Kevesebb költség, boldogabb dolgozók - ezen is múlhat

Kevesebb túlórapénzt kell fizetni, drasztikusan leesik a betegállományban töltött idő, az irodai papírfelhasználás pedig akár 60 százalékkal is csökkenhet – sok cégtulajdonos álmodozik erről, és feltehetően nem is gondolnak arra, hogy ehhez csak a cég irodáját kell átalakítani.

Elégedettebbek a dolgozók az új koncepcióban – Kép: Pixabay

„Képzelje el, hogy reggel bemegy a munkahelyére, és ahelyett, hogy lehuppanna a saját íróasztalához, a recepció előtt kialakított kényelmes fotelekben olvassa el az e-mailjeit egy csésze kávé mellett. Ha nagy koncentrációt igénylő feladatot kell végeznie, például két Excel-táblát kell megszerkesztenie, akkor bemegy egy csendes szobába, ahol ezt nyugodtan meg tudja tenni. Ha telefonálnia kell, akkor az erre a célra kialakított irodai szigetre megy, ha pedig egy projektet kell megbeszélnie kollégáival, leülnek egy kreatív tárgyalószigethez. És mi a különös ebben? Hogy elképzelhető, nincs is saját íróasztala, a feladatát mégis teljesen el tudja látni” – mesélt a modern irodák trendjéről a HR Portálnak Sebestyén Diána, a Kinnarps Hungary Kft. üzletfejlesztési menedzsere.

Az iroda olyan, mint az otthonunk

A cég filozófiája szerint az irodák helységeinek az otthonhoz hasonlóan különféle funkciókat kell ellátniuk. A lakásban folyamatosan vándorolva tesszük a dolgunkat: a konyhában főzünk, az ebédlőben eszünk, a hálószobában alszunk. A modern irodák kialakításánál is ezt az elvet követik, és ahelyett, hogy egyéni munkaállomásokat hoznának létre, inkább különféle tereket alkotnak, amelyek több funkció betöltésére alkalmasak.

Sajnos a magyar bérlőket egyelőre a gyomra vezeti az irodaválasztásnál.

Kutatások szerint ugyanis hiába van 200 munkaállomás egy irodában, ennek gyakran 30-40 százaléka kihasználatlan. A kollégák külső helyszínen is tárgyalhatnak, éppen ebédelnek, szabadnaposok, vagy esetleg éppen átültek egy kollégájuk mellé, hogy megbeszéljenek valamit. Felesleges fenntartani 200 íróasztalt, ehelyett elegendő ennek a fele vagy kétharmada, ezeknek a nagy részét viszont az összes kolléga közösen használja. Az átalakítást követően tehát már csak kevesen rendelkeznek majd saját íróasztallal, a felszabaduló helyen pedig olyan helyszíneket lehet létrehozni, amelyek nem csak a munkát segítik, de kellemesebbé teszik az iroda hangulatát is.

Béreljünk, vagy vegyünk?
A bérlet lényegesen olcsóbb és rugalmasabb megoldás, de a saját tulajdon biztonságosabb, mert nem veszíthetjük el egyik napról a másikra a telephelyünket. Viszont a tőkénk jobb helyen lenne a főtevékenységünkbe fektetve.
Felmérések szerint ugyanis az építészeti és berendezési megoldásoknak jelentős hatásuk van a dolgozók hangulatára. Az üres falú és nagy belmagasságú helyiségekben például kicsinynek és jelentéktelennek, míg a faburkolatú és szövetekkel dekorált kisebb helyiségekben biztonságban érzik magukat az alkalmazottak. Az egyik legegyszerűbb módon úgy teremthető kreatívabb légkör a munkahelyen, ha minden munkatárs ablak vagy bevilágító felület közelében foglal helyet. Egy vizsgálat keretében két, tanulókból álló csoport olvasási készségét hasonlították össze. A természetes fénynél olvasó csoport tagjai 26 százalékkal gyorsabban olvastak.

Itt olvashat bővebben arról, milyen szempontok alapján érdemes székhelyet választani!

Az irodán belüli vándoroltatással kisebb a fluktuáció

„Erre a munkavégzési koncepcióra történő áttérés – mint minden változás – kezdetben érzékenyen érintheti a kollégákat” –mondta Sebestyén Diána, aki ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy miután „beindult” a rendszer, a dolgozók 97 százaléka soha nem akar visszatérni a korábbi szisztémához. Ebben feltehetően az is szerepet játszik, hogy az átalakítást több hónapos tervezés előzi meg, amely során felmérik, hogy milyen munkafolyamatok vannak a cégen belül, kikérik az alkalmazottak véleményét, majd egy mobilalkalmazás segítségével felmérik, milyen különböző funkciót betöltő terekre van szükség és milyen arányban. „Nincs tehát általános recept, minden esetben a cégre szabják az irodai megoldásokat” – hangsúlyozta Sebestyén Diána, aki szerint a vezetők hamar láthatják az eredményeket is. Nyugati statisztikák szerint ugyanis azoknál a cégeknél, ahol elvégezték az átalakítást, 92 százalékkal nőtt a dolgozók elkötelezettsége a vállalat iránt. Négy százalékról 1,8 százalékra csökkent a megbetegedési arány, a papírfelhasználás 60 százalékkal csökkent, a hatékonyság növekedése miatt pedig 14 százalékkal kevesebb túlórapénzt fizettek ki. A kedvező munkakörülmények miatt a HR-osztály feladata is lecsökkent, hiszen kisebb lett a fluktuáció.

Sebestyén Diána szerint a cégek sok pénzt fordítanak csapatépítésre, holott az irodán belüli vándoroltatással jelentősen javítható a belső kommunikáció, kötetlenebbé válik a csoportos munka, hiszen olyan emberek is szóba elegyednek egymással, akik korábban a távolság miatt egyáltalán nem beszéltek.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo