a minősítő kalkulátorban található szempontokra adott válaszait kell igazoló dokumentumokkal alátámasztania. Az MMSZ bírálóbizottsága kizárólag a benyújtott dokumentumok hitelességét hivatott vizsgálni. A minősítési szempontok kidolgozásában a Magyar Marketing Szövetséget egy ötvenfős szakmai grémium segítette, amely a megbízói, a szolgáltatói, valamint az oktatói oldal képviselőiből állt, hogy az új platform teljes mértékben objektív és transzparens lehessen.
Jelentkezni egész évben folyamatosan lehet, a minősítést követő bírálatra várhatóan az okiratok benyújtását követő két héten belül kerül sor. A Marketing.hu minősítő rendszer hosszú kifutású projekt, körülbelül három év szükséges ahhoz, hogy beérjen, hiszen időigényes eljutni a szakmában dolgozók minél szélesebb köréhez. „A puding próbája az evés! – szokták mondani. Ez egy új rendszer bevezetése esetén különösen igaz, hiszen a használat során derülnek ki az esetleges további változtatást, korrekciót, fejlesztést igénylő feladatok, de akik az elsők között regisztrálnak és minősíttetik magukat, azok a kezdetektől fogva élvezhetik a platform által biztosított előnyöket” – fűzte hozzá az MMSZ elnöke.